1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار می‌دهد که مصرف حشیش و کوکائین در میان بخشی از زنان تهران به "سبک زندگی" تبدیل شده. این ستاد از سال ۹۰ مرکزی را مامور شناسایی ابعاد این مسئله کرده است.

در سال‌های اخیر گزارش‌های فراوانی درباره افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی، به ویژه "شیشه" در میان زنان ایران منتشر شده است. اکنون قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از شیوع استفاده از کوکائین و حشیش در میان زنان ساکن پایتخت خبر می‌دهد.

سایت خبری تابناک روز شنبه، ۲۶ مرداد ۹۲، از قول طه طاهری نوشت: «مسئله اعتیاد زنان موضوع مهمی است و از این رو این ستاد در سال ۹۰ مرکز توانمندسازی حوزه زنان را در دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی تشکیل داد تا این مسئله به خوبی شناسایی و بررسی شود.»

مصرف کوکائین به عنوان سبک زندگی

بنابراین گزارش طاهری به اشاره به این که "سبک زندگی یعنی یک موضوع و پدیده به‌عنوان رفتاری ارزشمند تلقی می‌شود" می‌گوید: «متاسفانه امروز در کلانشهر تهران حشیش و کوکائین برای برخی از طبقات زنان و دختران به سبک زندگی تبدیل شده است.»

جانشین مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌افزاید: «همین سبک غلط منشاء بروز اعتیاد و وابستگی دائمی در آنان به مواد مخدر می‌شود؛ حتی در بعضی از موارد در توزیع و ترانزیت مواد مخدر از زنان استفاده می‌شود.»

گسترش مصرف مواد مخدر چنان ابعادی دارد که به گفته‌ی طاهری "تاکنون در ۱۸ استان کشور، مرکز نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان راه‌اندازی شده است و اقدامات بسیاری توسط بهزیستی و سایر دستگاه‌ها در حوزه مبارزه با اعتیاد صورت گرفته با این همه او اعتراف می‌کند که "این اقدام‌ها هنوز نتوانسته حجم تهدید را کم کند."

"شیشه" به عنوان داروی لاغری
در حالی که مصرف کوکائین، به علت قیمت بالا، بیشتر در میان قشر مرفه رواج داد، شیوع مصرف شیشه، به جز ارزانی، انگیزه‌های دیگری دارد.

شیشه که به نام‌های "اسید" و "کریستال" هم شناخته می‌شود از مخدرهای صنعتی "متاآمفتامین" است که به علت اثر آن در کاهش اشتها به عنوان داروی لاغری تبلیغ و تجویز می‌شود. مطابق برخی گزارش‌ها مصرف این مواد در برخی از آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های ورزشی و بدنسازی توصیه می‌شود.

عباسعلی ناصحی، مدیر کل دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت می‌گوید: «عده ای از افراد سودجو از تمایل خانم‌ها برای کاهش وزن استفاده می‌کنند و با تجویز برخی از مخدرها که به عنوان داروهای گیاهی مطرح می‌شوند و حاوی مواد محرک روانی هستند آنها را به ورطه اعتیاد می‌کشانند.»

افزایش اعتیاد در میان زنان

ناصحی هشدار می‌دهد: «در سال‌های اخیر دو مسئله قابل توجه است؛ مسئله اول این است که سوء مصرف و اعتیاد به مواد محرک صنعتی مانند شیشه رو به افزایش است. مسئله قابل توجه دوم هم این است که آمار اعتیاد زنان نسبت به قبل روند افزایشی داشته.»

مسئولان تاکنون در مورد شمار دقیق معتادان و ترکیب سنی و جنسی آنها آمار متفاوت و بعضا متناقضی ارائه کرده‌اند. مطابق برخی روایت‌های رسمی زنان معتاد ۶ تا ۹ درصد کل معتادان ایران را تشکیل می‌دهند.
روزنامه قانون چندی پیش با استناد به گزارش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نوشت که از یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد رسمی در کشور، حدود ۲۷۰ هزار نفر زن هستند.

اعتراف به کتمان و سانسور آمار زنان معتاد

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، طه طاهری در نخستین جلسه کمیته زنان و خانواده این ستاد که ۲۴ مرداد ۹۲ برگزار شد از اعضای کمیته خواست، با شناسایی و بررسی "صفر تا صد هر آنچه که مربوط به حوزه اعتیاد زنان و مواد مخدر در این طبقه جنسی است" در این مورد واقع‌نمایی کنند.

طاهری، ضمن اعتراف تلویحی به غیرواقعی بودن گزارش‌های رسمی، گفت: «نباید مسئله اعتیاد را کتمان و مخفی کرد بلکه باید ابعاد آن را برای مردم به صراحت بیان کرد و بدون ملاحظه و سانسور نقش مخرب و آسیب‌زای آن را در همه ابعاد و تاثیرگذاری آن را در همه حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، جامعه و خانواده را وانمایی کرد.»

دیدگاه‌ها  

+2 # mahnaz 1392-05-28 13:59
متاسفانه کاملا درسته الان حتی در دوره های زنونه هم علف مصرف میشه خیلی چیزه عادی شده قبحش کاملا از بین رفته نکشی هم املی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # در سایه 1392-05-30 16:33
تاسف باره ولی حقیقت داره اوضاع بدتر از ایناست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی جدید تصویر امنیتی

  • نسوز و بساز، عکس بذار و ببر!
    نسوز و بساز، عکس بذار و ببر! اتو یکی از آن دست وسایلی است که تقریبا همه ما با آن همیشه سر و کار داشته‌ایم. ممکن است در این میان خاطرات تلخی را هم با سوزاندن لباس محبوب‌مان در زیر این دستگاه‌های داغ تجربه کرده باشیم، تجربه‌ای که این روزها و به واسطه فناوری‌هایی چون OptimalTemp کمپانی فیلیپس، به دست فراموشی سپرده شده است. حال به همین خاطر قصد داریم تا یک مسابقه جذاب که با همکاری فیلیپس و شکوفا الکتریک، نماینده رسمی این شرکت در ایران برگزار می‌شود را در اینجا برای شما شرح دهیم تا شاید یکی از برندگان خوش شانس این رقابت جالب شوید.
    ادامه مطلب...

دلنوشته ها

برای رفع دلتنگی هایت وقت بگذار

من  دلتنگی هایم را پس انداز نمی کنم. کوله باری از یاد و حرف های خوب و انرژی های یک آدم را با خودم حمل نمی نکنم. برای همین از خطاهای آدم ها زودتر می گذرم. اگر از آدمی برنجم همه تلاش ام را می کنم زود فراموش اش کنم تا مبادا دوستی ام از دست برود.

چرا قدر اکنون را نمی دانیم

خیلی از ما  قدر لحظه را نمی دانیم. متوجه هم هستیم که لحظه خاطره انگیزی است مثلا وقتی که دوست قدیمی مان، شمع تولدش را فوت می کند. یا وقتی  کنار پدرمان در آشپزخانه نشسته ایم و لقمه های کوچک نان سنگک و گردو را برای خودمان درست می کنیم… می دانیم که این لحظات صمیمی را از یاد نخواهیم برد ولی مشکل این است که در خودِ آن لحظه، ذهن ما جای دیگری است. جسم ما ریشه در اکنون دارد ولی ذهن ما بین گذشته و آینده در چرخش است. به نظر می رسد خیلی از وقایع، بر اهمیت و مطبوع بودن شان  به مرور افزوده می شود. ذهن ما  دوست دارد ماجراهای به یادماندنی را ویرایش کند،  صحنه های لوس و ناگوار را حذف نماید و یک  خاطره زیبا برای ما بسازد. در ضمن نمی خواهیم روی اکنون تمرکز داشته باشیم چون از لحظه بعدی مطمئن نیستیم. تشویش و نگرانی های منطقی و حتی بیمورد به ما اجازه نمی دهند از اکنون مان لذت ببریم. ترس از زلزله، آتش سوزی و یا جر و بحثی که با یک نفر داشته ایم تاثیر خودش را بر ما می گذارد. مغز ما شبیه یک غار عمیق و تاریک است. مغشوش و مملو از موضوعات نگران کننده… برای همین ما عملا نمی توانیم « من» را کنترل کنیم. دفعه بعد وقتی که مشغول دیدن غروب زیبای خورشید هستیم و همزمان نگران کارهای انجام نشده در اداره، لازم نیست احساس گناه کنیم از اینکه در لحظه حضور نداریم. چون می دانیم که مغز ما، نمونه مرتب شده هر ماجرایی را بعدا به ما تحویل می دهد.
به دختران مجرد اینها را نگوئید عشق همه چیز است عاشقانه های باران قرارمان این نبود بی زحمت مرا اهلی کن

انتخاب سردبیر

اقتصاد زنانه

ماشین لباسشویی خانه شما، پول می خورد

می‌خواهید لباسشویی بخرید؟ فقط به خاطر این که ماشین لباسشویی شما از مد افتاده است و یا عوامل دیگری همچون مصرف آب و برق شما را برای تعویض آن تشویق کرده است؟

با خیال راحت مهمان داری کنید

اعتراف می کنم که مهمان داری برای من کار سخت و طاقت فرسایی است. به خصوص اگر قرار بر این باشد که سه روز پشت سر هم مهمان داری کنم. اما دوستی دارم که محال است زیر سه روز مهمان داری کند و جالب این جاست که به همه نیز خوش می گذرد.
مشاغلي که زنان دنیا تسخير کردند لامپ کم مصرف حامی محیط زیست 1 درصد بسیار پولدار دنیا توصیه هایی برای تنظیم خرج خانه (قسمت اول) کیفی پر از مدرسه

مطالب تصادفی

گزارش روز

ممنوع شدن فعالیت سیرکهای حیوانی در 10 استان

  با پیوستن ٧ استان دیگر به کمپین «سیرک نه»، تعداد استان‌هایی که فعالیت سیرک حیوانات در آنها ممنوع شد به ١٠ استان رسید. پس از خراسان‌رضوی، قم و گلستان، استان‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، کهگیلویه‌وبویراحمد، کرمانشاه، آذربایجان‌شرقی، اصفهان و کرمان هم فعالیت سیرک‌ها را ممنوع کردند و به این ترتیب روی نقشه، نیمی از ایران سبز شده است. استان‌ها یکی پس از دیگری به کمپین «سیرک نه» می‌پیوندند و برپایی سیرک حیوانات را ممنوع اعلام می‌کنند. به گفته شهرام امیری‌شریفی، مدیر دیده‌بان حقوق حیوانات، پس از پیوستن این ١٠ استان به کمپین سیرک نه در روزهای آینده ٩ استان کشور هم به این کمپین خواهند پیوست. او با اشاره به این‌که در روزهای گذشته، خبر پیوستن این ٧ استان به‌دست ما رسیده بود، به «شهروند» گفت: «با توجه به سفر رئیس سازمان محیط‌زیست به خراسان‌شمالی این روز برای اعلام نام استان‌هایی که به این کمپین پیوسته‌اند، انتخاب شد.» امیری‌شریفی، با اشاره به این‌که در برخی استان‌ها، سیرک‌ها پیش از پیوستن استان به کمپین مجوز فعالیت دریافت کرده بودند، از پیوستن مشروط این استان‌ها به کمپین خبر می‌دهد و افزود: «سیرک‌هایی که پیش از پیوستن ٣ استان کشور به کمپین «سیرک نه» از این استان‌ها مجوز فعالیت دریافت کرده بودند، مجاز خواهند بود تا پایان امسال فعالیت داشته باشند، البته تلاش می‌کنیم زمان فعالیت آنها را کاهش دهیم.» دیروز همزمان با پیوستن استان‌های جدید به کمپین «سیرک نه»، معاون پایش و نظارت محیط‌زیست استان اصفهان، طی نامه‌ای رسمی به سازمان محیط‌زیست از ممنوعیت برپایی سیرک حیوانات در این استان خبر داد.سعید یوسف‌پور، معاون پایش و نظارت محیط‌زیست استان اصفهان به معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در تهران نامه‌ای نوشت و اعلام کرد: «اداره حفاظت محیط‌زیست اصفهان بنابر رسالتی که برای جلوگیری از آزار و اذیت حیوانات دارد و با توجه به این‌که انجام نمایش توسط حیات‌وحش در سیرک‌ها مستلزم انواع آزار از قبیل جداسازی از طبیعت، تنبیه بدنی، تحمل گرسنگی و اسارت و شرطی کردن آنهاست که اخلاقا و شرعا ناپسند است، از این پس مانع برپایی سیرک حیوانات در این استان خواهد شد.» او درخصوص این نامه به مهر گفت: «طی نامه‌ای که امروز توسط مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان برای معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال شد، سیرک حیوانات در این استان را رسما ممنوع اعلام کرد. استان اصفهان، خوشامدگوی سیرک‌هایی با برنامه‌های سرگرم‌کننده، ورزشی و مهیج بدون استفاده از حیوانات خواهد بود و از اجرای این‌گونه برنامه‌های انسانی و اخلاقی استقبال می‌کند.» معاون پایش و نظارت محیط‌زیست اصفهان از استان‌های سراسر کشور دعوت کرد تا با پیوستن به موج ممنوعیت سیرک حیوانات، گامی موثر در جلوگیری از آزار مخلوقات بیگناه خداوند و نهایتا ثبت‌نام ایران در فهرست کشورهایی که سیرک حیوانات را ممنوع کرده‌اند، بردارند. نخستین استانی که سبز شد و فعالیت سیرک حیوانات را ممنوع اعلام کرد، خراسان‌رضوی بود. پس از آن در همایش حمایت از حقوق حیوانات، نماینده استان قم از سبز شدن این استان خبر داد و پس از آن استان‌ گلستان هم دیگر استان سبز کشور شد. پس از این سه استان، ٧ استان دیگر رنگ خود را به سبز تغییر دادند تا سیرک‌ها دیگر در ١٠ استان اجازه فعالیت نداشته باشند. شهروند

زوجها ژنهایی مشابه دارند

انسان‌ها شریک زندگی خود را بر اساس چه ویژگی‌هایی انتخاب می‌کنند؟ چگونه می‌توان دانست که انسانی که با او آشنا شده‌ایم شایسته این است که شریک تمام زندگی ما باشد؟ وجوه مشترک، عاملی موثر ما بیشتر فردی را برای ازدواج انتخاب می‌کنیم که با آن وجه مشترک زیادی داریم. فرهنگ، سن، فرم بدن و تحصیلات از فاکتورهایی هستند که بر انتخاب ما تاثیر می‌گذارند. حال به این لیست یک عامل دیگر افزوده می‌شود و آن هم ساختار ژنتیکی است. این نتیجه تحقیقی از سوی پژوهشگران دانشگاه نیویورک است. مدیریت این پژوهش در دست بنیامین دومینگ بوده است. این نتایج در نشریه علمی فعالیت‌های آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشر شده است. این پژوهشگران ساختار ژنتیکی ۸۲۵ زوج را بررسی کردند و برای اینکه بتوانند میزان اهمیت عامل تحصیلات را نیز مقایسه کنند، درجه‌ی تحصیلات شرکت کنندگان را نیز اندازه گیری کردند.محققان به این نتیجه رسیدند که پیدایش علاقه میان دو نفر به دلیل داشتن ژن‌های مشابه یک سوم میزان جذبه‌ای است بر اساس داشتن سطح تحصیلات مشابه میان دو نفر به‌وجود می‌آید. ۱۶۵۰ نفر در این پژوهش شرکت داشتند که همه آمریکایی با تبار اروپایی بودند. بنیامین دومینگ در این‌باره می‌گوید: «با وجود تبار مشابه شرکت کنندگان، آنهایی که ساختار ژنتیکی شبیه‌تری داشتند با هم بودند.» تاثیر "ویژگی‌های خارجی" به گفته دانشمندان، انسان‌ها احتمالا شریک زندگی خود را بر اساس "ویژگی‌های خارجی" انتخاب می‌کنند و این ویژگی‌ها خود را در ساختار ژنتیکی نیز نشان می‌دهند. دومینگ می‌گوید: «افراد قدبلند، افراد قدبلند را انتخاب می‌کنند و بلندی قد در ساختار ژنتیکی آنها نیز مشابه است. اما دشوار است که بگوییم کدام عامل اول بوده است. آیا ساختار ژنتیکی باعث این انتخاب شده‌ یا "ویژگی‌های بیرونی".» با این‌حال برخی از سوال‌ها هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند. برای مثال اینکه آیا تشابه ژنتیکی همین تاثیر را در میان افراد با تبار متفاوت دارد و یا این یافته‌ها برای زوج‌های همجنس‌گرا نیز صدق می‌کنند یا نه، هنوز روشن نیست.
سرزمین هایی برای مادر نشدن مرثیه ای به نام طلاق در ایران نمایشگاه پخت و پز در تهران افزایش فروش لباس‌های بنجل و دست دو به عنوان برند در ایران 26 درصد زنان ايراني از افسردگي رنج مي​برند

پر بازدیدترین ها

دخترانه ها

انتظارات نامعقول ار مردان

تعریف مردانگی شاید در هر کشور و فرهنگی تا حدودی فرق داشته باشد ولی در یک تصویر کلی، توقعاتی که از مرد در سیاره ما وجود دارد خیلی مشابه هستند. برای همین شاید بد نباشد در باره آنها و تاثیرشان بر زندگی مردان حرف بزنیم: پولدار باشیم  کافی است از دوستان، همسایگان و مردان همکار خودتان بپرسید مهمترین توقعی که همه از شما دارند چیست؟ بدون هیچ تردیدی  اولین چیزی که به ذهن شان می رسد حساب بانکی است. مرد باید وضع مالی اش خوب باشد. حتی این روزها که زنان به شکل گسترده ایی جزو بازار کار و درآمد هستند، همچنان این توقع تغییرناپذیر وجود دارد که مرد بودن مستلزم درآمد خوب داشتن است. درست مثل توقع زیبا بودن که همه جوامع انسانی از زنان توقع دارند. پسران جوان همیشه باید از دوران دبیرستان، تکلیف شان را مشخص کنند از اینکه، در رشته ای تحصیل کنند که ضمانت کافی برای یک درآمد خوب خواهد دادشت. اگر خدای ناکرده بخواهند تاریخ بخوانند یا نقاشی و یا هر نوع علوم  انسانی، اولین مخالفین شان، والدین خواهند بود. مردان از همان جوانی باید آرزوی تشکیل خانواده را مترادف با قدرت مالی برای اداره خانواده ایی که قرار است بسازند ببینند. در غیر اینصورت باید به خودشان بقبولانند که دست از آرزوی شان بکشند. این حقیقت وقتی تلخ تر می شود که بدانیم بخش بزرگی از زنان از شغل ها و درآمد برخوردارند. افزایش قدرت مالی زنان، طبیعتا می بایست از بار مسئولیت حمایت از خانواده که بر روی دوش مردان نهاده شده است سبکتر کند. اما همراه خود، باعث ایجاد تحقیر در مردان شد. انگار که درآمد زنان برای خانواده، نشانه ضعف مردان است. همیشه موفق و برنده باشیم رقابت، حس و انگیزه خوبی برای موفق بودن و  پشت سر گذاشتن موانعی است که جلوی مردان قرار می گیرد. مردان شاید به طور ژنتیکی، اهل رقابت هستند ولی وقتی  پیروز شدن به یک توقع و مسئولیت قطعی تبدیل می شود و مردان باید مدام در هر کاری پیروز شوند نتیجه اش سرخوردگی، یاس و خشم از روی استیصال خواهد بود. مردان باید نشان دهند که از نردبان ترقی و سلسله مراتب اجتماعی بالا رفته اند. ولی همه می دانیم که برای  موفق تر بودن و نفر اول بودن، ظرفیت ها محدود است. به عبارتی صریح تر، همه ما مردان، توانایی و حمایت و موقعیت کافی برای برتری نداریم. ۹۵ درصد مردان ناگزیرند تحت الشعاع خواسته ۵ درصد از مردانی باشند که قدرتمند، برتری طلب و دارای امکانات و شانس لازم هستند. جوامع شاید قوانینش طوری وضع شد که به نفع مردان گشت اما همانطور که فقط یک گروه خاص از مردان، این قوانین را ساختند همان گروه مقتدر و خاص، از بقیه مردان و زنان جامعه  بهره بردند. تاوان آن نیز مدام توسط مردان در جنگ ها و همه توقعات ناگواری که بر دوش مردان سنگینی می کند پرداخت می شود. بخشی از فمینیست ها نیز همه مردان را مقصر محدود بودن زنان می دانند. در صورتی که اکثریت ما انسانها، مقهور افراد و اقشار ثروتمند و قدرتمند هستیم. از نظر فیزیکی قوی باشیم این توقع آنقدر فاحش است که به هر طرف سرک بکشیم شاهد تکرار این ادعا هستیم که مردان باید از نظر جسمی قدرتمند باشند. در داستانها، اشعار، فیلم ها  ین تصور مدام بازسازی می شود که مرد باید قوی هیکل و قدرتمند باشد. نوعی از فیزیک بدنی که خیلی قدیم ها لازم و ضروری بود. این توقع نیز مثل زیبایی که زنان باید داشته باشند از کنترل ما خارج است. شاید ما مردان یا زنان بتوانیم با انواع ترفندها، کمی اوضاع ظاهری مان را تغییر دهیم ولی وقتی بدن لاغر و ریزو حتی کوتاه داریم، کار زیادی از دست ما بر نمی آید. اگر هم خیلی اصرار کنیم باد بخش قابل توجهی از زندگی مان را صرف کنیم تا تغییرات محسوسی ایجاد شود. همیشه در اوج قدرت جنسی باشیم ایمیل های ما مردان بخصوص در بخش اسپم، پر است از نامه های شرکت های عجیب  با وعده افزایش قدرت جنسی و انواع پماد و دارو برای کنترل زودانزالی و افزایش تستوسترون و … این توقع برای قدرت جنسی زیاد داشتن، چنان دماری از مردان در آورده است که امر بر خودش هم مشتبه شده است. هر روز اخبار مربوط به مردانی که برای بزرگتر کردن آلت شان یا مصرف انواع داروهای مشکوک  و حتی قانونی می میرند در رسانه ها منتشر می شود. اپیدمی اضطراب ناشی از زودانزالی زندگی جنسی مردان را از هم می پاشد چون توقع خارق العاده از قابلیت جنسی مردان در جامعه وجود دارد. چون می گویند این روزها اگر ۲۰ دقیقه استوار و قوی نباشی اصلا مرد نیستی. هیچکس به مردان از نوجوانی نمی گوید که سکس یک عشقورزی است. کمتر در تربیت جنسی مردان گفته می شود که زنان توجه و مهر و  زبان ورزی و ماساژ هم آنها را به اوج می رساند. این روزها که زنان فرصت ابراز خواسته های جنسی شان بیشتر شده است مدام در همه تحقیقات رسما و کتبا اعلام می کنند که دخول در واژن فقط یکی از انواع مسیرهای لذت شان است. زنان می خواهند متوجه شوند که قدر زیبایی شان را می دانیم. مردان قرار نیست مثل آهن و به صورت یک ماشین، سکس مکانیکی داشته باشند.    مثل آچار فرانسه باشیم مردان باید فنی باشند و قدرت تعمیر و ساختن شان یک امر بدیهی باشد. البته چون از کودکی اسباب بازی های ور و بر ما پسرها ترکیبی از چیزهایی است که شکلو شمایل ساختن دارد یاد می گیریم که علاقمند شویم. وقتی علاقه ایجاد شود تا حدودی، خیلی از ما از خودمان نتظار داریم که کمی فنی باشیم. این مسیر تربیتی در خود ما هم این توقع را ایجاد می کند که از زنان  در این زمینه بهتر باشیم و در نهایت این اتفاق هم به دلیل توقعاتی که  از کودکی فراهم شده شکل می گیرد. همیشه در اوج قدرت جنسی باشیم ایمیل های ما مردان بخصوص در بخش اسپم، پر است از نامه های شرکت های عجیب  با وعده افزایش قدرت جنسی و انواع پماد و دارو برای کنترل زودانزالی و افزایش تستوسترون و … این توقع برای قدرت جنسی زیاد داشتن، چنان دماری از مردان در آورده است که امر بر خودش هم مشتبه شده است. هر روز اخبار مربوط به مردانی که برای بزرگتر کردن آلت شان یا مصرف انواع داروهای مشکوک  و حتی قانونی می میرند در رسانه ها منتشر می شود. اپیدمی اضطراب ناشی از زودانزالی زندگی جنسی مردان را از هم می پاشد چون توقع خارق العاده از قابلیت جنسی مردان در جامعه وجود دارد. چون می گویند این روزها اگر ۲۰ دقیقه استوار و قوی نباشی اصلا مرد نیستی. هیچکس به مردان از نوجوانی نمی گوید که سکس یک عشقورزی است. کمتر در تربیت جنسی مردان گفته می شود که زنان توجه و مهر و  زبان ورزی و ماساژ هم آنها را به اوج می رساند. این روزها که زنان فرصت ابراز خواسته های جنسی شان بیشتر شده است مدام در همه تحقیقات رسما و کتبا اعلام می کنند که دخول در واژن فقط یکی از انواع مسیرهای لذت شان است. زنان می خواهند متوجه شوند که قدر زیبایی شان را می دانیم. مردان قرار نیست مثل آهن و به صورت یک ماشین، سکس مکانیکی داشته باشند.  

بشر از نظر جنسی تنوع طلب است اما ترجیح می دهد متعهد باشد

از کریستفر رایان و همسرش قبلا گزارشی ترجمه کردیم. کتاب آنها همچنان از پرفروش ترین ها است و در بسیاری از شهرهای امریکای شمالی و اروپا سفر انتشاراتی برای معرفی کتاب شان دارند. ما گوشه هایی از سخنرانی محقق امریکایی را ترجمه کردیم. کریستوفر رایان با شوخ طبعی تمام سخنرانی اش را با این ادعا آغاز می کند که: « از نظر رفتار جنسی، ما شاخه جدا شده ایی از نسل میمونها نیستیم. ما در حقیقت، خودمان نوع خاصی از میمونها هستیم» اما اینکه چه نوع خاصی از میمونها هستیم و بعدا چه بر سر رفتار ما آمده است پرسشی است که باید بیشتر در باره اش تحقیق کنیم. ما می دانیم که انسانها از 200 هزار سال پیش فیزیک کنونی را کسب کرده اند و در ضمن می دانیم که فقط از حدود 10 هزار سال پیش بود که بخشی از بشر در یک نقطه ماندگار شد و از طریق استفاده از کشاورزی به تولید بیشتری دست یافت. اما بشر اولیه قبل از اختراع کشاورزی وقتی که در قبیله کوچ نشین و در یک سیستم « مشارکت اجباری» زندگی می کرد رفتار جنسی زنان و مردان محدود به یک زوج و زندگی زناشویی طولانی مدت دو نفر نبود. در حقیقت، خبری از کنترل و تصاحب همدیگر نبود. زوج محقق کریستوفر رایان و سیسیلدا جتا، هدف اصلی شان این است که افراد از خودشان بپرسند چرا یک حق بی چون و چرا برای خود قائل هستند که رفتار جنسی دیگران را بخواهند مطابق ارزش های خودشان، کنترل کنند؟ دکتر رایان می گوید قصد ما ترویج و تشویق رابطه آزاد جنسی نیست: « من و همسرم با وجود همه این ادعاهایی که برای ریشه جنسی تنوع طلبانه بشر قائل هستیم خودمان تصمیم اگاهانه گرفتیم که به هم تعهد جنسی داشته باشیم و با ازدواج، یک کلوپ دو نفره جنسی برای همدیگر بسازیم. شاید هزاران سال پیش، تنوع رابطه جنسی به درد موقعیت ما می خورد ولی شرایط و وضعیت بقا برای بشر،عوض شده است. همه تلاش ما این است  که بدانیم ریشه سکس و تعهد جنسی چیست تا بر اساس آن بهترین تصمیم را بر اساس موقعیت شخصی مان بگیریم؟ به عبارت دیگر سعی کنیم بین احساسی که انسان معاصر در رابطه با رابطه زناشویی و شریک جنسی دارد و احساسی که به ما توصیه شده داشته باشیم فرق بگذاریم.  
کفش پاشنه بلند از پسران جنتلمن می سازد میزان رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان با علایق مختلف متفاوت است چطور بفهمیم که عاشق شدیم؟ سرو چمان من میل چمن کن... آیا پس از زایمان میتوان رابطه جنسی داشت؟

زنان حادثه

زن تعیین کننده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

در باب چرایی شکست هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات در انتخابات 2016 تحلیل‌های زیادی صورت گرفته است. عواملی همچون عدم محبوبیت، عدم حمایت کافی دموکرات‌ها، عملکرد ضعیف کمپین، حضور جیل استاین (کاندیدای حزب سبز) در انتخابات، اظهارات جیمز کومی (رئیس ا

کیم کارداشیان در همسایگی ایران

کیم کارداشیان، ستاره تلویزیونی آمریکایی، برای شرکت در مراسم مربوط به صدمین سالگرد کشتار ارامنه و ضبط اپیزود جدید برنامه تلویزیونی اش، "همراهی با کارداشیان ها"، به ارمنستان رفت. خانواده پدری کیم کارداشیان ارمنی هستند. در این سفر کلوئه، خواهر کیم، کانیه وست، رپر و تهیه کننده آمریکایی و همسر کیم و فرزندش او را همراهی می کنند. در روزهای آینده، علاوه بر چهره های سیاسی از کشورهای مختلف، ستاره هایی از جمله جورج کلونی و همسرش امل نیز برای شرکت در مراسم صدمین سالگرد قتل عام ارامنه به ارمنستان خواهند رفت. سیستم آف ا داون، گروه موسیقی ارمنی آمریکایی، شب ۲۳ آوریل در ایروان کنسرت برگزار خواهد کرد. نزدیک به ۲۰ کشور و چند سازمان بین المللی و مورخان غربی کشتار بیش از یک و نیم میلیون ارامنه در اواخر امپراتوری عثمانی و سالهای ابتدایی جمهوری ترکیه را قتل عام نامیده اند. در طی این قتل عام سازماندهی شده بیش از یک میلیون یونانی و بیش از هشتصد هزار یونانی ساکن فلات اناتولی نیز کشته شدند. هر چند ترکیه امروزی این اتهام را رد می کند و می گوید که گروهی از ارامنه و ترک ها در شرایط بحرانی حاکم بر جنگ جهانی اول به دلایل مختلف از جمله بیماری و گرسنگی کشته شدند اما شواهد انکار ناپدیز حاکی از سارماندهی  حکومت عثمانی و ترکها در پاکسازی قومی و مذهبی آنچه امروزه ترکیه نامیده میشود را دارد.
ماجرای زوج همجنسگرا‌یی که از زندان ترکیه سر درآوردند ادل، خواننده مشهور بریتانیایی: من حالا متاهل هستم اما واتسون تنها نیست؛ من هر روز به خاطر اندازه پستان‌هایم قضاوت می‌شوم فرشتگان در سایزهای مختلف می آیند. داستان زاغی که خانواده ای را نجات داد عاشقی تا پای چوبه دار

حقوق زنان

چه وقت زن می تواند بدون طلاق ازدواج را فسخ كند

هر چند این روزها طلاق های توافقی زیاد شده است اما هستند شوهرانی كه به هر دلیلی راضی به طلاق نمی شوند. البته قانون در برخی موارد بدون رضایت شوهر این حق را به زن می دهد كه بتواند ازدواج اش را فسخ كند.

پادرمیانی خدایان هندی برای جلوگیری از تجاوز

اواخر سال ۲۰۱۲ بود که خبری تکان‌دهنده بسیاری از مردم هند را به خیابان‌ها کشاند و تظاهرات خشمگین آنان را موجب شد: یک دختر دانشجوی ۲۳ ساله، در ساعت ۹:۳۰ شب در اتوبوسی در حال حرکت در خیابان‌های دهلی مورد تجاوز گروهی قرار گرفته بود. مهاجمان او و دوستش را با میله‌ای آهنی مورد ضرب و شتم قرار داده و بدن نیمه‌جان آنها را از اتوبوس بیرون پرتاب کردند. دختر جوان کمتر از دو هفته بعد به دلیل جراحاتش جان باخت؛ اعتراضات ـ ملی و بین‌المللی ـ به عدم امنیت زنان در خیابان‌های هند اما ادامه یافت زیرا حادثه دهلی تنها یکی بود از نمونه‌های بسیار. به نوشته روزنامه «تایمز آف ایندیا» در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳، به طور متوسط در هر ۳۰ دقیقه یک تجاوز جنسی در کشور هند رخ داده‌است که در ۹۰ درصد موارد متجاوزان از خویشان، همسایگان یا دیگر آشنایان قربانی و یک سوم قربانیان نیز زیر سن قانونی (۱۸ سال) بوده‌اند. از میان این پرونده‌ها، ۷۷ درصد آنها بدون مجازات عاملان مختومه شد؛ اتفاقی که بسیاری از معترضان خشمگین هندی و ناظران خارجی آن را به فساد پلیس و ناکارآمدی سیستم قضایی هند نسبت می‌دهند اما برخی معتقدند ریشه اصلی این بحران را باید در فرهنگ و جامعه هند جستجو کرد. یکی از این افراد، رام دیویننی فیلمساز و نویسنده هندی است که متاثر از ماجرای دردناک دهلی و نمونه‌های مشابه، کتاب مصوری به نام «پریا شاکتی» [به معنی قدرتِ پریا] خلق کرده؛ کتابی که قهرمان آن قربانی تجاوز می‌شود اما با کمک خدایان هندو نیروی خود را باز می‌یابد تا به دفاع از خود و بقیه قربانیان برخیزد. این کتاب که برای نوجوانان هندی تهیه شده به گفته تهیه‌کنندگان آن بناست با استفاده از اصول و نمادهای دین هندو به خوانندگانش ایستادن در مقابل «پدرسالاری، زن‌ستیزی و بی‌تفاوتی» را بیاموزد. این کتاب که سازمان مردم‌نهاد «آپنه آپ» نیز در تهیه آن مشارکت کرده‌است، داستان «پریا» را روایت می‌کند؛ دختری کوچک که آرزو دارد معلم شود اما توسط والدینش به دلیل فقر از رفتن به مدرسه بازمی‌ماند. پریا علاقه و ایمان سفت و سختی به یکی از خدایان مونث هندو به نام «پراواتی» دارد، در نتیجه هنگامی که در نوجوانی قربانی تجاوز می‌شود، «پراواتی»، خشمگین از بلایی که روی زمین بر سر زنان می‌آید تصمیم می‌گیرد دست به کار شود. «پریا» که به دلیل «بی‌آبرویی» از خانه والدینش طرد شده، به خواست پراواتی سوار بر ببری بزرگ به دهکده‌اش باز می‌گردد تا مجرمان را به مجازات برساند و مردم را وادارد رفتارشان را با زنان تغییر دهند. در بخش‌هایی از این کتاب که می‌توان آن را به صورت رایگان روی اینترنت مشاهده کرد، ماجرای تعدادی از قربانیان تجاوز از گوشه و کنار هند با صدای خودشان روایت می‌شود. نویسنده این اثر می‌گوید: «من با قربانیان تجاوز گروهی در سراسر هند مصاحبه کرده‌ام و همه آنها به من گفته‌اند امیدی به عدالت ندارند... همه فکر می‌کنند آنها باید از آنچه بر سرشان آمده شرمسار باشند و بیشتر آنها در ترسی مداوم از کشته شدن زندگی می‌کنند. این دلیلِ دور باطل فعلی است؛ مردانی هستند که با خیال راحت مرتکب تجاوز می‌شوند زیرا می‌دانند که از مجازات معاف خواهند ماند». به‌رغم نگرانی شدید نهادهای بین‌المللی در مورد افزایش چشمگیر آمار تجاوز در هند، دولت این کشور معتقد است این آمار، جدید نیست و این افزایش تعداد گزارش‌ها صرفاً به این باز می‌گردد در سایه قوانین سفت و سختی که پس از فاجعه دهلی وضع شد ـ و به اعدام مجرمان انجامید ـ زنان بیشتری جرات می‌کنند پا پیش بگذارند. فعالان اما می‌گویند آمار فعلی در بهترین حالت ۱۰٪ تعداد قربانیان واقعی را نشان می‌دهد. قربانیانی که خاموش می‌مانند نه تنها در هند، که در بقیه جهان نیز بسیاری از قربانیان تعرض جنسی در مورد آنچه بر سرشان آمده سکوت می‌کنند زیرا از انتقام متجاوز و یا تحقیر و انگشت‌نما شدن وحشت دارند. قربانیان تجاوز در هند در بسیاری از مواقع از این می‌ترسند که با فاش شدن ماجرا دیگر کسی خواستار ازدواج با آنها نباشد و به‌علاوه خانواده‌ها نیز اغلب به علت «بی‌آبرویی»، قربانیان تجاوز را در میان خود نمی‌پذیرند. مانند بسیاری از جوامع دیگر، فرهنگ هند نیز به شدت پدرسالار است و در آن فرزندان پسر بر فرزندان دختر اولویت دارند. بر مبنای سنت‌های هندی، پسران زنده‌نگه‌دارنده نام خانوادگی و منبع ثروت و سربلندی محسوب می‌شود در حالی که دختران را باید پس از تامین جهیزیه‌ای کلان به خانه شوهرانشان فرستاد. از سوی دیگر با مدرن‌تر شدن جامعه و حضور زنان در عرصه اجتماع برای کار و تحصیل، بخش‌های سنت‌گراتر از جامعه این حضور را برنمی‌تابد و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه عجیب نیست که بسیاری از چهره‌های محافظه‌کار در هند «طرز لباس پوشیدن» زنان و حضور آنها در خارج از خانه در ساعات «نامناسب» را عامل «تحریک» متجاوزان می‌دانند و معتقدند «رفتار» زنان یکی از دلایل بروز تجاوز است. نویسنده کتاب «پریا شاکتی» به یاد می‌آورد که یک افسر پلیس در مورد قربانیِ حادثه دهلی گفته بود: «هیچ دخترِ خوبی این ساعت از شب تنها در خیابان نمی‌ماند». به‌علاوه بیش از نیمی از جمعیت هند زیر سی سال سن دارند و از این تعداد بسیاری از آنها در فقر شدیدی زندگی می‌کنند؛ فقری که محرومیت از تحصیل و بیکاری را با خود می‌آورد و مردان جوان هندی را رو به رفتارهای خشن و مخرب سوق می‌دهد. نظام طبقاتی موجود در هند نیز ـ که افراد را به «کاست»‌های گوناگون تقسیم می‌کندـ نه تنها به این فقر و محرومیت دامن می‌زند که تأثیری مستقیم‌تر بر مسئله خشونت علیه زنان دارد. بر اساس این نظام، افرادی که در خانواده‌های منتسب به کاستی مانند «دالیت» متولد می‌شوند، «نجس» به شمار می‌آیند و افراد طبقات بالاتر از آنها دوری می‌کنند. بر اساس برخی آمار در تعداد قابل توجهی از تجاوزات صورت گرفته در مناطق غیرشهری، قربانیان به این طبقه و یا سایر طبقات پایین اجتماعی تعلق دارند در حالی که متجاوزان از طبقات بالاتر هستند. به این ترتیب سواستفاده از بدنِ «فرودست» جرمی است که به علت جایگاه بالاتر متجاوز، رسیدگی به آن با کارشکنی‌های سیستماتیک مواجه می‌شود و به احتمال بسیار بی‌مجازات می‌ماند. در بحبوحه جنایت دهلی، یکی از مقامات ارشد ایالت اوتار پرادش جمله‌ای به زبان آورد که جنجال رسانه‌ای قابل توجهی به راه انداخت. او در یک نشست انتخاباتی گفت: «خب پسرها همین هستند دیگر، گاهی هم اشتباه می‌کنند». با وجود تدابیری که دولت مدعی است برای نجات هند از این «رسوایی اجتماعی» اندیشیده، اظهارنظرهایی از این دست نشان می‌دهد که این کشور هنوز راه درازی برای ریشه‌کن کردن بحران در پیش دارد؛ «پریا شاکتی» شاید قدمی کوچک در همین راه به حساب بیاید.
زنان ترک قهقهه‌زنان توییتر را فتح کردند ازدواج فامیلی نفقه، حقی واجب بر گردن مردان آزمایش بکارت زندگی دختران افغان را دگرگون می‌کند صد زن؛ 'من روسپی‌ بودم اما با قانونی‌شدنِ آن مخالفم'