1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

وقتی صحبت از کاهش وزن می شود نا خود آگاه به یاد دو چیز می افتیم، ورزش و یا نخوردن. هیچ کس از نخوردن خوشش نمی آید و خیلی ها هم یا حوصله ورزش کردن را ندارند و یا اینکه وقتش را ندارند. در این جا می خواهیم به شما بگوییم چه چیزهایی بخورید ولی لاغر شوید. این %50 قضیه را حل می کند، %50 بقیه که مربوط به ورزش می شود به خودتان بر می گردد که چه قدر همت دارید.

گوشت بخورید و چربی های خود را بسوزانید

گوشت را به صورت کبابی در وعده غذایی خود قرار دهید. تحقیقات نشان داده است نوعی از اسید چرب به نام CLA  که به در گوشت وجود دارد عامل دفع چربی است. این اسید موجب کاهش در توده چربی می شود که این کاهش عمدتا در ناحیه پا می باشد.

اسفناج بخورید و لاغر شوید

اسفناج علاوه بر اینکه سرشار از آهن است دارای فیبر بسیاری نیز می باشد. فیبر موجود در اسفناج 2برابر سایر سبزیجات به بدن کمک می کند تا چربی ها را متابولیزه کند. افزودن اسفناج به برنامه غذایی 7درصد کالری دریافتی را کاهش می دهد چون عبور غذا از دستگاه گوارش را آرام تر می کند.

حتی پاستا هم بخورید

یکی از بدترین عوارض وزن کم کردن کاهش حجم عضلات است. غذاهایی با مقدار نشاسته پایین با حفظ توده عضلانی به کاهش وزن کمک می کنند. بنا بر این خوردن پاستا، سیب زمینی آب پز یا تنوری، نان جو و نان سبوس دار عضلات شما را حفظ می کنند.

تخم مرغ بخورید و کالری بسوزانید

خیلی از ما صبحانه از نان و یا کیک های شیرین استفاده می کنیم، علاوه بر اینکه این مواد دارای چربی هستند باعث بالا رفتن سطح قند خون شده و در نتیجه فرد را وادار به بیشتر خوردن می کند. در عوض خوردن تخم مرغ به دلیل اینکه حاوی پروتئین بالایی می باشد دریافت کالری روزانه را کاهش می دهد و به مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارد.

نکته:

دارچین یک ماده بی نظیر در افزایش متابولیسم است. خوردن روزانه نصف قاشق چای خوری دارچین کافی تا شما در عرض یک ماه یک کیلو از وزن خود را کاهش دهید.

دیدگاه‌ها  

0 # mehraveh 1390-09-26 14:15
می تونید از عطاری کپسول خالی بگیرد و توشو با ارچین پر کنید و روزی یک دونخ بخورید تا لاغر شین.
مرسی از مطلب خوبتون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # nima 1390-09-26 14:17
pasta?!man tahala fekr mikardam pasta be khatere neshastash ghagh mikone
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # fereshteh 1390-10-12 09:04
are nima jan chagh mikone onike ghagh mikone pastae
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # حميد 1390-10-12 09:01
khanom ha ham faghat fekre laghar shodanan. hata be tarazoye bichare ham rahm nemikonan .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی جدید تصویر امنیتی

  • نسوز و بساز، عکس بذار و ببر!
    نسوز و بساز، عکس بذار و ببر! اتو یکی از آن دست وسایلی است که تقریبا همه ما با آن همیشه سر و کار داشته‌ایم. ممکن است در این میان خاطرات تلخی را هم با سوزاندن لباس محبوب‌مان در زیر این دستگاه‌های داغ تجربه کرده باشیم، تجربه‌ای که این روزها و به واسطه فناوری‌هایی چون OptimalTemp کمپانی فیلیپس، به دست فراموشی سپرده شده است. حال به همین خاطر قصد داریم تا یک مسابقه جذاب که با همکاری فیلیپس و شکوفا الکتریک، نماینده رسمی این شرکت در ایران برگزار می‌شود را در اینجا برای شما شرح دهیم تا شاید یکی از برندگان خوش شانس این رقابت جالب شوید.
    ادامه مطلب...

تناسب اندام

با تردمیل به تناسب اندام برسید

امروزه در خیلی از خانه ها تردمیل ( دو ثابت ) هست ولی به ندرت آن را بکار می برند. خیلی ها فقط هفته اولی که آن را می خرند از آن استفاده می کنند و بعد از آن تردمیل به یک وسیله تزئینی در گوشه ای از خانه تبدیل می شود

دلایل افزایش وزن در پاییز

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برخی عوامل از جمله کم تحرکی و کاهش مصرف آب در فصل پاییز موجب می‌شود تا افراد در این فصل بیش از سایر فصول با معضل اضافه وزن مواجه شوند.   سید مصطفی نچواک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه در هر فصلی امکان افزایش و یا کاهش وزن وجود دارد، اظهار کرد: هر عاملی که بتواند بر انرژی دریافتی و انرژی مصرفی بدن تاثیرگذار باشد، می‌تواند منجر به افزایش و یا کاهش وزن شود. نچواک خاطرنشان کرد: در فصل پاییز برخی عوامل بر افزایش انرژی دریافتی و کاهش انرژی مصرفی بدن تاثیرگذار است که موجب شده در این فصل افراد بیشتر دچار اضافه وزن شوند. وی تصریح کرد: از جمله علل تاثیر گذار در افزایش وزن افراد در فصل پاییز، کاهش طول روز در این فصل است که علاوه بر کاهش تحرک روزانه افراد منجر می شود فرد ساعات بیشتری از شبانه روز را در خانه مانده و دسترسی بیشتری به مواد غذایی داشته باشد. نچواک کاهش مصرف آب را عاملی دیگر برای افزایش وزن افراد در فصل پاییز عنوان و تصریح کرد: در این فصل از آنجا که هوا روبه سردی می رود مقدار آب مصرفی کاهش می‌یابد، این در حالیست که مصرف آب می‌تواند قدری از اشتهای افراد را کاهش داده و موجب کاهش انرژی دریافتی شود. مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به منظور پیشگیری از افزایش وزن در فصل پاییز توصیه کرد افراد فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی را برای خود انتخاب کنند که بتوان آن را در هر زمان از سال انجام داد. نچواک تصریح کرد: این فعالیت‌های ورزشی باید به گونه ای انتخاب شوند که بتوان آن را در بیشتر مکان‌ها نیز انجام داد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین توصیه کرد: افراد میزان آب مصرفی خود را در فصل پاییز کاهش نداده و در طول سال همواره مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آب را داشته باشند. وی گرم کردن بیش از حد دمای اتاق را نیز یکی دیگر از دلایل افزایش وزن در فصل پاییز عنوان و تصریح کرد: این امر موجب می شود تا بدن انرژی نسوزاند و به همین علت توصیه می‌شود دمای اتاق در حدی باشد که بدن قدری انرژی برای گرم کردن خود بسوزاند.
پیش به سوی اندام متناسب 6 راه بسیار آسان برای داشتن اندامی لاغر و شکمی صاف درباره پیلاتس پیاده روی با جانی دالر بخوابید و لاغر شوید

انتخاب سردبیر

زیبایی و بهداشت

ماساژور خود باشید

حرکت نرم ماساژ را هر روز یک ربع می توان انجام داد و باید به خاطر داشته باشید که قبل از ماساژ پوست تمیز و با ژل یا کرم آغشته شود زیرا ماساژ روی پوست خشک باعث ایجاد خستگی و چروک می شود. خیلی خوب است که نحوه ماساژ دادن را یک بار توسط افراد مجرب ببینید و سپس آن را اعمال کنید. در اینجا ما به بیان ساده و با استفاده از اشکال مختلف، نحوه ماساژ دادن را آموزش می دهیم. در آغاز ماساژ را با حرکات نرم آغاز می کنیم و بعد از آن حرکات فشاری: ۱) حرکات نرم: که به صورت آرام و نرم انگشت ها را روی صورت قرار داده و به خلاف جاذبه زمین به طرف بالا ماساژ می دهیم. ۲) ابتدا از چانه شروع کرده سپس گونه ها و چشمها, دست را روی گونه گذاشته آرام به طرفین می کشیم و بعد دستها را روی چشمها قرار داده و خیلی آرام به طرف گوشخ صورت حرکت می دهیم. ۳) انگشها را درست مثل هنگامی که پیانو می نوازیم آرام روی صورت و چشم ها حرکت می دهیم. ۴) فشارهای پرتابی درست در همان نقاط مشخص شده دو انگشت را قرار داده و پوست را آرام به طرف بالا پرتاب می کنیم مثل وقتی که زیر لپ کودک را می زنید. ۵) در دور لب نیز فشارهای پرتابی را به طرف بالا انجام می دهیم. وهمین عمل را در نثاط زیگوماتیک کوچک و بزرگ تکرار می کنیم. پن سومان ها که شامل: ۱) ژاکه ریز ۲) ژاکه درشت ۳) ژاکه ضد چروک ژاکه در واقع حالتی مثل نیشگون است که به طرف بالا انجام می شود. از دور چانه شروع شده و سپس دو طرف صورت انجام می شود. ژاکه باعث می گردد تا چربی های زیر پوست به سطح پوست آمده و در یک جا تجمع نکنند ژاکه را در گردن و پیشانی نیز آرام انجام دهید. که حرکات ریز و نیشگوهی که به طرف بالا انجام می دهیم موجب آرامش و رفع خستگی می شود. حرکت نیرومند سر درد انگشت ها را تا وسط پیشانی بلغزانید سپس انگشت ها را با فشار کمی به طرف شقیقه کشیده و حرکات چرخشی بدهید. حرکات ابرو چشم، انگشتان میانی را در پوشه داخلی چشم ها و انگشت های سبابه را روی ابروان بپذارید تا گوشه های خارجی چشم ها زیر چشم ها و باز به گوشه داخلی آنها بلغزانید. حرکت دهان و بینی، حرکت دایره واری از گوشه های دهان تا بالا. ماساژ دست: ۱) نرمش عمودی ۲) نرمش مایل ۳) حرکت مخصوص با شست و سبابه حرکات ماساژ بر روی دست تا آرنج: ۱) نرمش عمودی ۲) نرمش به حالت دست کردن دستکش بدین نحو که یکی یکی انگشتان را ماساژ می دهیم. ۳) چرخاندن آرام مچ دست به طرفین به نحوی که موجب درد نشود. ماساژ با دستکاه الکترونیکی: دستگاه برقی جهنت ماساژ صورت به فرم ها و شکل های گوناگون وجود دارد ولی طرز کار با آنها تقریبا یکسان است که به شرح آن می پردازیم . قبل از ماساژ صورت را با ژل یا کرم پودر ماساژ آغشته کنید. ورزش صورت: ۱) چشم ها را تا حد امکان باز کرده و بالا و پایین را نگاه کنید این عمل را ده بار تکرار کنید. ۲) دهان خود را به طرف چپ و راست حرکت داده سپس آنها را جمع کنید و سعی نمایید که لب ها را به طرف بالا و پایین متمایل سازید. ۳) لبها را مانند اینکه بخواهید سوت بزنید جمع کرده و به حالت اول برگردانید. ۴) دهانتان را تا حد امکان باز کرده ۵ ثانیه مکث کنید ۵) مشتتان را به شقیقه بگذارید و حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید اما فشار ندهید. ۶) به کندی نفس بکشید و سپس نفس را بیرون بدهید. ۷) گردنتان را به طرفین حرکت دهید. ۸) دندان هایتان را کلید کنید و به هم فشار بدهید البته نه تا حدی که دردآور باشد. این ورزش برای رفع خستگی عضلات صورت و گردن و تسریع جریان حرکت خون در رگها می گردد و همین طور باعث ایجاد شادابی در صورت شده و به پوست آرامش می دهد. ماساژ بدن: ۱) حرکات آرام بخش ۲) حرکات ماساژ به طور کلی جهت زیبای اندام و آرامش بخشیدن است و در این موارد روش متخصصین تقریبا مشابه است ولی مواد مصرفی به هنگام ماساژ ممکن است که متفاوت باشد. ماساژ دست و بازو: ۱) ابتدا ماساژی نرم و نوازش گونه کار را آغاز می کنیم ۲) دست و بازو را به صورت رفت و برگشت ماساژ می دهیم

چگونه تمیز شدیم؟ نگاهی به تاریخچه بهداشت شخصی در دوران مدرن

در صحنه‌ای از فیلم تحسین شده «ایدا»، سه راهبه جوان پیش از ادای سوگندشان در محلی که هنوز مانده تا به شکل «حمامی» امروزی درآید، در شستن بدن‌هاشان به همدیگر کمک می‌کنند. ایدا، «قهرمان» فیلم، تنِ زنانه را گویی آن‌جاست که کشف می‌کند؛ «خلوتی» در کار نیست؛ آداب و اعمالی که دختران انجام می‌دهند، با آن‌چه در حمام‌های امروزی می‌گذرد متفاوت است. ماجرای فیلم در لهستان سال‌های دهه ۶۰ می‌گذرد. چه تغییری در طول این سال‌ها رخ داده؟ آیا تحولات در شیوه‌ نظافت شخصی به همین تغییرات خلاصه می‌شود؟موزه مَرموتان مونه (Musée Marmottan Monet) ـ واقع شده در محله شانزدهم پاریس که سال گذشته ۸۰ سالگی‌ گشایشش را جشن گرفت، امسال برای پرداختن به پرسش‌هایی از این دست، نمایشگاه بکری ترتیب داد: «نظافت، تولد [فضای] خصوصی» (La toilette، la naissance de l «intime). نمایشگاه، یک جورهایی مرور تاریخچه حمام‌هایی است که بسیاری‌ از ما، چه در شرق و چه در غرب، در آن‌ها بخت پرداختن به «خودمان» را یافته‌ایم و البته تصویر زنان در این تاریخچه، منحصر به فرد و قابل بررسی است. همین ابتدا این را روشن کنیم که فعل «توالت» کردن و کلمه «توالت» در این‌جا از معنای قضای حاجت و ادرار کردن فرا‌تر می‌رود و به حیطه‌ای از نظافت وارد می‌شود که نه تنها نظافت، بلکه آراستن و پیراستن خود به سبک جدید را نیز در بر می‌گیرد. بعضی از مادربزرگ‌ها، از جمله مادربزرگ خود من، هنوز از فعل توالت کردن به‌عنوان معادلی برای آرایش کردن ـ و نه وسمه و سرمه کشیدن ـ، بلکه استفاده از لوازم آرایشی جدید مثل ریمل و ماتیک و… استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر برای توصیف آدابی امروزی‌تر که به معنای این فعل در زبان فرانسه بسیار نزدیک است. به این ترتیب در این نمایشگاه، صد اثر، شامل طراحی روی پارچه، نقاشی، مجسمه، عکس و گراور، برای توصیف یک عمل جدید یعنی توالت کردن و تحول آیین‌هایی که به بدن می‌پردازند و در ‌‌نهایت به ظهور فضایی اختصاصی برای این فعالیت یعنی «حمام‌» می‌انجامند، گردآوری شده‌اند. در این مفهوم، «حمام‌»، فضایی بسته است، با اعمالی تاره و زمانی که شخص در آن تنها به خودش می‌پردازد. آثار گردآوری شده از هنرمندان نام‌آور قرن پانزدهم تا امروز، نشان دهنده مناسک نظافت، مکان‌هایی که این اعمال در آن‌ها صورت گرفته‌اند و خود این حرکات و اعمال هستند. بهداشت بدون آب پس از قرون وسطی، هنوز حمام‌های عمومی و نیز روسپی‌خانه‌ها بسیار رایج‌ بودند ولی رواج بیماری‌های مقاربتی از جمله سیفیلیس، به ناچار باعث تغییر رفتار‌ها از جمله در حمام رفتن شد و عادت حمام رفتن در اروپا در ادامه قرن شانزدهم، کمتر شد. البته این موضوع شامل سایر نقاط جهان و به‌ویژه کشورهای مسلمان که مومنان برای نماز خواندن چندین بار در روز به شست‌وشوی خود می‌پرداختند، نمی‌شد. آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه به ما می‌گویند که حمام‌ها مدتی پایداری ‌کردند، ولی از حالتی عمومی و جمعی خارج شدند و شکلی خصوصی به خود گرفتند؛ از عملی شاد و عیاشانه، به عملی مستهجن بدل شدند. در قرن هفدهم آب اصلا ماده‌ای نگران کننده تلقی شد که می‌توانست ناقل بیماری‌ها باشد و حتی سلامت دندان‌ها را هدف قرار دهد. پس، دوران «نظافت خشک» آغاز شد. توصیه می‌شد که هر روز صبح صورت را با پارچه‌ای سفید و نه با آب پاک کنند. استفاده از مرهم‌ها جایگزین استفاده از آب شد و به این ترتیب واژه «توالت کردن»، برای توصیف استفاده از این مرهم‌ها و نه آب، در مقابل آینه‌ای قرار گرفته در یک اتاق ابداع شد! آن‌چه جایگزین شست‌وشو شد، در واقع ژست‌های مشخصی بود که به آرایش مو‌ها، استفاده از پودر‌ها و پرداختن به لباس‌ها اختصاص می‌یافت. محلی که این اعمال در آن انجام می‌شد اتاقی بود که مشخصا میزی برای «توالت» در آن قرار داشت، و بر آن آینه و پودر و غیره قرار داده می‌شد. زن به هنگام توالت کردن تنها نبود؛ نه تنها خدمتکاران بلکه حتی ملاقات کنندگان مرد نیز حضور داشتند. بازگشت آب، شکل گیری فضای بسته اما در قرن هجدهم، آب بی‌سر و صدا بازگشت و این با تحول اخلاقیات همزمان شد. علاوه بر این، لوازم جانبی برای عمل نظافت نیز ابداع شدند: تشتک‌هایی برای شستن پا‌ها یا برای ادرار و مدفوع که می‌شود گفت اجداد توالت فرنگی‌های فعلی هستند. البته، این تشتک‌ها با شکل و شمایل وان‌های امروزی بسیار فاصله داشتند. به این ترتیب، مرحله‌ای از نظافت شخصی آغاز شد که تنها حضور خدمتکاران را بر می‌تابید و جنس مخالف به شکلی کامل از این لحظه‌های به خود پرداختن حذف می‌شد. مشکل اما طراحی خانه‌ها بود که هنوز فضای خاصی برای این عمل نظافت نداشت. پس از سال‌های ۱۸۰۰ تغییرات عمده در دریافت آن‌چه خصوصی شمرده می‌شود، پدید آمد. دیگر حضور ملاقات کنندگان و حتی خدمتکاران به هنگام توالت کردن پذیرفته نبود. به خلوت رفتن و مخفی شدن از انظار برای نظافت شخصی را می‌توان به خوبی در آثار به نمایش درآمده دید. در پایان قرن نوزدهم، ابتدا در بریتانیا و بعد در فرانسه، شهر‌ها به «فتح آب» برآمدند. به زمانی طولانی نیاز بود تا آب در تمامی ساختمان‌ها و تمامی طبقات آن‌ها توزیع شود. با وجود این و به هر ترتیب، آب در دسترس همگان قرار گرفت و عمل شست‌وشوی روزانه، به الزامی بهداشتی بدل شد. از این زمان به بعد بود که نمایش زنان در تابلو‌ها نیز متحول شد، زنان برهنه دیگر بی‌نقص و نمایشگر اوج زیبایی نبودند. ژست‌های جدید و رفتار نو، خام بود و تازگی این عمل را نشان می‌داد. توالت در دوران مدرن از ابتدای قرن بیستم، نمایش زنانی که «توالت می‌کنند» در تابلو‌ها و دیگر آثار هنری دچار تحول بسیار شد. این موضوع از تغییرات بنیادین در زندگی خود زنان نشات می‌گرفت. پس «توالت کردن» زنان، یعنی آن‌چه که در دوران مدرن به آراستن آنان با استفاده از وسایل آرایشی مدرن اشاره داشت، دیگر منوط به روسپیان شمرده نمی‌شد و این را در آثاری که ترسیم‌گر زنان مرفه و برآمده از طبقات متوسط جامعه بودند، می‌توان دید. در واقع جذابیت این نمایشگاه، ورای مساله نظافت شخصی، نمایش همین تحول موقعیت فرد و شکل‌گیری فردیت به‌ویژه در نزد زنان است. این‌که زنانی که به خود می‌پردازند، درست همانند مردان، فقط برای فریفتن و جذب دیگری و جنس مخالف این کار را نمی‌کنند.  پروا داوری
این 8 اشتباه را هنگام حمام انجام ندهید هشت راه برای داشتن پوستی بهتر در فصل سرما چگونه بهترین رنگ مویی که به صورتمان می‌آید را انتخاب کنیم عادت هایی که پوست ما را خراب می کنند اشتباهات شامپویی ما

مطالب تصادفی

مد و پوشاک

Pierre Cardin – پیر کاردین

از میان برند های معروف در امریکا و اروپا این بار به معرفی برندی می پردازم که جزء برند های ارزان قیمت و همه پوش می باشد. پیر گاردین، طراح مد فرانسوی با اصلیتی ایتالیایی متولد سال 1922 است. او در سال 1945 در رشته معماری و در کشور فرانسه مشغول به تحصیل شد. از انجایی که ذهن بسیار خلاق و عجیبی داشت از همان سال مشغول به کار طراحی با جین پکوئین شد. او یکی از اشخاص موفقی بود که توانست ظرف دو سال کار کردن با جین در سال 1947 به ریاست مرکز کرسیتین دیور در نایل بیاید. او در همان سال تمام تلاش خود را کرد که در خانه مد بالنشیاگا کار کند اما متاسفانه نتوانست قابلیت خود را برای آنان اثبات کند. درست در سال 1950 او دفتر کار شخصی خود را تاسیس کرد اما همچنان با دیور کار می کرد. زمانی که تعداد طراحی های کاردین به حدود چهل مدل مختلف رسید، طراحی هایش به معرض نمایش گذاشت. از آن به بعد او به فکر طراحی برای بانوان افتاد. کاردین در سال 1959 به ژاپن سفر کرد و در طول این سفر شیفته این کشور برای طراحی مد و لباس شد. اولین خیاط خانه مد روز را در این کشور تاسیس کرد. او در سال 1966 تا 1971 به دعوت شرکت هواپیمایی پاکستان، به طراحی یونیفورم مشغول شد که در این سال ها به شهرت جهانی رسید. او در سال 1971 لباس ملی فیلیپین را نیز از نو طراحی کرد. او در سال 1991 به عنوان سفیر حسن نیت توسط سازمان یونیسف برگیزه شد. همچنین در سال 2009 به عنوان سفیر حسن نیت سازمان غذا و کشاورزی انتخاب شد. از مهمترین شاخصه های طراحی های پیر، استفاده و طراحی لباس هایش از اشکاال هندسی است. او در طراحی هایش تک جنسی بودن را دوست داشت و در ابتدا لباس هایی طراحی می کرد که مناسب هر دو جنس زن و مرد باشد. او بیشتر مواقع علاقه به طراحی داشت و به اینکه آیا طراحی هایش قابلیت استفاده در مراسم خاص را دارند یا نه فکر نمی کرد. طراحی های حبابی او که در سال 1954 عمومیت یافت از این گونه طراحی ها بود. طراحی های آونگارد او (در یک دوره معین، پیشروترین اسلوب‌ها یا مضامین را در آثارش استفاده می کرد) بسیار معروف است.

عصر جاز، دوران بی‌پروایی که پوشش نسل‌های بعد را تغییر داد

اسکات فیتزجرالد در مقاله ای با عنوان پژواک دوران جاز نوشت: دوران معجزه، دوران هنر و دوران افراط بود. او در آثار داستانی‌اش با زبانی وسوسه گر سالهای سرخوشی دهه بیست میلادی، بی خیالی، زرق و برق، تجمل و انحطاط آنرا به خوبی شکار کرده است. عکس ها و طراحی های آن دوران به خوبی فضای خوش گذرانی بی پروا و وسوسه برانگیز آن سالها را نشان می دهند. در بسیاری از این تصاویر دختران رقصنده با چهره های خندان و در گروههای پرشمار، با لباس های نیمه برهنه، آرایش موی پر تجمل و پوشیده در پر و پولک در برابر دوربین ظاهر شده اند. دنیس نوثدرافت، برگزارکننده نمایشگاهی که با عنوان دروان جاز: مد و عکس های دهه بیست در موزه مد و پارچه شهر لندن برپا شده می گوید: در آن دوران حالت مداومی از ریتم، زنانگی و زرق و برق موج می زند. احساسی از تصادم جامعه با دوران مدرن که سرشار از تحرک، سرعت و رمانتیسیم است. چرا دهه بیست میلادی چنین بی پروا بود؟ و چه باعث می شود که دوران جاز تا این حد منحصر به فرد و تاثیر گذار باشد؟ سرعت تغییرات در دهه بیست میلادی سرگیجه آور بود. افزایش ثروت و رفاه در یک سو و کشمکش های اجتماعی در سوی دیگر با فضای جوانگرایی و خوشنودی پس از جنگ و افزایش نقش زنان ترکیب شده و در نتیجه دهه بیست میلادی را به دهه شکستن مرزها و تغییر گفتمان ها بدل کرد. نوثدرافت می گوید: نسل قبلی در جنگ قتل عام شده بود و منش به جهنم حکمفرما بود. و درست مثل ژانر موسیقی که این دهه عنوان خود را از آن عاریه گرفته، دوران جاز مملو از بداهه، ناگهان ها و خودبخودی ها و رفتن تا مرز افراط بود. جاز نوای دهه بیست بود و ریتم و ضرب های این موسیقی جنبه های بصری آن سال‌ها را در خود غرق کرده بود. نوثدرافت می گوید دهه بیست، سالهایی است که مدهای مدرن لباس زنانه شروع شد.کرست و لباس های تنگ و پر زحمت دوران ویکتوریا، پیراهن های بلند که پوشیدنشان دردسر داشت، آرایش های موی پیچیده و کلاه‌‍های آن دوران منسوخ شدند و به جای آنها پیراهن های کوتاه تری که از کمر به پایین گشاد بود و چین می‌خورد و آرایش موی ساده تر از راه رسید. کوکو شانل حتی تا آنجا پیش رفت که شلوار به پا کرد. مدهایی که ابتدا در میان اقشار مدرن و مرفه و به عنوان عصیان جوانگرایانه شروع شده بود به مرور به اقشار دیگر جامعه سرایت کرد. مد و توجه به آن فراگیر شد و مدل موی کوتاه و گرد در میان همه زنان عمومیت پیدا کرد و به زنان احساس آزادی و اعتماد به نفس داد. با عمومی شدن سینما این مدهای جدید بسیار سریع تر از گذشته به عموم مردم منتقل می شد. احساس تازه ای از سرعت و تحرک در فرهنگ آن سالها نفوذ کرده بود. دورانی بود که اتومیبل عمومی می شد و بازی تنیس سریعتر می شد. به گفته نوثدرافت سالهای گسترش ورزش های میدانی بود. در نمایشگاهی که او ترتیب داده بخش ویژه ای به لباس های ورزشی آن دوران اختصاص یافته است. ورزش تنیس زنان قبلا یک سرگرمی ساده و آرام بود و زنان با پیراهن های بلند و کت های کلفت و سنگین از یک سو به سوی دیگر زمین چمن می خرامیدند. اما در دهه بیست میلادی اولین ستاره تنیس زنان، سوزان لنگلن فرانسوی با روش بازی سریع و قدرتمندانه اش تنیس زنان را متحول کرد. (هر چند برخی از مفسران این روش را برای زنان نامناسب می دانستند.) فارغ از اینکه وضعیت هوا چطور بود او همیشه با کت پوست به ورزشگاه می آمد و لباسی که هنگام مسابقه می پوشید مثل لباسی مدرنی تا پایین زانو، نازک و چسبان و از جنس ابریشم و به رنگ نارنجی و یا قرمز بود. او در عین حال عادت داشت در کنار زمین مسابقه سیگار بکشد و یا کنیاک بنوشد. می گفت برای آرام کردن اعصابش این کار را می کند. او با ضربات سنگین خود تماشاچیان را حیرت زده می کرد و به مرور لقب الهه گرفت. درآن سالها برای اولین بار الهام گرفتن ازلباسهای مردانه به مد لباس زنان راه یافت. نوثدرافت می گوید:پوشیدن کت و شلوار و لباسهای ضیافتی مردانه مد شده بود. کوکو شانل علاوه بر کت و شلوار دوست پسرش گاهی اوقات ژاکت بافتنی و کت پشمی او را نیز می پوشید. برای اولین بار روابط همجنسگرایانه بین زنان، حداقل در محافل فرهنگی و اقشار مدرن ساکن پاریس، لندن و نیویورک مد شد. از جمله لزبین های هنرمند و برجسته آن سالها می توان به رومن بروکس، نقاش و زوجش ناتالی بارنی، نویسنده و همینطور ردکلیف هال شاعر و نویسنده اثری به نام چاه تنهایی اشاره کرد. زنانی نظیر آنها در شکل دادن به حال و هوای دهه های آینده نقش مهمی داشتند و استیل شیک و دو جنسه لباس پوشیدن آنها تثبیت شد. شیوه لباس پوشیدن دو جنسه و طراحی لباس های زنانه با الهام گرفتن از مد مردانه در دهه های بعدی بطور مرتب هر از چند گاه یک بار ظهور کرده و اکنون حدود یک قرن بعد این عنصر در مد زنانه، بخصوص در تولیدات مارک فرانسوی سلین، دوباره شکوفا شده است. در نیویورک، دوران جاز سالهای شکوفایی هارلم و موجی از خلاقیت هنرمندان، نوازندگان و نویسندگان سیاه پوست بود. از معروفترین چهره های این موج می توان به لنگستون هیوز، نویسنده و فعال اجتماعی و یکی از پیشگامان شعر جاز اشاره کرد. در عین حال در اروپا مرزهای تفکیک نژادی به چالش گرفته می شد و موسیقی دانان و نوازندگان سیاهپوست آمریکایی با نواختن جاز محبوبیت فراوانی پیدا کردند. جوزفین بیکر، رقاص با استعداد و اغواگر کاباره به یکی از نمادهای شاخص آن دوران بدل شد. نوثدرافت می گوید دوران آزادی و شکستن مرزها بودزنان شاغل و حرفه ای پا به عرصه ظهور گذاشتند و برای اولین بار زنان می توانستند ازدواج نکنند. زنان جوان در طول روز کار می کردند و شبها بدون اینکه لزومامردی بعنوان مراقب همراه آنها باشد به کافه ها و کلوپ های جاز می رفتند. این میهمانی ۱۰ سال ادامه داشت و همانطور که فیتزجرالد نوشته است در اکتبر ۱۹۲۹ به سوی مرگی تماشایی خیز برداشت. دوران جاز معمولا سالهایی پر زرق و برق ولی تراژیک، زیبا ولی محکوم و دوران نسلی سرگشته و از نظر عاطفی ورشکسته توصیف شده است. ولی دوران جاز از منظر فضا و زیبایی که خلق کرد، و البته عنصر قوی پیشرفت نهفته در آن، احتمالا هنوز هم تاثیر گذارترین و وسوسه برانگیزترین دوره فرهنگی است. تا زمانی که ادامه یافت مملو از خوشی و خوش گذرانی بود. همانطور که فیتز جرالد سال ۱۹۳۱ در مقاله پژواک دوران جاز نوشت: پس از گذشت دو سال، دوران جاز مثل روزهای قبل از جنگ خیلی دور به نظر می آید. در هر صورت دوره ای عاریه ای بود. اقشار فوقانی که فقط ده درصد جامعه هستند، با بی پروایی و غرق در بی قیدی و خوشگذرانی دختران رقصنده و آوازه خوان می زیستند.
اینستاگرام برنده جایزه شورای طراحان مد آمریکا فندی – FENDI گوچی/ GUCCI با سلیقه ها پرادا می پوشند طلا که پاکه

پر بازدیدترین ها