1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

اکثر ما سریال قصه های مجید را به خاطر می آوریم، همچنین بی بی دوست داشتنی مجید را، که متاسفانه چندی پیش دار فانی را وداع گفتند. کیومرث پور احمد پسر خانم پروین دخت یزدانیان و کارگردان سریال قصه های مجید در مصاحبه ای در مورد این هنرپیشه دوست داشتنی سینما و تلویزیون گفت: ایشان ایشان 65 سال در آشپزخانه بود و 12 فرزند داشت و همانند اکثر زنان خانواده دوست ایرانی بیشتر وقت خود را صرف فرزندان خود نمودند. وی همچنین به کتاب و کتاب خوانی و تماشای فیلم و سریال علاقمند بود و با با تمام گرفتاری روزانه خود برای فرزندانش پلیور می بافت. وی همچنین از هیچ کمکی به نیازمندا ن دریغ نمی نمدند و همواره مثبت اندیش و خیر خواه دیگران بودند.


در حالیکه رشته موفقیتهای بین المللی فیلم جدایی نادر از سیمین همچنان ادامه دارد، اکران نوروزی فیلمهای گشت ارشاد، خصوصی و قلاده های طلا در داخل کشور خبرساز شد. دو فیلم نسبآ پرفروش گشت ارشاد و خصوصی با اعتراض گروهی از مخالفان این دو فیلم به دستور مقامات از اکران خارج شد و نوع برخورد با این دو فیلم بحثهایی را در محافل سینمایی کشور بر انگیخت. حسین فرحبخش تهیه کنندخ سینما و کارگردان فیلم خصوصی در طی نامه ای اعتراض خود را در رابطه با مستهجن خواندن خصوصی در تریبونهای رسمی عنوان نمود به هر حال به مشکلات بوجود آمده برای این دو فیلم فقلاده های طلا که به مسایل بعد از انتخابات ریاست جمهوری پرداخته توانست صدر جدول پرفروشان نوروزی را بدست آورد.


در دنیای موسیقی مدونا خواننده مشهور آمریکایی موفق شد با تک آهنگ جدید خود رکورد جدیدی در تارخ صنعت موسیقی بریتانیا بر جای بگذارد و 12-امین تک آهنگ شماره1 خود را منتشر نماید. آهنگ "همه عشقت را به من بسپار" از آلبوم آخر این خواننده توئانست رکورد الویس پریسلی با 11 آهنگ شماره 1 را پشت سر گذارد. این آهنگ که د دو صدایی و به همراه نیکی میناج جوان تهیه شده است اولین تک آهنگ از آلبوم خواننده ایست که بزودی وارد چهارمین دهه فعالیت هنری خود خواهد شد و نشانه ای از پس رفت یا عقب گرد در کارهایش دیده نمیشود. مدونا بزودی در تور پشتیبانی از آلبوم جدید خود کنسرتهایی در استانبول و ابو ظبی برگزار خواهد نمود.


در بازار موسیقی داخل کشور اعلام شد که آلبوم جدید روزبه نعمت اللهی اردیبهشت ماه به بازار عرضه خواهد گشت. نام این آلبوم که هنوز نهایی نشده است شامل 12 قطعه خواهد بود که از اشعار شاعرانی چون حضرت مولانا، مهدی اخوان ثالث، نیما یوشیج، مسرور نعمت الهی، شاهکار بینش پژوه، حسین قیاسی، لی‌لا رضایی و میثم یوسفی تهیه شده است.


هنوز خاطره آهنگ‌های ریچارد کلایدرمن از ذهن ایرانی‌ها پاک نشده است. سال‌های میانی دهه ۶۰ شمسی بود که این نوازنده فرانسوی با قطعات ساده اما گیرای خود، بازار نوارهای کاستِ بی‌کلام را قبضه کرد. سیطره کلایدرمن تا سال‌های بعد هم ادامه یافت، حتی زمانی که سی‌دی‌ها وارد بازار شدند و دسترسی به اینترنت رواج پیدا کرد. مخاطبان ایرانی بعد از آن هم آلبوم‌ها و قطعاتی چون کاج نقره‌ای، ماه آتش، قلب طلایی، نامه‌ای به مادرم، خاطرات و کریسمس را از یاد نبردند. حال، سا‌ل‌ها از آن دوران پرخاطره گذشته و به نظر می‌رسد «شاهزاده عشق» (لقبی که در نیویورک به او دادند) همچنان درصدد است برای ایرانیان خاطره‌سازی کند. او این بار سراغ سرود «ای ایران» رفته که نوستالژیایش از نوستالژیای آهنگ‌های وی پررنگ‌تر و البته پرمحتوا‌تر است. این نوازنده و آهنگساز فرانسوی بعد از وقفه‌ای که سال قبل بر سر آمدنش به ایران رخ داد، هفته گذشته در گفت‌وگو با «شرق» از سفر قریب‌الوقوع به تهران خبر داد.


اما جدول پرفروشترین فیلمهای هفته جهان به این شرح است

بازیهای بی رحمانه

جدال تایتانها

آیینه آیینه

شماره 21 خیابان جامپ

لورا از دکتر سِوس

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی جدید تصویر امنیتی

سینما

هنر در هفته ای که گذشت

این هفته، هفته فرهنگی تری به نسبت هفته گذشته بود. اتفاقات جالبی در حوزه های مختلف هنری و فرهنگی افتاد که قابل بررسی است. با هم این هفته را مرور کنیم:   سینما، تلویزیون، شبکه نمایش خانگی مهران مدیری به قلب یخی پیوست. اگرچه این خبر پیش از این هم اعلام شده بود اما به یک باره توانست در صدر اخبار جای بگیرد. قلب یخی، سریال شبکه نمایش خانگی است که در اصل رقیب جدی قهوه تلخ به حساب می آمد. حالا باید دید آیا واقعا مهران مدیری که این روزها مشغول فیلمبرداری از سر گرفته شده قهوه تلخ است، واقعا به میدان رقیب پا خواهد گذاشت یا نه؛ فصل سوم قلب یخی را سامان مقدم می سازد که گویا حضور هدیه تهرانی و هانیه توسلی هم در آن قطعی شده است. این هفته مریل استریپ نامه ای را به صورت دستی به اصغر فرهادی داد. نامه ای که در آن به تمجید از سینمای فرهادی و خوشفکری این سینماگر ایرانی پرداخته بود. او در بخش هایی از این نامه نوشته است: «...باساختن اين فيلم دلپذير، اصغرفرهادي كاري كردكه هيات‌هاي ديپلمات واخبار روزنامه‌ها ازآن عاجزند. اوگذاش تا ما خود را در آينه زندگي ديگران ببينيم و مخمصه‌هاي يكديگر را درك كنيم. مخمصه انسانيت مشترك‌مان را. اين كنش، كنشي سياستمدارانه است. در دنيايي كه مسير تماشا در آن با بد بيني وتلخي مسدود است، نياز داريم تا هنرمندان تصوير را وضوحي بهتر ببخشند. ما به  «يكجدايي» محتاجيم تا به هم نزديك‌مان كند...». فوت ایرج قادری در این هفته، یکی از مهم ترین اخبار سینمای ایران بود. به خصوص که او بدون حضور هنرمندان و بدون هیچ مراسمی در بقعه بی بی سکینه در کرج به خاک سپرده شد. پیام های تسلیت بسیاری از اهالی سینما در این هفته از جمله حواشی فوت این کارگردان و بازیگر قدیمی بود. در این هفته فهرست حزن‌انگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما منتشرشد. این فهرست توسط نشریه سینمایی «اسکرین» منتشر شد. «شکوفه های پژمرده»، «مصائب ژاندارک»، «بربادرفته»، «کازابلانکا»، «بهترین سال های زندگی ما» و «محله چینی ها» به ترتیب مقام اول تا ششم این لیست را تشکیل می دهند. الناز شاکردوست بعد از مدت ها کم کاری، با خبری جدید در صدر سایت های سینمایی قرار گرفت. او با مسعود ده نمکی قرارداد بست تا در فیلم جدیدش یعنی «رسوایی» بازی کند. فیلمی اجتماعی که شاکردوست در آن نقش یک دختر جنوب شهری را ایفا می کند. گویا جمشید مشایخی هم در این فیلم بازی خواهد کرد. *این هفته دومین قسمت مجموعه «گپ» به کارگردانی رامبد جوان از شبکه آی فیلم پخش نشد تا حرف و حدیث ها مبنی بر توقیف این برنامه زیاد شود. با پخش قسمت اول آن، برخی سایت ها و افراد به نوع برخوردهای مجری زن و مرد (که البته رامبد جوان و همسرش، سحر دولتشاهی هستند) با هم اعتراض کرده بودند و این عدم پخش باعث شایعه هایی شد. هرچند خود جوان اعلام کرد که به دلیل آماده نشدن زیرنویس عربی این کار، به پخش نرسیده است. فیلم «انتقامجویان»  دراولین بعدازظهراکران خود در روز جمعه 18.7  میلیون  دلار فروش کرد. درروزشنبه نیز 80.5 میلیون دلار به این مبلغ اضافه شد تا با فروش 69.7 میلیون  دلار روز یکشنبه، در مجموع سه روز از مبلغ 200 میلیون دلار بگذرد و رکورد جدید برای فروش افتتاحیه در تاریخ سینما به جا بگذارد. در این هفته ناگهان اعلام شد که برنامه «هفت» تنها سه هفته دیگر روی آنتن خواهد بود و به دلیل پخش مسابقات زنده ورزشی، یک ماه روی آنتن نخواهد رفت. از طرف دیگر اعلام شد که فریدون جیرانی هم دیگر مجری این برنامه نخواهد بود. این خبر با واکنش های مثبت و منفی زیادی همراه شد. خیلی ها این توقف را به نامه 21 رسانه ارزشی در اعتراض به این برنامه ربط دادند. خبر جالبی این هفته باعث شد تا خیلی ها رادیو جوان را دنبال کنند. رادیو جوان با حضور استادان عرصه ‌سینما و تئاتر در برنامه «ما بازیگریم» تست بازیگری می‌گیرد و همین خبر کافی است تا خیلی ها پای این برنامه بنشینند تا بتوانند از این طریق بازیگر شوند. برنامه «مابازیگریم» پنجشنبه‌ها از ساعت 14 و 30 دقيقه تا 15 و 30 دقيقه از رادیوجوان پخش میشود. * جرج کلونی در این هفته یک مهمانی مفصل با حضور چهره ها و رفقای ثروتمندش ترتیب داد تا از باراک اوباما در انتخابات آمریکا حمایت کند و از این متمولین، پول جهت تبلیغات جمع آوری کند. تئاتر در این هفته اعلام شد که مجید بهرامی، بازیگر تئاتری که با سرطان دست و پنجه نرم می کرد، دوباره و بعد از بهبودی کامل به صحنه تئاتر باز خواهد گشت. این بازیگر تئا‌تر و سینما،آخرین بارسال 1389 درنمایش«عجایب‌المخلوقات» با کارگردانی رضا ثروتی بازی کرده بود که از ابتدای خرداد بار دیگر در تماشاخانه ایرانشهر با همین نمایش روی صحنه می‌آید. این هفته برندگان نهمین جشن بازیگر انتخاب شدند تا بهترین بازیگران تئاتر در سال 90 جایزه های خود را دریافت کنند. در میان بازیگران مرد، صابر ابر برای بازی در «جیره بندی پر خروس برای سوگواری» بهترین سال شد و رویا افشار در میان بازیگران زن برای تئاتر «زمستان 66». پارسا پیروزفر دوباره اعلام کرده که می خواهد تئاتر را تجربه کند. او قرار است روخوانی نمایشنامه «خدای کشتار» اثر یاسمینا رضا را کارگردانی کند. از اول تا سوم خرداد او در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان این روخوانی را اجرا خواهد کرد. موسیقی و غیره... هوشنگ چالنگي، يدالله رويايي، علي باباچاهي، حافظ موسوي، علي عبدالرضايي، مهرداد فلاح، رويا ‌تفتي، آرش نصر‌ت ‌اللهي، احمدرضا احمدي، محمد آزرم، روجا چمنكار، عباس صفاري، علي قنبري، داريوش مهبودي و موسي بندري، نامزدهای دوره سوم جایزه شعرنیما شدند. دوره ‌سوم جايزه ‌نيما باتوجه به پايان دهه‌ 80، به اعلام شاعران شاخص جريان‌هاي ادبي دراين دهه معطوف است. در این هفته آلبوم  مانی رهنما به نام «من و تو» روانه بازار شد. نیما مسیحا، سالار عقیلی، مانی رهنما و محمد خزاعی برای کنسرت خلیج فارس در برج میلاد روی صحنه رفتند. همچنین شهداد روحانی با ارکستر سمفونیک، سمفونی خلیج فارس را به اجرا گذاشت. در این هفته دومین آلبوم حسین خواجه امیری (ایرج) منتشر شد که خیلی سر و صدا به پا کرد. همچنین این هفته از او گفت و گویی منتشر شد که حرف های جالبی راجع به احسان، پسرش در آن زده بود. آلبوم «قصه زندگی» ایرج به زودی به بازار می آید و البته اعلام کرده است که بعد از انتشار این آلبوم قرار است با احسان، به صورت دو نفره کنسرت دهند. علیرضا عصار، در این هفته اعلام کرد که قرار است در آلبوم جدیدش که هنوز نامی ندارد، فقط اشعار پروین اعتصامی را بخواند. استاد جلیل شهناز که این روزها در بستر بیماری در بیمارستان آراد بستری است، این هفته با عیادت خیلی از اهالی موسیقی روبرو شد. اما اتفاق جالب توجه این بود که علیرضا افتخاری بر بالین او در بیمارستان حاضر شد و در بخش، یک دهان آواز خواند تا حال استاد بهتر شود!* در این هفته اعلام شد استوديوي «لاينزگيت» كه توليدسريال تلويزيوني پرطرفدار «مردان ديوانه» را در دست دارد، براي پخش ترانه‌ «فرداهرگزنمي‌داند» اثرمعروفي ازگروه موسيقي «بيتلز»، 250 هزاردلارخرج كرد. اين اولين‌باراست كه ترانه‌اي از اين گروه موسيقي براي پخش در سريالي تلويزيوني مجوزمي‌گيرد. در این هفته اعلام شد که مازیار فلاحی و خشایار اعتمادی به زودی آلبوم های تازه خود را منتشر می کنند. در البوم اعتمادی، ترانه هایی از روزبه بمانی و علیرضا افکاری را خواهیم شنید و در آلبوم فلاحی، ترانه های خودش را.

مصاحبه با فریبا جدیکار به بهانه حضورش در فیلم شبانه روز

فریبا جدی کار از بازیگران خوب و برجسته سینما و تلویزیون کشور است. به بهانه حضور کوتاه، اما اثربخشش در فیلم شبانه روز به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علی محمدی که این روزها در حال اکران است، گفتگویی با او انجام داده ایم که در اینجا می خوانید.
«تلفن همراه رییس جمهور» اکران نشده، جنجالی شد توقیف یا غیر توقیف؟ اخبار کوتاه ار سینما و صحنه هنر در هفته اول اسفند رکورد فروش فیلم در فرانسه با " جدای نادر از سیمین" رنگ زیبای سینمای بالیوود

انتخاب سردبیر

تئاتر

تانگوی تخم مرغ داغ رفع توقیف شد

در حالی که نمایش «تانگوی تخم‌مرغ‌ داغ» از ۱۶ خردادماه متوقف شده و دادستانی تهران از تشکیل پرونده قضایی علیه این نمایش خبر داده بود٬ مرکز هنرهای نمایشی می‌گوید مشکل «تانگوی تخم‌مرغ داغ» حل شده و این نمایش دوباره به روی صحنه می‌رود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ عباس غفاری مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی روز سه‌شنبه ۲۰ خردادماه اعلام کرد: «خوشبختانه پس از چند روز گفت‌و‌گو و تعامل میان اداره کل هنرهای نمایشی٬ قوه قضائیه و گروه اجرایی نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ»٬ مشکلاتی که برای اجرای این اثر به وجود آمده بود٬ حل شد و اجرای این نمایش از امشب ۲۰ خردادماه از سر گرفته می‌شود.» وی افزود: «در این چند روز مدیر اداره کل هنرهای نمایشی به همراه نماینده معاون هنری٬ آقای مرزبان کارگردان نمایش٬ آقای نصیریان بازیگر پیشکسوت نمایش و گروهی از بازیگران با نماینده قوه قضائیه صحبت کردند و با این گفت‌و‌گوها مشکلات حل شد و تعاملی ایجاد شد تا گروه بتواند به اجرای خود ادامه بدهد.» «تانگوی تخم‌مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان و بازی بازیگرانی چون علی نصیریان٬ فردوس کاویانی٬ فرزانه کابلی٬ امین زندگانی٬ پریسا مقتدی٬ مهدی عبادتی و لیلا برخورداری ۱۶ خردادماه٬ پس از ۳۳ اجرا در تالار وحدت٬ از اجرا بازماند. این توقیف اعتراض وزیر ارشاد را به همراه داشت که تاکید می‌کرد این نمایش با مجوز به روی صحنه رفته است. دادستانی تهران ۱۹ خردادماه علت توقف اجرای این نمایش را «وجود برخی صحنه‌های نامناسب که به طور عمده توسط بازیگر زن اجرا می‌شود» و همچنین استفاده از «الفاظ رکیک و اظهارات خلاف موازین اسلامی و عفت عمومی» عنوان کرد پرونده قضایی برای این موضوع تشکیل شده است.  «تانگوی تخم‌مرغ داغ» که نوشته اکبر رادی است٬ فروریختن پدرسالاری و نمادهای آن در جامعه ایران را به تصویر می‌کشد. این نمایش جزو نخستین آثار تولیدی مرکز هنرهای نمایشی و شورای ارزشیابی و نظارت این اداره در دوره جدید مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد محسوب می‌شود.

" بادها به نفع کودکان می وزند "

تئاتر " بادها برای که می وزند " به کارگردانی چیستا یثربی ، به نفع انجمن حمایت از حقوق کودکان روی صحنه می رود.
"پایکوبی اسب ها پشت پنجره 2 " در برج آزادی تماشای تئاتر در خانه در تالار قشقایی ببینیم چه نمایش‌هایی در ایرانشهر به صحنه می‌روند؟ برای نخستین بار یک زن رئيس تئاتر شهر تهران شد

مطالب تصادفی

موسیقی


Warning: DOMDocument::loadHTML() [domdocument.loadhtml]: error parsing attribute name in Entity, line: 1 in /home/ladicom/public_html/modules/mod_random-article/tmpl/article_featured.php on line 16

ملیک می دانست چرا مولانا می رقصید

تیر ماهی که گذشت مقارن بود با دهمین سالگرد درگذشت امانوئل ملیک اصلانیان موسیقیدان اندیشمند ایرانی. به همین مناسبت جمعی از شاگردان او البته با تاخیری سه ماهه سوم آبان ماه مراسم ویژه ای در تالار رودکی برگزار می کنند. در درازای هشتاد سالی که از فعال شدن حوزه موسیقی پیشرو در ایران می گذرد، به ندرت می‌توان با موسیقی اندیشمندانه، آنگونه که درخور این عنوان است، روبرو شد. در این حوزه نیز شیفتگی به فن و تکنیک آهنگسازی، نقش تعیین کننده ایفا کرده است. این شیفتگی نه تنها مجال اندیشیدن را از آهنگسازان سلب کرده که راه را بر بیان احساس واقعی آنان نیز بسته است. در چنین فضایی است که نقش حضور اندک اندیشمندانی که شمارشان شاید از انگشتان یک دست تجاوز نکند در جامعه موسیقی ایران ارزش و اهمیت ویژه پیدا می کند. امانوئل ملیک اصلانیان نوازنده و آهنگساز در فهرست این اندک موسیقیدانان اندیشمند جای داشت. او در سال ۱۲۹۴ در روستوف در روسیه زاده شد، هر چند در بیشتر منابع گفته شده در تبریز به دنیا آمده است. در گفت وگویی می گوید:\"محل تولد من در شناسنامه، تبریز نوشته شده اما در حقیقت در سال ۱۹۱۵ میلادی در روستوف به دنیا آمده‌ام. پدر و مادرم اهل تبریز بودند، اما در آن زمان در روستوف زندگی می‌کردند.\" در سال‌های نوجوانی به هامبورگ در آلمان رفت و در کنسرواتوار این شهر به آموزش موسیقی پرداخت. پس از دریافت دیپلم پیانو از کنسرواتوار هامبورگ، رهسپار برلین شد با این نیت که در مدرسه عالی موسیقی این شهر، شیوه‌های علمی آهنگسازی و رهبری ارکستر را نیز فراگیرد. بخت یار امانوئل بود که یکی از موسیقیدانان نام آور و نوآور آلمانی، پاول هیندمیت، در آن مدرسه تدریس می کرد. امانوئل از آموزه‌های هیندمیت بهره های فراوان برد و با به پایان رساندن دوره آهنگسازی، به ایران بازگشت. در ایران چند سالی را به مطالعه در موسیقی ایران پرداخت، به مقام استادی در هنرستان عالی موسیقی رسید و به مرور و به موازات تدریس، دست به کار آفرینش موسیقی شده است. نخستین آفریده‌های ملیک اصلانیان که برای پیانو نوشته شده، کوششی است در راه پیدا کردن ساختاری که در عین وفاداری به ضوابط بین المللی با ویژگی‌های موسیقی ملی نیز سازگار باشد. قطعاتی در چهارگاه و دشتی که حاصل این کوشش است از همان آغاز او را به عنوان آهنگسازی اندیشمند معرفی کرد. اصلانیان پس از آن آرام آرام به سراغ کارهای ارکسترال و صحنه‌ای رفت، هر چند سال یک بار با دقت و مراقبت تمام کاری را به پایان برد و منتظر مانده تا تاثیر اجرای آن را در تالار رودکی ارزیابی کند و از آن در ساخت و پرداخت کارهای بعدی بهره بگیرد. باله پروانه، گلبانگ، برای ارکستر و گروه آواز جمعی، باله افسانه آفرینش و اوراتوریوی سپیده از کارهای برجسته صحنه ای اوست که همه آن ها در تالار رودکی در سال های پیش از انقلاب به اجرا درآمد. اوراتوریوی سپیده با متنی از محمود خوشنام فراز و نشیب‌های تاریخی ایران را بررسی می کند که همیشه نبرد دائمی اهریمن و اهورامزدا، ظلمت و روشنایی را به ذهن می آورد و پایان هر شب سیاه را که در نهایت سپید است. افسانه هستی معروف ترین و شاخص‌ترین کار ملیک اصلانیان افسانه آفرینش است که از باورهای فرهنگ میترایی تغذیه کرده است. \"اول آن که ما پیر شده‌ایم و احتیاج به رنسانس داریم. ما زودتر شروع کردیم، زودتر هم به اوج رسیدیم و حالا هم به پیری و از کار افتادگی\" ملیک اصلانیان، او این باورها را بسیار غنی ارزیابی می کند. منابعی که به یاری آن ها می‌توان بسیاری از رویدادهای جهان هستی را توجیه کرد. افسانه آفرینش همیشه موضوع برانگیزاننده‌ای برای هنرمندان و موسقیدانان بوده است. اما افسانه اصلانیان را دید هستی شناسانه میترایی او از افسانه های دیگران متمایز می کند. در روایت اصلانیان، زِروان خدای مطلق از آسمان به زیر می آید و زمینی می شود. به قالب میترا در می آید که انسان است. او خود می گوید: \"به نظر من، خدا در انسان‌ها جاری می شود و سرانجام به انسان تبدیل می گردد.\" اصلانیان موسیقی افسانه را مدرن و پلی تنال (چند تنالیته‌ای) انتخاب کرده است. در سبب آن می گوید: \"اگر چه این اندیشه از ایران باستان برخاسته ولی تبدیل به یک موضوع فلسفی فراگیر در جهان شده است. از همین روی برای آن از موسیقی مطلق بدون وابستگی به این سو و آن سو بهره گرفتم.\" در سبب آن‌که چرا چنین موضوعی را از طریق رقص و باله مطرح ساخته می گوید: \"رقص در شرق همان کاری را می کند که فوگ، در غرب. در فوگ خلسه از طریق تجرید معنوی و روحانی به دست می آید و در رقص‌های شرقی از راه جسم و این هر دو وسیله‌ای است برای رسیدن به مطلق.\" از همین جاست که به تاثیر عرفان در موسیقی اصلانیان می رسیم. او اظهار شگفتی می کند که \"عرفان نتوانسته همان نیرویی را که در ادبیات گسترده ایران پدید آورده، در موسیقی به وجود آورد. هنوز در موسیقی عارف وجود ندارد.\" سبب واپسماندگی \"می دانم چرا مولانا نیز می‌رقصید. وقتی برگ درخت در هوا می رقصد، این خواسته خودش نیست. نیرویی آن برگ سبک را می رقصاند. مولانا هم از طریق گذشتن از من؛ چنان سبک می‌شد که به رقص در می آمد. در موسیقی هم باید به این سبکی رسید.\" ملیک اصلانیان عوامل مختلفی را در واپس ماندگی‌های فرهنگی ما دست اندر کار می دید: \"اول آن که ما پیر شده‌ایم و احتیاج به رنسانس داریم. ما زودتر شروع کردیم، زودتر هم به اوج رسیدیم و حالا هم به پیری و از کار افتادگی.\" \"در هوای گرم شرق همه چیز زودتر شکفته و پژمرده می شود ولی از یاد نبریم که نژادی که تمدن را آغاز کرد، شرق را برای زندگی انتخاب کرده بود.\" عاملی که به ویژه در حوزه موسیقی و روند تحولات آن اهمیت پیدامی کند، مذهب است. اصلانیان دراین باره نیز نظری ویژه داشت: \"غربی ها به خصوص آلمانی ها روحیه خشن‌تری داشتند و آئین نرم و ملایم مسیحیت را پذیرفتند. ولی ما روحیه نرم و لطیفی داشتیم و آماده بودیم که آئین خشن تری را بپذیریم. به هر حال همه چیز از داخل ناشی شده است. اگر ضعف داخلی وجود نداشت، مقاومت بیشتری می‌شد. اگر آدم ضعیف نباشد، سرماخوردگی او را از پای در نمی آورد. من فکر می کنم اگر آئین مانی باقی مانده بود چه بسا که ما لاک پشت نمی شدیم.\" او در پاسخ ناقدانی که که رپرتووار نوازندگی او را محدود و رسیتال‌های او را تکراری ارزیابی می کردند، می گوید: \"این تکرارها نیز برای رسیدن به عمق است. من بعد از هر اجرا، باز جور دیگری می نوازم. من همیشه در سفرم. آن هم سفری که انتهائی برایش متصور نیست.\" و اما نظرات امانوئل ملیک اصلانیان درباره موسیقی موجود ایران نیز قابل تامل است. از بسیاری از نام آوران سنتی یاد می کند و یادآور می شود که از جمله با ابوالحسن صبا آشنایی داشته و از او مطالب زیادی آموخته است و اشاره ای نیز به کوشش های خود در زمینه موسیقی سنتی می کند و اثری که برای تار و تنبک و سنتور نوشته است. بعد می کوشد سبب واپسماندگی ها را پیدا کند: \"شاید تقصیر از سازها باشد که چون پیشرفت نکرده اند، امکان پیشرفت خود موسیقی را نیز محدود کرده اند. بعد برای روشن شدن رابطه حیاتی میان ساز و موسیقی مثال از غرب می آورد: اگر چمبالو پیشرفت نمی کرد و تبدیل به پیانوی رویال نمی شد ما هم از سونات های اسکارلاتی به راپسودی‌های لیست نمی رسیدیم.\" ملیک اصلانیان بعد حرف آخر را می زند. حرفی که بسیاری از نواندیشان دیگر نیز گفته اند و گوش شنوایی نیافته‌اند: \"ما دارای منبع عظیمی از موسیقی در کشورمان هستیم. آهنگسازان ما باید با استفاده از کنترپوان، هماهنگی‌های جدید ابداع کنند. آن موقع موسیقی ایرانی دارای سبک بین المللی خواهد شد.\" و بعد در پاسخ کسانی که این کوشش ها را غرب زدگی تلقی می کنند، می افزاید: \"کنترپوان یک علم و در نتیجه بین المللی است و مربوط به کشور خاصی نمی‌شود و استفاده از آن لطمه‌ای به هویت ملی ما نخواهد زد.\" منبع: DW

رودخانه بی پایان در راه است

بیست سال از انتشار آخرین آلبوم گروه اسطوره‌ای پینک فلوید می‌گذرد. حال همسر دیوید گیلمور، خواننده و گیتاریست این گروه از طریق شبکه توییتر اعلام کرده که آلبومی جدید به نام "رودخانه بی‌پایان" در راه است. در بهار سال ۱۹۹۴ بود که گروه پرآوازه پینک فلوید چهاردهمین و آخرین آلبوم استودیویی خود را به انتشار رساند؛ آلبومی به نام ‌‌‌‌‌"ناقوس جدایی" (The Division Bell) که قطعات آن عمدتا توسط دیوید گیلمور (گیتاریست و خواننده) و ریچارد رایت (نوازنده کیبورد) ساخته شده بودند. راجر واترز که برخی‌ها او را مغز متفکر پینک فلوید می‌دانند، در تهیه این آلبوم نقشی نداشت. حال پالی سامسون، همسر دیوید گیلمور به‌طور غیرمرقبه در پیامی که در شبکه توییتر منتشر کرده، از انتشار آلبوم استودیویی جدید پینک فلوید سخن گفته که قرار است در ماه اکتبر سال جاری میلادی روانه بازار شود. این آلبوم "رودخانه بی‌پایان" نام خواهد داشت. مسئول روابط عمومی دفتر دیوید گیلمور روز یکشنبه (۶ ژوئیه) در تماسی که از سوی نشریه معتبر "رولینگ استون" صورت گرفته، صحت این خبر را تایید کرده است. به گفته‌ی پالی سامسون آلبوم جدید پینک فلوید از جمله دربرگیرنده‌ی دستاوردهایی است که اعضای گروه در همنوازی‌های خود برای تهیه آلبوم "ناقوس جدایی" ساخته بودند. از این رو قطعات آلبوم جدید به نوعی میراث ریچارد رایت، کیبوردنواز پینک‌فلوید نیز هستند. ریچارد رایت در سال ۲۰۰۸ بر اثر سرطان درگذشت. گروهی پرنفوذ پینک فلوید را می‌‌توان یکی از پرنفوذترین گروه‌های راک در جهان دانست. این گروه در سال ۱۹۶۵ پایه گذاری شد و در اواسط دهه هشتاد میلادی نیز با رفتن راجر واترز، دیگر از آن ترکیب جادویی برخوردار نبود. پینک فلوید بزرگ‌ترین موفقیت‌های خود را در دهه هفتاد میلادی جشن گرفت. آلبوم‌های "نیمه‌ی تاریک ماه" و "دیوار" که به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۹ به انتشار رسیدند، از آثار فراموش‌نشدنی و تاثیرگذار در تاریخ موسیقی راک محسوب می‌شوند. تا کنون بیش از ۷۰ میلیون نسخه از این دو آلبوم در سراسر جهان به فروش رفته و از این رو از پرفروش‌ترین آلبوم‌های پاپ و راک در جهان به شمار می‌روند. آلبوم "ناقوس جدایی"، آخرین اثر استودیویی پینک فلوید نیز از لحاظ تجاری موفق بود و بیش از ۱۲ میلیون نسخه از آن نیز در سراسر جهان به فروش رسید. این آلبوم ۶۰ هفته در فهرست یکصد آلبوم پرفروش جهان قرار داشت. عکس قدیمی از اعضای اصلی پینک فلوید  
راجر واترز در هفتاد سالگی نیز می خواند کنسرت سیمین غانم در تالار وحدت برگزار می شود قوالی تو را تا خدا می برد جشنواره موسیقی زنان؛ اواخر خرداد در تالار وحدت بیست سال بدون معروفی

پر بازدیدترین ها

هنرهای تجسمی

نمایشگاه مجسمه ها

اولین نمایشگاه گروهی انجمن مجسمه سازان ایران با نمایش بیش از 96 اثر هنری در خانه هنرمندان تهران در حال نمایش است. با هم نگاهی می اندازیم به برخی از آثار ارائه شده در این نمایشگاه. انتخاب متریال برای مجسمه سازان آزاد بوده و همچینین هنرمندان شرکت کننده در زمینه انتخاب موضوع نیز آزادی کامل داشتند. بدون عنوان اثر فریبا نظام دستجردی هاله مقدس اثر طاهر شیخ الحکمایی از مجسمه های به نمایش درآمده در خانه هنرمندان تهران اثری از سهیلا فلاح از مجموعه خواجه ها بدون عنوان از رسول کاظمی

باغ جادوی گیزلا و یاسمین سینایی

هم اکنون کافه گالری ایرانشهر،میزبان نمایشگاه نقاشی مجسمه گیزلا وارگا و یاسمین سینایی است. این نمایشگاه، شنبه 15 بهمن ماه نمایشگاه افتتاح شده و اختتامیه آن 30 بهمن خواهد بود.
نمایشگاه نقاشی سهیلا حقیقت در گالری سیحون نگارخانه سین – گشایش قدرتمندترین چهره های دنیای هنر جهان تیر زدن در چشم ارواح در گالری طراحان آزاد عکس های زروان روح بخشان – عصر جمعه: مکعب سفید

ادبیات

معجون خوشمزه یک بازیگر

اگر بهاره رهنما را از نزدیک بشناسید یا حتی یک بار او را دیده باشید اصلا تعجب نمی کنید که او روزی کتاب بنویسد و اسم مجموعه داستان اش را بگذارد " چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس " . بهاره آدم بامزه ای ست و تا دل تان بخواهد صمیمی و مهربان. اولین باری که کسی را ببیند آنقدر گرم و صمیمی برخورد می کند که فکر می کنی هزار سال است طرف را می شناسد و این دقیقا همان چیزی ست که در کتاب اش به چشم می خورد. فضای کتاب گرم است و تمام مکان هایی که توصیف کرده آنقدر واقعی اند که می توانی چشم هایت را ببندی و برای خودت در ذهن ، تصویرش را بسازی. فضای همه قصه ها کاملا زنانه ست که با توجه به زن بودن نویسنده دور از ذهن نیست. کتاب مجموع  یازده قصه خیلی کوتاه ست که راحت و روان نوشته شده اند و خیلی سریع می توانی آن ها را بخوانی و گوشه کتاب خانه ات برای همیشه نگه داری. بهاره خودش در مقدمه کتاب گفته که این قصه ها را از سال هفتاد تا امروز نوشته و جعفر مدرس صادقی را مهم ترین مدرس خودش معرفی کرده که زمانی در فرهنگسرای نیاوران داستان هایش را می خوانده و کنارش حاشیه می نوشته. شاید اگر بهاره بازیگر نبود و این ارتباطات را نداشت هیچ وقت جرات به اشتراک گذاشتن دست نویس هایش را با دیگران پیدا نمی کرد و به نظرم خیلی حیف می شد چون بخشی از شخصیت او که راوی ست برای همیشه از دسترس من و شما به عنوان خواننده آثارش دور می ماند. " برای پنجمین بار است در این هفته آمده ای ، روبروی من نشسته ای و از من می خواهی برایت فال بگیرم. موهایم را شرابی کرده ام ، با تارهای سفیدش سایه روشن قشنگی شده ، اما تو اصلا متوجه تغییرم نمی شوی . من هم با حرص ، ورق های سرخ را روی میز شیشه ای بر می زنم و برای چندمین بار می گویم که فال بیشتر از ماهی یک بار جواب نمی دهد . " این چند خط  شروع قصه تو خفه میشی یا من ؟ ست که فضای زنانه بسیار جذابی دارد. تم قصه تکراری ست و ماجرای مشکوک شدن زنی به شوهرش است که فکر می کند با فال گرفتن مداوم می تواند سر از کار شوهرش در بیاورد. اما روایت بهاره قصه را متفاوت کرده تا جایی که من فکر می کنم بهترین قصه این مجموعه است. به هر حال خواندن این 86 صفحه را به شما توصیه می کنم. خواندن اش زمان زیادی نمی برد و طعم معجون خوشمزه خانم بازیگر تا مدت ها یادتان می ماند. چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس را نشر چشمه تابستان 1388 با قیمت 2200 تومان چاپ کرد. امروز چاپ چهارم آن در بازار موجود است.

داستان کوتاه: نفرت نوشته مرضیه محمدپور

نوشته مرضیه محمدپور...همین که داخل حیاط شدم زنم را روی پشت بام دیدم. داشت رخت های شسته را پهن می کرد. فقط یک وجب با لب بام فاصله داشت و پشتش به من بود...
ده زن برتر ادبیات جهان رومن به روایت پولانسکی شوهر من عطر سنبل، عطر كاج جلسات حافظ شناسی در فرهنگسرای ملل