مد و پوشاک

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
هفته مد نیویورک، امسال به مبتلایان و شفایافتگان از سرطان پستان اختصاص یافته بود و مدل‌هایی که در این نمایش منحصر به فرد شرکت کرده بودند، سینه‌‌بندهای‌ بسیار متفاوت و متنوعی را روی صحنه بردند. عواید این نمایش به یک موسسه خیریه که برای مبتلایان به سرطان پستان فعالیت می‌کند اختصاص یافت. یکی از بانیان نمایش امسال دانا دونوفری بود، طراح آمریکایی بود که در سال ۲۰۱۰ در ۲۷ سالگی فهمید به سرطان پستان مبتلا شده و پس از درمان متوجه شد سینه‌بند مناسب و اندازه برای زنانی مثل او در دسترس نیست. او سال گذشته سوتین‌های طراحی خود را برای زنانی که از سرطان پستان جان به در برده‌اند با عنوان تجاری AnaOno Intimates راه‌اندازی کرد؛ نامی که از ترکیب بخشی از اسم و فامیل خودش تشکیل شده بود. مجری این نماش میرا سوروینو هنرپیشه سینما بود که در سال ۱۹۹۵ به دلیل بازی در آفرودیت توانا ساخته وودی آلن- برنده اسکار شده بود. مانکن‌های این نمایش، با اندام‌ها و سینه‌های متفاوت و داستان‌هایی متفاوت‌تر، با افتخار آثار جراحی پستان را بر بدنشان به نمایش گذاشتند. به گفته خانم دونوفری نیمی از مانکن‌هایی که در این نمایش حضور داشتند مبتلا به سرطان پستان پیشرفته بودند یا سرطان به دیگر اعضای بدنشان سرایت کرده بود. پیج مور مانکن ۲۴ ساله‌ای که در این نمایش شرکت داشت گفت: احساس کردم سکسی هستم، احساس کردم زیبا هستم و به خودم افتخار می‌کردم. خانم مور پنج هفته پیش هر دو پستانش را با جراحی برداشته بود چون بررسی ژنتیکی نشان داده بود او بسیار مستعد ابتلا به سرطان پستان است. او گفت:  انگار جای عمل جراحی سکسی و عالی شده بود، من اینجا هستم، زنده‌ام و حس خوبی دارم و این از هر چیزی مهمتر است. تحقیقات نشان می‌دهد در آمریکا از هر هشت زن یک نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شود. پیج مور مانکن ۲۴ ساله‌ای که در این نمایش شرکت داشت گفت: احساس کردم سکسی هستم، احساس کردم زیبا هستم و به خودم افتخار می‌کردم.خانم مور پنج هفته پیش هر دو پستانش را با جراحی برداشته بود چون بررسی ژنتیکی نشان داده بود او بسیار مستعد ابتلا به سرطان پستان است. او گفت: \\\"انگار جای عمل جراحی سکسی و عالی شده بود، من اینجا هستم، زنده‌ام و حس خوبی دارم و این از هر چیزی مهمتر است. تحقیقات نشان می‌دهد در آمریکا از هر هشت زن یک نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شود. و شاید حرف آخر را کایرو آگوستینو زده باشد، معلم و وبلاگ‌نویسی که در نیوجرسی زندگی می کند و به عنوان مدل در نمایش شرکت داشت: چه پستان و نوک پستان داشته باشم چه نداشته باشم، من زنم.      
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
استادیار رشته جامعه‌شناسی دانشگاه نیویورک برای نوشتن کتابی درباره زندگی واقعی دختران مدل ناچار نبود که وارد دنیای غریب و نا‌شناس شود. او به خاطر حضور کوتاهش در دنیای مد، از نزدیک با دنیای بی‌ در و پیکر آن آشنا بوده و از همه مهم‌تر، از رنج و سرگردانی دختران زیبارویی که از سراسر جهان به امید آرزوهای بزرگ به این صنعت می‌پیوستند نیز خبر داشته است. Ashley Mears در کتابش ذکر کرده است که در اغلب موارد، دختران مدل، مبالغ هنگفتی را از جیب خود هزینه می‌کنند تا مثلاً در مجلات زنانه عکسی از آنها وجود داشته باشد. از معدود مجلاتی که به مدل‌های خود پول می‌دهد مجله معروف «ووگ» است. مبلغ ۱۵۰ دلاری که این مجله به مدل‌های خود می‌پردازد حتی گوشه‌ای از مخارج مسافرت مثلاً یک دختر برزیلی نیست که به اروپا می‌آید تا ذوق‌زده عکسی از خود در مجله فوق داشته باشد. دختران مدل همانطور که رسماً در این محیط شغلی به آنها نگریسته می‌شود تاریخ مصرف بسیار کوتاهی دارند. نمایندگان آژانس‌های مدل‌ساز به دختران بالای ۲۰ سال می‌آموزند: «بگویید ۱۹ ساله هستید. چه کسی پاکت شیری را می‌خرد که زمان مصرف آن به زودی به سر می‌آید؛ آنهم وقتی که پاکت‌های تازه‌تر شیر هر لحظه وارد بازار می‌شود» نویسنده کتاب «قیمت زیبایی» به این نکته مهم اشاره می‌کند که از اواخر قرن بیستم، صنعت مد و آژانس‌های مربوطه به ناگهان با موج وسیع دختران زیبا از سراسر جهان روبه‌رو شده‌اند و به هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا باعث افول آشکار نرخ پرداخت به مدل‌ها شده است.  دختران مدل که از کشورهای دیگر به امید نقش بستن تصویرشان روی اجناسی با مارک‌های معروف به مراکز اصلی مد می آیند، چاره‌ای ندارند جز آن‌که ده‌ها هزار دلار خرج کنند تا هرطور شده در مراکز فوق شانس خود را آزمایش کنند. اکثر این دختر‌ها اگر خوش‌شانس باشند تبدیل به «مدلِ پولکی» می‌شوند و کارشان این خواهد بود که به گونه‌ای طاقت‌فرسا در طی ساعات طولانی در مجلات دست دوم و سوم و سایت‌های بی‌نام و نشان برای مبلغی ناچیز ژست بگیرند تا امورات روزانه‌شان بگذرد. در این میان، تنهایی، کم تجربه بودن، فشار مالی و تحقیر، بسیاری از دختران مدل را به ناگزیرهای دیگر می‌کشاند. مدل برهنه شدن در مجلات مردانه و شرکت در ویدئوهای سکسی از پیشنهادات اولیه‌ای است که با آن مواجهه می‌شوند. خطر اعتیاد، بیماری‌های رفتاری و روانی و حتی تن‌فروشی نیز از جمله ناهنجاری‌های گسترده است که در پیرامون این شغل وجود دارد. اشلی میرز از تاثیر روانی بسیار قوی رسانه‌ها روی دختران جوان و خودش می‌گوید و اقرار می‌کند که با وجود این‌که دانشجوی رشته جامعه‌شناسی بوده، نتوانسته از دامِ رویاهای شغل پر زرق و برق مدل‌ها بگریزد و به این‌ترتیب بود که استادیار دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب «قیمت زیبایی» در سال‌های اولیه دانشگاه، جذب این صنعت می‌شود.    
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
لیدوی ادلکورت کارشناس جهان مد است. او نگاهی آینده‌نگر و در عین حال عمیق به تحولات پوشش مردم دارد. گوشه‌هایی از گفت‌وگوی اختصاصی دویچه وله با این کارشناس جهان مد. به مد می‌توان به گونه دیگری نگریست. این پیامی است که لیدوی ادلکورت (Lidewij Edelkoort) به پرسش آینده مد می‌دهد. رویکرد این کارشناس برجسته جهان مد، حاوی پیام‌هایی است که می‌تواند نگرش سنتی به مد را دگرگون کند. گوشه‌هایی از گفت‌وگوی دویچه وله با این کارشناس. لیدوی ادلکورت یکی از سرشناس‌ترین و مهم‌ترین افرادی است که در زمینه مد در سراسر جهان تحقیق می‌کنند. علی‌رغم جایگاه او در جهان مد، او مدعی است که \"مد مرده است\" و علت مرگ مد را حرص و طمع شرکت‌های تولید پوشاک می‌داند و معتقد است که پوپولیسم مد را نابود می‌کند. لیدوی ادلکورت، پژوهشگر مسائل مد است. یک کارشناس هلندی جهان مد که از شهرتی بسیار برخوردار است. وظیفه او پیش‌بینی تغییرات مد در آینده و تشخیص گرایش‌های حاکم بر جهان مد است. و این کاری است که او دهه‌هاست انجام می‌دهد. و جالب اینجاست که اکثر پیش‌بینی‌های او به واقعیت پیوسته‌اند. کتاب‌هایی که او در زمینه مد می‌نویسد، برای صنعت پوشاک و دنیای مد جهان حکم کتاب مقدس را دارند. نشریه تایم در سال ۲۰۰۳ او را در جدول ۲۵ شخصیت تاثیرگذار جهان مد برگزیده بود. برابری زنان و رهایی از قید و بندها ادلکورت معتقد است که گرایش اصلی سال ۲۰۱۶ سال رهایی از قید و بندها و سال تلاش برای برابری زنان با مردان است. و این تنها به جهان مد محدود نمی‌شود. به عنوان نمونه، او به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اشاره می‌کند و اینکه این انتخابات بار دیگر تلاش برای دستیابی به حقوق زنان را در دستور کار روز جهان قرار داده است. ادلکورت البته بر این نکته تاکید می‌ورزد که در این زمینه هنوز باید گام‌های جدی برداشته شود، اما مهمترین چیزی که رخ داده، تولد دوباره تلاش برای کسب حقوق برابر توسط زنان بوده است. به باور او، موضوع تنها به زنان محدود نمی‌شود. ما شاهد دگرگون شدن مردان نیز هستیم که این حائز اهمیت بیشتری است. نسل جدیدی از مردان پا به میدان نهاده‌اند که حتی از کودکان خود مراقبت می‌کنند و خود را سرور خانواده نمی‌بینند، یعنی آن حسی که در نسل‌های پیشین مردان دیده می‌شد. مد در دنیای مردان نیز تغییر کرده است و مردان نسل جدید رنگ‌های روشن‌تر و متنوع‌تری انتخاب کرده، برای کت و شلوار از پارچه‌های لطیف‌تری استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث سردرگمی بانوان شده و آن‌ها به درستی نمی‌دانند با این دسته از مردان باید چه رفتاری در پیش گیرند. انتخابات آمریکا و پدیده فاشیسم ادلکورت امیدوار بود که هیلاری کلینتون پیروز شود و جهان چند سالی آسوده باشد. اما چنین چیزی اتفاق نیافتاد. او می‌گوید که در تابستان احتمال پیروزی ترامپ را پیش‌بینی می‌کرده است. به نظر او، پیروزی ترامپ بخشی از یک جنبش جهانی است که هدفش در عمل احیای فاشیسم است. بسیاری از سیاستمداران کشورهای اروپایی نیز از شیوه‌ها و رویکردهای مشابهی استفاده می‌کنند. او می‌گوید: «من همین تابستان کتابی خواندم درباره فاشیسم آلمان سال‌های دهه ۱۹۳۰ و تقریبا در هر صفحه آن با اظهاراتی روبرو شدم که امروزه در فرانسه و بریتانیا می‌شنویم. به باور من نوع انسان توانایی آن را ندارد که از تاریخ بیاموزد.» به باور این کارشناس فاشیسم برای رشد خود نیاز به ترس و وحشت دارد، ترس از دست دادن درآمد، و ترس از دست رفتن استقلال و هیچ شدن حق رای. و از آنجا که مردم در وحشت زندگی می‌کنند، تن به اطاعت می‌دهند. آنها ترجیح می‌دهند که دنبال یک فرد قوی بیافتند و از او پیروی کنند. و این همان ویژگی فاشیسم است. تاثیر ترامپ بر جهان مد ادلکورت در برابر این پرسش که آیا پیروزی ترامپ تاثیری بر جهان مد هم خواهد داشت یا نه، می‌گوید: «مردم در اوایل کار، بر همان روال همیشگی زندگی می‌کنند و فورا متوجه این چرخش و تغییر نمی‌شوند. در دوره‌های حاکمیت وحشت، گرایش به مدهای افراطی تقویت می‌شود. بسیاری از المان‌های مدهای گذشته مجددا احیا می‌شوند، دامن‌های بلند و گشاد، آستین‌های گشاد و حتی یقه‌های سفید. این کارشناسان جهان مد بر این باور است که مد نیز می‌تواند رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد. زمانی که همگان به پوشش واحدی روی بیاورند و از سبک واحدی در پوشش پیروی کنند، آنگاه لباس به یونیفورم بدل می‌شود. ادلکورت معتقد است که طمع بیش از حد به موازات گرایش‌های پوپولیستی جهان مد را خراب کرده است. همه چیز تابع کارآیی تولید شده و از این رو نوآوری از بین رفته است. و از آنجا که به نظر نمی‌رسد این حرص و طمع را پایانی باشد، شرکت‌های تولید پوشاک حاضر به هیچ ریسکی نیستند و از این رو تمرکزشان روی تولید چیزهایی است که بهتر به فروش می‌روند، و از این رو بازار لباس‌های چرمی رونق زیادی یافته است. به این ترتیب می‌توان گفت که مد از روح و معنی تهی شده است. از آن گذشته کیفیت صنایع نساجی هم تغییری فاحش کرده است. طراحان مد از این بابت شاکی هستند که دیگر قادر به آفرینش مد نیستند، بلکه صرفا لباس و پوشاک تولید می‌کنند. دشواری‌های مجلات مد از نظر این کارشناس جهان مد، مجلات و نشریاتی که به موضوع مد می‌پردازند، با دشواری بسیاری روبرو هستند. چون نوآوری در مد وجود ندارد و اینترنت و خرید آنلاین لحظه به لحظه بیشتر بر جهان مد سایه می‌اندازد. ناشران مجلات مد گمان می‌کنند که خوانندگان‌شان بی‌عرضه و احمق هستند و نمی‌دانند که با یک کلیک در فضای مجازی می‌توانند به همه این اطلاعات دست یابند. سعی می‌کنند همان کاری را بکنند که در فضای آنلاین صورت می‌گیرد، و یک چنین چیزی نمی‌تواند ادامه یابد. مضامین این مجلات خسته‌کننده و تکراری شده‌اند، ترکیبی از مد، چیدمان منازل، چند گزارش هم درباره زیبایی و سفر. هر کدام را باز کنی، همین‌ها را خواهی یافت. و حتی اگر جهان مد بسیار غنی باشد، باز این مجلات تنها تصویرگر تبلیغات هستند. خبرنگاران این گونه مجلات تنها می‌توانند از مارک‌های معینی گزارش تهیه کنند و از این رو عکس‌های این گزارش‌ها بیشتر شبیه عکس‌های تبلیغی شده است. آینده جهان مد ادلکورت مایل است که طراحان جوان مد با پارچه‌ها و امکانات جدید صنعت پوشاک آشنا شوند و با ایده‌های جدید مد را تغییر دهند. مثلا با چاپگرهای سه بعدی، می‌توان برای قوه تخیل در جهان مد فضای مناسبی ایجاد کرد. به باور این کارشناس جهان مد، می‌باید پلی بین سیلیکون ولی (Silicon Valley) و هودسون ولی (Hudson Valley) برقرار شود. نوعی آمیزش تلکنولوژی و طبیعت. تنها از طریق ترکیب کامپیوتر و صنعت نساجی می‌توان پوشاک‌هایی تولید کرد که مثلا در اثر تغییر میزان نور، تغییر رنگ بدهند. حتی پیشرفت به جایی رسیده است که از طریق استفاده از سلول‌های خورشیدی، می‌توان لباس‌هایی تولید کرد که سموم را جذب کنند یا حتی نقشی درمان‌کننده بر عهده گیرند.  
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
اسکات فیتزجرالد در مقاله ای با عنوان پژواک دوران جاز نوشت: دوران معجزه، دوران هنر و دوران افراط بود. او در آثار داستانی‌اش با زبانی وسوسه گر سالهای سرخوشی دهه بیست میلادی، بی خیالی، زرق و برق، تجمل و انحطاط آنرا به خوبی شکار کرده است. عکس ها و طراحی های آن دوران به خوبی فضای خوش گذرانی بی پروا و وسوسه برانگیز آن سالها را نشان می دهند. در بسیاری از این تصاویر دختران رقصنده با چهره های خندان و در گروههای پرشمار، با لباس های نیمه برهنه، آرایش موی پر تجمل و پوشیده در پر و پولک در برابر دوربین ظاهر شده اند. دنیس نوثدرافت، برگزارکننده نمایشگاهی که با عنوان دروان جاز: مد و عکس های دهه بیست در موزه مد و پارچه شهر لندن برپا شده می گوید: در آن دوران حالت مداومی از ریتم، زنانگی و زرق و برق موج می زند. احساسی از تصادم جامعه با دوران مدرن که سرشار از تحرک، سرعت و رمانتیسیم است. چرا دهه بیست میلادی چنین بی پروا بود؟ و چه باعث می شود که دوران جاز تا این حد منحصر به فرد و تاثیر گذار باشد؟ سرعت تغییرات در دهه بیست میلادی سرگیجه آور بود. افزایش ثروت و رفاه در یک سو و کشمکش های اجتماعی در سوی دیگر با فضای جوانگرایی و خوشنودی پس از جنگ و افزایش نقش زنان ترکیب شده و در نتیجه دهه بیست میلادی را به دهه شکستن مرزها و تغییر گفتمان ها بدل کرد. نوثدرافت می گوید: نسل قبلی در جنگ قتل عام شده بود و منش به جهنم حکمفرما بود. و درست مثل ژانر موسیقی که این دهه عنوان خود را از آن عاریه گرفته، دوران جاز مملو از بداهه، ناگهان ها و خودبخودی ها و رفتن تا مرز افراط بود. جاز نوای دهه بیست بود و ریتم و ضرب های این موسیقی جنبه های بصری آن سال‌ها را در خود غرق کرده بود. نوثدرافت می گوید دهه بیست، سالهایی است که مدهای مدرن لباس زنانه شروع شد.کرست و لباس های تنگ و پر زحمت دوران ویکتوریا، پیراهن های بلند که پوشیدنشان دردسر داشت، آرایش های موی پیچیده و کلاه‌‍های آن دوران منسوخ شدند و به جای آنها پیراهن های کوتاه تری که از کمر به پایین گشاد بود و چین می‌خورد و آرایش موی ساده تر از راه رسید. کوکو شانل حتی تا آنجا پیش رفت که شلوار به پا کرد. مدهایی که ابتدا در میان اقشار مدرن و مرفه و به عنوان عصیان جوانگرایانه شروع شده بود به مرور به اقشار دیگر جامعه سرایت کرد. مد و توجه به آن فراگیر شد و مدل موی کوتاه و گرد در میان همه زنان عمومیت پیدا کرد و به زنان احساس آزادی و اعتماد به نفس داد. با عمومی شدن سینما این مدهای جدید بسیار سریع تر از گذشته به عموم مردم منتقل می شد. احساس تازه ای از سرعت و تحرک در فرهنگ آن سالها نفوذ کرده بود. دورانی بود که اتومیبل عمومی می شد و بازی تنیس سریعتر می شد. به گفته نوثدرافت سالهای گسترش ورزش های میدانی بود. در نمایشگاهی که او ترتیب داده بخش ویژه ای به لباس های ورزشی آن دوران اختصاص یافته است. ورزش تنیس زنان قبلا یک سرگرمی ساده و آرام بود و زنان با پیراهن های بلند و کت های کلفت و سنگین از یک سو به سوی دیگر زمین چمن می خرامیدند. اما در دهه بیست میلادی اولین ستاره تنیس زنان، سوزان لنگلن فرانسوی با روش بازی سریع و قدرتمندانه اش تنیس زنان را متحول کرد. (هر چند برخی از مفسران این روش را برای زنان نامناسب می دانستند.) فارغ از اینکه وضعیت هوا چطور بود او همیشه با کت پوست به ورزشگاه می آمد و لباسی که هنگام مسابقه می پوشید مثل لباسی مدرنی تا پایین زانو، نازک و چسبان و از جنس ابریشم و به رنگ نارنجی و یا قرمز بود. او در عین حال عادت داشت در کنار زمین مسابقه سیگار بکشد و یا کنیاک بنوشد. می گفت برای آرام کردن اعصابش این کار را می کند. او با ضربات سنگین خود تماشاچیان را حیرت زده می کرد و به مرور لقب الهه گرفت. درآن سالها برای اولین بار الهام گرفتن ازلباسهای مردانه به مد لباس زنان راه یافت. نوثدرافت می گوید:پوشیدن کت و شلوار و لباسهای ضیافتی مردانه مد شده بود. کوکو شانل علاوه بر کت و شلوار دوست پسرش گاهی اوقات ژاکت بافتنی و کت پشمی او را نیز می پوشید. برای اولین بار روابط همجنسگرایانه بین زنان، حداقل در محافل فرهنگی و اقشار مدرن ساکن پاریس، لندن و نیویورک مد شد. از جمله لزبین های هنرمند و برجسته آن سالها می توان به رومن بروکس، نقاش و زوجش ناتالی بارنی، نویسنده و همینطور ردکلیف هال شاعر و نویسنده اثری به نام چاه تنهایی اشاره کرد. زنانی نظیر آنها در شکل دادن به حال و هوای دهه های آینده نقش مهمی داشتند و استیل شیک و دو جنسه لباس پوشیدن آنها تثبیت شد. شیوه لباس پوشیدن دو جنسه و طراحی لباس های زنانه با الهام گرفتن از مد مردانه در دهه های بعدی بطور مرتب هر از چند گاه یک بار ظهور کرده و اکنون حدود یک قرن بعد این عنصر در مد زنانه، بخصوص در تولیدات مارک فرانسوی سلین، دوباره شکوفا شده است. در نیویورک، دوران جاز سالهای شکوفایی هارلم و موجی از خلاقیت هنرمندان، نوازندگان و نویسندگان سیاه پوست بود. از معروفترین چهره های این موج می توان به لنگستون هیوز، نویسنده و فعال اجتماعی و یکی از پیشگامان شعر جاز اشاره کرد. در عین حال در اروپا مرزهای تفکیک نژادی به چالش گرفته می شد و موسیقی دانان و نوازندگان سیاهپوست آمریکایی با نواختن جاز محبوبیت فراوانی پیدا کردند. جوزفین بیکر، رقاص با استعداد و اغواگر کاباره به یکی از نمادهای شاخص آن دوران بدل شد. نوثدرافت می گوید دوران آزادی و شکستن مرزها بودزنان شاغل و حرفه ای پا به عرصه ظهور گذاشتند و برای اولین بار زنان می توانستند ازدواج نکنند. زنان جوان در طول روز کار می کردند و شبها بدون اینکه لزومامردی بعنوان مراقب همراه آنها باشد به کافه ها و کلوپ های جاز می رفتند. این میهمانی ۱۰ سال ادامه داشت و همانطور که فیتزجرالد نوشته است در اکتبر ۱۹۲۹ به سوی مرگی تماشایی خیز برداشت. دوران جاز معمولا سالهایی پر زرق و برق ولی تراژیک، زیبا ولی محکوم و دوران نسلی سرگشته و از نظر عاطفی ورشکسته توصیف شده است. ولی دوران جاز از منظر فضا و زیبایی که خلق کرد، و البته عنصر قوی پیشرفت نهفته در آن، احتمالا هنوز هم تاثیر گذارترین و وسوسه برانگیزترین دوره فرهنگی است. تا زمانی که ادامه یافت مملو از خوشی و خوش گذرانی بود. همانطور که فیتز جرالد سال ۱۹۳۱ در مقاله پژواک دوران جاز نوشت: پس از گذشت دو سال، دوران جاز مثل روزهای قبل از جنگ خیلی دور به نظر می آید. در هر صورت دوره ای عاریه ای بود. اقشار فوقانی که فقط ده درصد جامعه هستند، با بی پروایی و غرق در بی قیدی و خوشگذرانی دختران رقصنده و آوازه خوان می زیستند.
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
  خبرگزاری رویترز گزارش داده است که شرکت لوازم آرایشی و زیبایی «سفورا» فرانسه در نظر دارد با آغاز سال جاری میلادی چند فروشگاه در ایران افتتاح کند.  بر اساس این گزارش که روز جمعه هشتم آبان منتشر شد، انتظار می‌رود این شرکت بزرگ فرانسوی اولین شرکت عمده اروپایی باشد که بعد از چندین سال تحریم، سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران انجام دهد.  سفورا بخشی از کمپانی صنایع لوکس «ال‌وی‌ام‌اچ» است که حدود دو هزار شعبه فروش در سراسر جهان دارد و مشتاق است که در بازار پرمصرف و تشنه ایران به لوازم زیبایی، خصوصا آرایش چهره حضور داشته باشد.  این گزارش می‌افزاید که ایران با نزدیک به ۸۰ میلیون جمعیت، دومین مصرف کننده عمده لوازم آرایشی خاورمیانه بعد از عربستان سعودی است. بر اساس ارزیابی شرکت تحقیقات بازار «یورومونیتور»، ارزش بازار لوازم آرایشی ایران در سال گذشته به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو بالغ شده است و طی پنج سال آینده حدود سه برابر خواهد شد و به ۱۰ میلیارد یورو خواهد رسید.  یک منبع آگاه به رویترز گفته است که شرکت سفورا در حال نهایی کردن مذاکرات با شریک تجاری خود در ایران است: «مذاکرات تاکنون پیشرفت قابل توجهی با (شرکت ایرانی) توزیع کننده (لوازم آرایشی) داشته است». یک منبع دیگر به رویترز گفته است که این شرکت قصد دارد هفت بوتیک در ایران باز کند.  شرکت سفورا و «ال‌وی‌ام‌اچ» حاضر نشده‌اند در این زمینه با رویترز گفت‌وگو کنند.  رویترز می‌نویسد اگرچه لوازم آرایشی غربی سالهاست که در ایران فروخته می‌شود، اما انتظار می‌رود تحت تاثیر توافق هسته‌ای، اقتصاد ایران که سال‌ها از کمبود سرمایه دچار مضیقه بود، به شکوفایی برسد.  رضا میرعمادی که توزیع کننده عمده لوازم آرایشی لورآل مانند محصولات می‌بلین و گارنیر در ایران است به رویترز گفته است: «ارزیابی ما بر این است که زنان بسته به سطح درآمدشان، حدود یک سوم از درآمد خود را صرف لوازم آرایشی کنند».  این گزارش می‌افزاید که ماه گذشته و جاری میلادی چندین مقام شرکت «ال‌وی‌ام‌اچ» به ایران سفر کرده‌اند و مدیران اجرایی شرکت‌هایی مانند «دیور»، «لویی ویتون» و «بولگاری» نیز آماده می‌شوند به ایران سفر کنند و فرصت‌های سرمایه گذاری در این کشور را ارزیابی کنند. گروه «Comité Colber» فرانسه نیز که صاحب ۸۰ برند محصولات لوکس است در حال برنامه ریزی برای سفر تجاری به ایران در فصل بهار است.

تناسب اندام

خداحافظی با چربی ها شکم و پهلو

بیشتر کسانی که مشکل  داشتن چربی در اطراف شکم و یا پهلوهای خود دارند، تصور می کنند برای از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو، باید حرکات ورزشی مربوط به این نواحی را انجام دهند در حالیکه طب ورزشی و کارشناسان تربیت بدنی به جرات می گویند که اشتباه است.

رژیم پس از زایمان ستارگان هالیوود

یکی از بزرگترین دغدغه های زنانه، بازگشتن به اندام پیش از دوره بارداری است. بدون شک ستارگان بزرگ سینما و موسیقی هم با این مشکل روبرو هستند، اما ببینیم آنها چه می کنند تا پس از بارداری و زایمان به وزن و اندام ایده آل شان بازگردند؟ آنجلینا جولیآنجلینا جولی این هنرپیشه زیبا و خوش اندام هالیوود پس از دو زایمان همچنان اندامی متناسب و موزون دارد. او که ناچار شد فرزندش را با عمل سزارین به دنیا بیاورد و در حین بارداری دچار دیابت نیز شده بود،حاضر نشد فرزندانش را از طریق های غیر طبیعی تغذیه کند. او که بسیار مایل بود کودکانش را از سینه تغذیه کند پس از زایمان و آغاز دوره شیردهی رژیم خود را شروع کرد. رژیم غذایی که آنجلینا جولی در پیش گرفته بود و ظاهرا خیلی هم موثر بوده شامل مقادیر قابل توجهی ماهی سلمون و لبنیات کم چرب بوده است. در کنار مصرف روزانه سه وعده سلمون و ورزش مستمر وی توانست به حرفه خود بپردازد و ضمن مصرف ویتامین هایی که پیش از بارداری نیاز است، خود را برای بارداری بعدیش نیز آماده کند. جنیفر لوپزجنیفر لوپز که همیشه برای حفظ اندام متناسب به ورزش های سنگین نیاز داشت، پس از حاملگی و زایمان دو قلوهایش متحمل زحمت زیادی شد. وی با 23 کیلوگرم اضافه وزن در اثر بارداری، رژیم غذایی کم قندی را بکار گرفت تا با ورزش شدید و روزانه 3 ساعت، بتواند در طول 8 ماه به وزن پیش از بارداری برسد. او در 7 ماه نخست توانست 18 کیلوگرم وزن کم کند در حالیکه کمترین میزان شکلات، قند و حتی برخی میوه ها برای او ممنوع بود. جسیکا آلباجسیکا آلبای افسانه ای، تنها 4 ماه زمان لازم داشت تا بتواند به وزن قبل از بارداریش برسد. رژیم غذایی او شامل گوشت سفید و سبزیجات می شد. او که هنگام بارداری اضافه وزن زیادی پیدا کرده بود توانست با این مواد غذایی به تناسب اندام دلخواهش دست پیدا کند. مواد غذایی که آلبا در رژیم خود گنجانده بود بسیار انرژی زا و در عین حال کم کالری هستند. در طول روز و بعنوان میان وعده فقط می توانست سالادهای سبز بدون سس، مغز های بو نداده و بدون نمک و تخم مرغ آب پز بخورد. ورزش روزانه که شامل روزانه 10 دقیقه پیاده روی، 10 دقیقه دویدن و یک ساعت ورزش های رزمی در کنار نوشیدن آب فراوان به کاهش وزن جسیکا آلبای زیبا کمک زیادی کرد. کریستینا آگیلراکریستینا آگیلرا، در دوران بارداری به اصطلاح ویار شکلات داشت؛ او که بر اثر مصرف بیش از حد شکلات در زمان حاملگی با نزدیک به 20 کیلو اضافه وزن مواجه شده بود بلافاصله تصمیم به لاغری گرفت. رژیم عجیب او که در نهایت وی را در طول 4 ماه به وزن قبلی برگرداند شامل فقط سالاد، سبزیجات، میوه و آب فراوان بود. او هیچ نوع پروتیین و کربو هیدراتی در این مدت دریافت نمی کرد و در عوض روزانه 90 دقیقه ورزش سنگین مستمر می کرد.
ورزش نکنید، کالری بسوزانید پیاده روی با جانی دالر آسانترین راه رسیدن به وزن ایده ال شما چگونه عیدی بی اضافه وزن داشته باشیم؟ نکات اصولی پیاده‌روی برای چربی‌سوزی بیش‌تر

انتخاب سردبیر

زیبایی و بهداشت

روغنی معجزه آسا برای پوست و مو

تحقیقات جدید نشان داده خواص روغن کنجد برای سلامت انسان به علاوه روغن کنجد برای پوست و مو نیز عالی است.   همچنین از این روغن معجزه آسا می توان در آشپزی و برای اضافه کردن طعمی فوق العاده به غذای خود استفاده کنید. بیشتر ما می دانیم که چربی ها انواع مختلفی دارند. برخی خوب و برخی بد هستند و برای سلامت ضرر دارند. روغن کنجد سرشار است از چربی های دارای حلقه های اشباع نشده و چربی های غیر اشباع و همچنین میزان چربی های اشباع شده اش نیز پایین است. چربی های غیر اشباع و چربی های دارای حلقه های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید هستند و کمک می کنند کلسترول تحت کنترل در بیاید. از سوی دیگر چربی های اشباع و چربی های ترانس التهاب و کلسترول کلی را تقویت می کنند که برای قلب بد است. یک چهارم فنجان روغن کنجد حاوی حدود 6.75 گرم چربی غیر اشباع، 7.84 گرم چربی دارای حلقه های اشباع نشده و 2.50 گرم چربی اشباع شده است. از روغن کنجد برای ماساژ پا قبل از خواب استفاده کنید همچنین روغن کند برای پوست نیز مفید است. مالیدن یک قاشق چای خوری روغن کنجد یا بیشتر به کف پا قبل از خواب کمک می کند می کند شب خواب راحت تری داشته باشید. به خاطر داشته باشید بعد از مالیدن روغن کنجد به کف پا جوراب بپوشید. روغن کنجد مفید برای بهداشت دهان و دندان اجداد ما برای داشتن دندان هایی سالم و رفع بوی بد دهان مسواک نداشتند، بنابراین مدت ها پیش آنها از شستشوی دهان با روغن استفاده می کردند (در این روش یک قاشق غذا خوری روغن را به مدت 5 تا 10 دقیقه در دهان خود می چرخانید و سپس بیرون می ریزید). تحقیقات پزشکی نشان داده است این کار می تواند مقدار باکتری های دهان را کاهش دهد و به سالم نگه داشتن دهان و لثه ها کمک کند.

موخوره

یکی از نشانه های موی آسیب دیده موخوره است که بیشتر در خانم ها شایع است. موخوره به دو شاخه شدن انتهایی مو گفته می شود که ناشی از آسیب های فیزیکی مثل حرارت یا آسیب های شیمیایی می گویند.
مراقبت های تابستانی موها چگونه از موی فر مراقبت کنیم؟ روغن نارگیل برای پوستی بهتر با لومیا، دستگاه IPL فیلیپس بیشتر آشنا شویم این لوازم شما را زیبا نمی کنند

مطالب تصادفی

مد و پوشاک

رنگ سال 2014

هر سال در ماه دسامبر، مد و طراحی جهان مشتاقانه در انتظار اعلام رنگ سال از شرکت پنتون هستند. امسال، این شرکت به طور رسمی اعلام کرد که رنگ سال امسال رنگ ارکیده ای طیفی از رنگ های صورتی و بنفش می باشد. پنتون، یک شرکت 50 ساله ای است که به عنوان مرجعی برای تعیین رنگ، بافت، و ساخت پارچه به حساب می آید. برای دلیل انتخاب این رنگ گفت: «رنگ ارکیده ای دلربا، جادویی و اسرار آمیز است به این معنی که خیره کننده است و قدرت تخیل را بر می انگیزد. همچنین الهام بخش اعتماد به نفس ناشی از شادی، عشق، و سلامت می شود. مدیر اجرایی موسسه رنگ پنتون، گفت: «این رنگ باعث نوآوری و خلاقیت می شود. رنگ ارکیده ای باعث گسترش خلاقیت  و اصالت می شود، عناصری که به طور روز افزون در جامعه امروزی ارزش محسوب می شود. او می گوید که انتظار دارد این رنگ خیلی زود همه گیر شود چرا که این رنگ با بیشتر تن های رنگی پوست هم خوانی دارد و مکمل رنگ های خنثی است . این رنگ تحولی در لباس های شما ایجاد خواهد کرد ،چرا که اکثر ما تا به امروز از این رنگ چندان استفاده نکرده ایم . این رنگ در دنیای مد بسیار مورد توجه قرار گرفته است ، نمونه های بسیار زیبایی در طراحی لباس و کیف و کفش می توانید پیدا کنید. از این رنگ در طراحی فضای داخلی و دکوراسیون ، لوازم منزل ، مبلمان و کاغذدیواری، حتی در محصولات زیبایی استفاده شده است . با استفاده از این ترکیب رنگ می توانید فضایی شاد و پرانرژی ایجاد کنید . هرسال ، رنگ انتخابی ویژگی های خاصی دارد و سمبل خاصی است مثلا رنگ سبز زمردی سال گذشته سمبلی از رشد و تازگی بود ، بنفش ارکیده ای با عبور از چشم ها، قدرت تخیل را بیدار میکند. با به کار گیری این رنگ به عنوان سمبل خلاقیت ، سالی سرشار از نوآوری رقم بزنید .

راه‌یابی طراح ایرانی لباس زنانه به هفته مد میلان

شیوا شیبانی طراح لباس زنانه برند "Sheen" در ایران در گفت‌وگو با دویچه وله از طرح‌هایش و راه‌یابی به هفته فشن میلان می‌گوید. آن‌طور که او می‌گوید: «مردم ما غالبا درگیر رنگ مشکی هستند و این مسئله جای تاسف دارد.» از شیوا می پرسم ویژگی طرحهایش چیست، میگوید استفاده از رنگهای شاد و می افزاید که از رنگهای تیره بیزار است. شیوا می گوید از نظر فرهنگ بصری به خاطر شرایط پوششی که داریم متاسفانه خیلی نمی توانم مانور دهم و طراحی عجیب و غریب داشته باشم. شیوا دانش آموخته رشته گرافیک در دانشگاه سوره است. از او می پرسیم چطور وارد رشته طراحی لباس شد؟ شیوا می گوید تقریبا از 14 سالگی بازی کردن با پارچه از علایقم بود برای خودم و اطرافیانم لباس طراحی می کردم اطرافیانم نیز مرا تشویق نمودن که این کار را جدی بگیرم و برای عموم لباس طراحی نمایم. از تابستان پارسال با نام تجاری شین لباسهایم را برای عموم ارائه نمودم. شیوا در باره راهیابی به هفته مد میلان می گوید کارها را برای اساتید در ایتالیا فرستادم و آنان نیز طرحهایم را پسندیدند و حتی چند نمونه از طرحهایم را در مجله GLAMOUR چاپ نمودند.
لباس خواب و خواب راحت اپلیکیشنهای مد و لباس برازندگی در فصل سرد لباس شب مناسب خودتان را بپوشید کفش پاشنه بلند؛ زیبای مضر

پر بازدیدترین ها