1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

چینی‌ها چه چیزی را رمانتیک می‌دانند؟ زوج‌ها در کشورهای عربی چطور ازدواج‌‌شان را ترتیب می‌دهند؟ یک بودیست هنگام عاشق شدن چه می‌کند؟

ولادا کلوسوا، یک دانشجوی ۲۷ ساله روس‌تبار آلمانی است که در جستجوی داستان‌های عاشقانه پنج ماه به نه کشور جهان سفر کرده است. او در مورد نتیجه سفر خود به خبرگزاری آلمان می‌گوید: «عشق طبیعتأ همه جا هست. تفاوت اینجاست که چطور با عشق برخورد می‌شود.»

او می‌گوید، برخلاف آلمان، در بعضی جاهای دیگر وقتی کسی با دیدن یک نفر در دلش احساس عاشق شدن می‌کند، مثلأ با دیدن لبخندی که به نظرش زیباست، حتمأ به این معنا نیست که باید دل آن فرد را هم به دست آورد.

او مثال می‌زند که خانمی در چین برای او توضیح داده است که عشق چیزی مثل یک "کار تیمی" است، یعنی هر دو طرف برای آن تلاش می‌کنند.

کلوسوا در ادامه تأکید می‌کند که حتی در ازدواج‌هایی که توسط خانواده هماهنگ شده‌اند، آدم‌های خوشبختی دیده است.

او می‌گوید: «خیلی‌ها انتظار ندارند که عشق قلب آنها را به تپش درآورد. اما رابطه‌های این افراد هم می‌توانند خیلی رمانتیک باشند، البته نه آنطور که ما تصور می‌کنیم.»

این دانشجوی ۲۷ ساله ادامه می‌دهد که خانمی برایش شرح داده که شوهرش یک بار در حالی که باران می‌باریده، با چتر به ایستگاه اتوبوس دنبال او آمده است.

کلوسوآ می‌گوید: «من نمی‌د‌انم چرا یک چتر در ایستگاه اتوبوس باید کمتر از یک دسته گل ارزش داشته باشد.»

عاقل‌ترین‌ها هم در برابر "ویروس عشق" در امان نیستند

این دانشجوی ۲۷ ساله در مصر، کامبوج یا ایران با آدم‌هایی برخورد کرده است که داستا‌ن‌هایی از زندگی شخصی‌شان برای او بازگو کرده‌اند.

البته او در سفر پنج‌ماهه خود با شماری از اقوام خود و آشنایانش یا افرادی برخورد داشته که با آنها در اینترنت آشنا شده و قرار گذاشته بوده است.

این دانشجوی ۲۷ ساله که در پر‌‌س و جو در مورد داستا‌ن‌های شخصی تبحر خاصی دارد، می‌گوید که مردم همه جای دنیا به راحتی درباره زندگی شخصی‌شان حرف نمی‌زنند. او ادامه می‌دهد: «در چین واقعأ درمانده شدم.»

ولادا کلوسوا همچنین شرح می‌د‌هد که برخلاف آلمان، مردم در همه جای دنیا از عاشق شدن خوشحال نمی‌شوند.

 

او به عنوان مثال در کامبوج با یک راهب بودایی ‌آشنا می‌شود که با تمام توان با عشقش به یک دختر جوان مبارزه می‌کرده است.

کلوسوا می‌گوید که این راهب حتی احساس می‌کرده که واقعا بیمار است و اضافه می‌کند: «حتی عاقل‌ترین‌ها هم در برابر ویروس غربی عاشقی در امان نیستند.»

این راهب خوشبخت که از زمان عاشق شدن تبدیل به نوجوانی گرفتار درد عاشقی شده بود، البته در نهایت با وصال معشوق خوشبخت می‌شود.

 

برخی از ایستگاه‌های سفر کلوسوا برای او آسا‌ن‌تر بوده‌اند. او در روسیه با مادربزرگ و پسرعموی خود در مورد داستان‌های عاشقانه‌شان گفت‌وگو کرده، در آلمان رابطه خود را مثال زده و در آمریکا با یک آشنا دیدار کرده است.

دیدگاه‌ها  

0 # ستاره 1393-01-10 12:30
میشه بگید سن این دانشجو چند بوده!؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی جدید تصویر امنیتی

  • نسوز و بساز، عکس بذار و ببر!
    نسوز و بساز، عکس بذار و ببر! اتو یکی از آن دست وسایلی است که تقریبا همه ما با آن همیشه سر و کار داشته‌ایم. ممکن است در این میان خاطرات تلخی را هم با سوزاندن لباس محبوب‌مان در زیر این دستگاه‌های داغ تجربه کرده باشیم، تجربه‌ای که این روزها و به واسطه فناوری‌هایی چون OptimalTemp کمپانی فیلیپس، به دست فراموشی سپرده شده است. حال به همین خاطر قصد داریم تا یک مسابقه جذاب که با همکاری فیلیپس و شکوفا الکتریک، نماینده رسمی این شرکت در ایران برگزار می‌شود را در اینجا برای شما شرح دهیم تا شاید یکی از برندگان خوش شانس این رقابت جالب شوید.
    ادامه مطلب...

کودکان

نوزادان استعداد ریاضی دارند

آزمونی ساده در شش ماهگی می‌تواند نشان دهد که کودکان در آینده چقدر استعداد ریاضی خواهند داشت. گروهی از پژوهشگران می‌گویند نوزادانی که درک بهتری از "مقدار" دارند، در آینده استعداد ریاضی بالاتری نیز خواهند داشت. یک پژوهش که از سوی روانشناسان دانشگاه دوک و جانز هاپکینز در آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد، نوزادانی که درک بهتری از "مقدار" دارند، بهتر از همسالان دیگرشان در سن ۳ سالگی می‌توانند از پس مهارت‌های ریاضی بر آیند. به نوشته آریل استار و دو همکار دیگرش که این پژوهش را هدایت می‌کرده‌اند، میزان ضریب هوشی در این پژوهش در نظر گرفته نشده است. روانشناسان آزمایشات خود را در ابتدا روی ۶۶ نوزاد ۶ ماهه انجام دادند و سه سال بعد برای انجام آزمایش‌های بیشتر برای سنجش میزان مهارت‌های ریاضی این کودکان را مورد بررسی دوباره قرار دادند. در ابتدا پژوهشگران به نوزادان نقطه‌های سیاه بر روی زمینه سفید را نشان داده و واکنش آن‌ها را به هنگام تغییر تعداد نقطه‌های سیاه‌رنگ و نیز ترتیب آن‌ها مورد مطالعه قرار دادند. در دور دوم این پژوهش کودکان سه ساله بایستی شماری از تمرین‌های ریاضی را که مرتبط با درک آن‌ها از اعداد و مقادیر بودند، حل می‌کردند. برای نمونه به این کودکان دو مونیتور نشان داده شد که روی آن‌ها نقاط سیاه‌رنگ به چشم می‌خوردند و آن‌ها می‌بایست هر کدام را که نقطه‌های بیشتری داشت، انتخاب می‌کردند. در یکی دیگر از مراحل تحقیق از بچه‌ها خواسته شد تا اسباب‌بازی‌ها را بشمارند. در این میان به گفته پژوهشگران آن دسته از کودکانی که در شش ماهگی نتایج بهتری را در تست به دست آورده بودند، در سن سه سالگی نیز به طرز قابل توجهی بهتر از دیگر همسالان خود عمل کردند. نوزدان تفاوت میان ۲ و ۳ را تشخیص می‌دهند البته پیش از این در سال ۱۹۸۰ روانشناسی به نام "پرنتیس استارکی" نتایج تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌داد نوزادان حس بسیار بالایی در تشخیص اعداد دارند. این تحقیق در جامعه علمی آن زمان به شدت مورد توجه قرار گرفت. تا آن زمان گمان می‌رفت درک اعداد و مقادیر تازه از سن پنج سالگی امکان‌پذیر است. . استارکی در آزمایشگاه دانشگاه فیلادلفیا از روش نقطه‌های سیاه‌رنگ برای سنجش مهارت تشخیص نوزادان ۱۶ تا ۳۰ هفته‌‌‌ای استفاده کرده بود. در ابتدا تنها دو نقطه سیاه‌رنگ روی مونیتور دیده می‌شدند که ترتیبشان مدام عوض می‌شد. بر اساس مشاهدات استارکی مدت زمانی که هر نوزاد به مونیتور خیره می‌شد، به طور میانگین دو ثانیه بود. اما نکته قابل توجه زمانی رخ داد که به هنگام تعویض تصویر نه تنها ترتیب نقطه‌ها عوض شد، بلکه تعداد آن‌ها نیز از دو به سه عدد افزایش یافت. نتیجه آن بود که نوزادان مشخصا به این تغییرات واکنش نشان داده و میزان خیره شده آن‌ها به مونیتور به مدت نیم‌ثانیه افزایش پیدا کرد. به این ترتیب مشخص شد که نوزادان متوجه تغییر عدد ۲ به ۳ شده‌اند و پرنتیس استارکی نتیجه گرفت که آن‌ها از درک اعداد بیش از آن‌که قادر به شمارش باشند، برخوردارند، پژوهش‌های آریل استار و تیمش نیز بر پایه روش آزمایشی پرنتیس استارکی استوار بود و تنها تفاوت در استفاده از دو مونیتور به جای یک مونیتور بود. روی یک مونیتور تعداد نقطه‌های نمایش داده شده تغییر می‌کرد و بر روی مونیتور دیگر تنها تغییر در ترتیب آنان و نه در تعدادشان رخ می‌داد. روانشناسان در این میان بر این نکته تمرکز می‌کردند که کدام مونیتور بیش‌تر توجه نوزادان را به خود جلب می‌کند. این تیم پژوهشی در گزارش خود که در نشریه "Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسیده، با این حال یادآور شده‌اند که تحقیقات دیگری هم وجود دارند که ارتباط میان درک از اعداد در سنین نوزادی و مهارت حساب در سنین بالاتر را رد می‌کنند. آن‌ها تأکید کرده‌اند که این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتری است. در پایان اما گفته‌اند که به واسطه این تحقیق می‌توان به فکر تقویت مهارت‌های حساب کردن در بچه‌ها پیش از یادگیری شمارش بود.  

پیامدهای چاقی در نوجوانی

والدینی که کودکان را وادار می‌کنند غذا را کامل بخورند، لطفی در حق فرزندان خود نمی‌کنند. حذف‌کردن برخی از خوردنی‌ها هم مشکل‌ساز است. این عوامل با ارسال پیام‌های نادرست به کودک، خطر چاقی را افزایش می‌دهند. پژوهشگران آمریکایی بر این عقیده‌اند که کودکان وقتی سیر می‌شوند باید اجازه داشته باشند غذای خود را نیم‌خورده رها کنند. اجبار به ادامه‌ی خوردن علاوه بر انباشت کالری غیر ضرور در بدن، تأثیر روانی خاصی دارد که در نهایت خطر چاقی را افزایش می‌دهد. بیشترین سخت‌گیری در خالی‌کردن بشقاب را پدرها در برابر پسرانشان نشان می‌دهند. به گفته یکی از اعضای انجمن پزشکان کودک در آلمان، «این رفتار سبب می‌شود کودکان حساسیت لازم به حس گرسنگی یا سیری خود را از دست بدهند و به‌جای گوش کردن به پیام‌های جسمانی خود، تحت تأثیر عوامل خارجی همچون غذای فراوان قرار گیرند». به اعتقاد کارشناسان، بهتر است کودکان به تغذیه صحیح عادت داده شوند؛ میوه و سبزیجات فراوان به رژیم غذایی‌شان افزوده و امکان دسترسی‌شان به تنقلات با رعایت اعتدال فراهم شود. نقش پدر و مادر به‌عنوان الگوی درست نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کودکانی که در معرض تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند، بهتر است پیش‌تر آموخته باشند که نباید بشقاب را با انبوهی از خوردنی‌ها انباشت. آنان باید بدانند که دو بار غذا برداشتن، بهتر از نیم‌خورده رها کردن غذاست. منع کودکان و پیامدهای چاقی پژوهشگران آمریکایی همچنین می‌گویند کودکانی که از دسترسی به خوراکی‌های مشخصی منع می‌شوند، از سنین آغازین زندگی به سمت چاقی می‌روند. به گمان دانشمندان، چندین برابر شدن ولع کودک به خوراکی‌هایی که از آن‌ها منع شده، نقش مهمی در این زمینه دارد. دانشمندان دانشگاه مینسوتا در آمریکا برای رسیدن به داده‌های بالا رفتار غذایی ۲ هزار و ۲۰۰ کودک و نوجوان را با میانگین سنی ۱۴ سال همراه با برخورد والدین آن‌ها بررسی کردند. شمار کودکان و بزرگسالان چاق در بسیاری از کشورها به شدت در حال افزایش است. این افراد به طور افراطی غذاهای شیرین و چرب می‌خورند. متخصصان تغذیه تا حدودی هم سیاست‌های صنایع غذایی را مسئول شیوع چاقی مفرط می‌دانند. تغییر الگوی تغذیه، گسترش شهرنشینی و کم‌تحرکی از جمله عواملی هستند که در شیوع چاقی یا بروز بیماری‌های جسمی و روحی فراوان نقش بسزایی دارند. دانشمندان بارها در مورد تأثیرات منفی چاقی در کودکی و نوجوانی هشدار داده‌اند. پیش از این نتیجه پژوهشهای منتشر  شده‌اند که بر اساس آن‌ها نارضایتی از اندام در دوران بلوغ، پیامدهای جبران‌ناپذیری در سنین بزرگسالی دارد.
آیا می‌توان در زمان بارداری دوباره حامله شد؟ تاثیرچاقی والدین بر رشد مهارت های کودکان نهادینه کردن کتابخوانی در کودکان تا خواندن این تیتر یک کودک از دنیا رفته است آیا آماده بارداری هستید؟

انتخاب سردبیر

خواندنی ها

آیا حس همدردی با ما زاده میشود؟

آیا حس همدردی محصول تربیت است یا با انسان زاده می‌شود؟ پژوهش‌گران ژاپنی با انجام سلسله ‌آزمایش‌هایی بر روی شیرخواران به پاسخ‌های شگفت‌انگیزی برای این سئوال رسیده‌اند. حس همدردی در انسان‌ها نسبت به دیگران بسیار زودتر از آنچه که پیش از این تصور می‌شد پا می‌گیرد. این که دقیقا این حس چگونه و کی ایجاد می‌شود هنوز روشن نیست. آنچه که روشن است این است که نوزادان در همان ماه‌های اولیه زندگی خود نسبت به کسی که مورد حمله قرار می‌گیرد و به وضعیت اضطراری می‌افتد حس همدلی پیدا کرده و آن را بروز می‌دهند. یاسوهیرو کاناکوگی (Yasuhiro Kanakogi)، پژوهش‌گر ژاپنی و همکارانش از دانشگاه کیوتو و مدرسه عالی تکنولوژی تویوهاشی می‌گویند، نوزادان ۱۰ ماهه نسبت به کسی که در خطر قرار می‌گیرد حس دلسوزی دارند و این حس را بی آنکه از کلام استفاده کنند نشان می‌دهند. نتایج این پژوهش در مجله تخصصی "پلاس وان" به چاپ رسیده است. تشریح آزمون شیرخوارگان می‌توانند بین اشکال هندسی فرق گذاشته و مقاصد و اهدافی را به آن‌ها نسبت دهند. محققان ژاپنی از همین ویژگی استفاده کرده و به نوزادان مورد آزمایش فیلمی کارتونی نشان دادند تا واکنش آن‌ها را نسبت به خشم و خشونت بررسی کنند. در این فیلم حمله یک توپ آبی به یک تاس زرد مشاهده می‌شد. توپ به سرعت به سمت تاس روانه شد و به آن حمله کرد. بعد از این که نوزادن این فیلم را مشاهده کردند به آن‌ها یک توپ و یک تاس واقعی نشان داده شد. اکثر آن‌ها دست خود را به سمت قربانی یعنی تاس دراز کردند و به توپ توجهی نشان نمی‌دادند. واکنش کودکان بعد از این‌که نقش این اشکال عوض شد نیز باز همان بود. یعنی حتی وقتی که تاس نقش مهاجم را ایفا کرد و توپ نقش قربانی را باز هم کودک طرف قربانی را گرفت و به مهاجم علاقه‌ای نشان نداد. در مراحل بعدی این آزمایش از اشکال بی‌طرفی که در این قضیه نقشی نداشتند نیز استفاده شد. نوزادان یا به قربانی و یا به شیئ  بی‌طرف علاقه نشان می‌دادند. پژوهش‌گران تصور می‌کنند که تمایل نوزادان به قربانی به خاطر ترس آن‌ها از مهاجم نیست بلکه به دلیل همدردی با قربانی به آن دلبستگی پیدا می‌کنند. واکنش به درد دیگران نوزادان به درد دیگران واکنش نشان می‌دهند، مثلا وقتی که بزرگ‌ترها گریه می‌کنند چهره آن‌ها هم حالت گریه به خود می‌گیرد. پژوهش‌هایی که پیش از این انجام شده بود نشان می‌داد که توجه و تمایل واقعی کودکان نسبت به دیگران نخستین بار در ۱۸ ماهگی شکل می‌گیرد. بنا بر این، نخستین واکنش‌های حقیقی دلسوزی و همدلی را می‌توان از دومین سال زندگی مشاهده کرد، یعنی از زمانی که کودک قادر می‌شود بین خود و دیگران فرق قائل شود. اما از سن ۳ سالگی است که کودک شروع به دفاع از دیگران در برابر مهاجم می‌کند. با این حال بررسی جدید نشان می‌دهد که حس همدردی در نوزادان زودتر از این‌ها شروع شده و نوزادان ۱۰ ماهه نه تنها نقش قربانی و مهاجم را درک می‌کنند بلکه به کسانی که در خطر قرار گرفته‌اند نیز علاقه و تمایل نشان می‌دهند. این یافته می‌تواند سنگ‌بنای برنامه‌جامع بعدی در بررسی رفتار ناشی از همدلی قرار گیرد.

مارک زاکربرگ: فیس بوک آینده بهتری می‌سازد

مارک زاکربرگ متنی طولانی در نقد و بررسی فیس‌بوک و روند جهانی شدن نوشته است. او این بیانیه ۶۵۰۰ کلمه‌ای را در صفحه فیس بوکش منتشر کرده و در آن به چالش‌های جهان و قابلیت‌های فیس‌بوک در پرداختن به آن اشاره کرده است. موضوعاتی مثل تغییرات آب و هوایی و تروریسم و نابرابری هم در آن مورد اشاره قرار گرفته‌اند. زاکربرگ برنامه عظیمی دارد برای ساختن آنچه که آن را «آینده بهتر» نامیده است. با اینکه زوکربرگ گفته قصد ندارد رییس‌جمهوری بشود، بیانیه‌اش مثل یک بیانیه رسمی است. برنامه او بر این مبناست که فیس‌بوک به مردم قدرت به اشتراک گذاشتن موضوعات مختلف را بدهد و جهان را بیشتر به هم نزدیک و متصل کند. او می‌گوید انسان‌ها باید با هم متحد شوند، نه به عنوان مردمان یک شهر یا یک ملیت، بلکه به عنوان اعضای جامعه جهانی. زاکربرگ نوشته: «فیس بوک می‌خواهد ما را به هم نزدیک‌تر کند و یک جامعه جهانی بسازد. وقتی ما این کار را شروع کردیم، این فکر چندان جنجالی نبود. اما اکنون در سراسر جهان مردمانی هستند که جهانی شدن عامل فراموش شدن آنها شده و جنبش‌هایی وجود دارند که از روند جهانی شدن جا مانده‌اند.» در کل این نامه، زاکربرگ کوشیده از اشاره به سیاست‌های تفرقه‌افکن دونالد ترامپ و برکسیت خودداری کند و به جای آن، به ساخته شدن اجتماعات و افزایش چندصدایی بپردازد. مدیر فیس بوک نوشته: «پس از یک دهه تلاش برای ایجاد اتصال میان افراد، فیس بوک حالا می‌خواهد تمرکز خود را بر توسعه زیرساخت‌های جامعه برای حمایت از انسان، امنیت او، اطلاع رسانی به او، مدیریت مدنی و شمول همگان بگذارد.» زاکربرگ در نوشته خود موفقیت‌های فیس بوک را در هر پنج زمینه مطرح کرده و نوشته چه کارهای دیگری باید انجام شود. برای ایجاد جوامع حمایت‌گر، زاکربرگ بر کاهش قابل توجه اهمیت زیرساخت‌های جوامع محلی اشاره می‌کند که می‌توانند به شکل گروه‌های معنادار فیس بوکی درآیند، گروه‌هایی که مردم می‌توانند به آنها بپیوندند و هر فعالیتی را به صورت آنلاین یا آفلاین انجام دهند؛ مثلا ایجاد گروه‌های ویژه پدر و مادرها. در مورد مساله امنیت، زاکربرگ درباره استفاده از سیستم‌های هشداری حرف می‌زند که می‌تواند کودکان ربوده شده را نجات دهد. اقداماتی نظیر امکان اعلام در امنیت بودن(سیفتی چک) که کاربران می‌توانند به نزدیکان و وابستگانشان اعلام کنند که به عنوان مثال هنگام یک حمله یا بلای طبیعی در امنیت هستند. در عین حال اما این مساله هم وجود دارد که از شبکه‌های اجتماعی برای نمایش زنده خودکشی یا شکنجه و آزار استفاده می‌شود. زاکربرگ می‌گوید در آینده فیس بوک قادر خواهد بود از هوش مصنوعی برای تشخیص چنین محتواهایی استفاده کند و پیش از آنکه کابران دیگر این موارد را گزارش کنند، به مجریان این نوع فعالیت‌ها هشدار دهد. زاکربرگ نوشته: «در حال حاضر ما در حال آزمودن راه‌هایی هستیم تا از هوش مصنوعی برای تشخیص تفاوت گزارش‌های منتشر شده درباره تروریسم و تبلیغات تروریسم استفاده کنیم. سپس خواهیم توانست به سرعت، هر کسی را که می‌کوشد برای فعالیت‌های تروریستی افرادی را استخدام کند یا کاری برای آنها انجام دهد، شناسایی کنیم.» او ۱۰۰۰ کلمه هم درباره انتشار اطلاعات در فیس بوک و اخبار جعلی و تیترهای کلیک جذب‌کن نوشته است که همه آنها با الگوریتم‌های فیس بوک تبدیل به ابزارهایی برای اقزایش چندقطبی‌شدگی شده‌اند. او گفته: «اگر این روش ادامه پیدا کند و ما دریافت مشترک خود را از دست بدهیم، آنگاه حتی اگر تمام اطلاعات غلط را حدف کنیم، مردم از روش‌های دیگری برای بیان اعتقادات متفاوت خود استفاده خواهند کرد. به همین دلیل من درباره پیروی از عواطف و احساسات در رسانه بسیار نگرانم.» فیس بوک برای جلوگیری از پیروی مردم از عواطف واحساسات، کنترل خواهد کرد که آیا افراد پیش از بازنشر یک مقاله آن را می‌خوانند یا نه. اگر چنین باشد آن مقالات در فید مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت. زاکربرگ گفته بر حمایت از «صنعت خبر» که از سوی فیس بوک و گوگل در معرض تهدید است تاکید می‌کند تا از استمرار خبررسانی و تحلیل اطلاعات اطمینان یابد. در بخشی به عنوان «جامعه درگیر مسایل مدنی»، زاکربرگ درباره اینکه چطور باید افراد بیشتری را در روند فعالیت‌های مدنی و تصمیم‌سازی درگیر کرد، سخن می‌گوید. او می‌گوید فیس بوک در حال ایجاد ابزارهایی است که به وسیله آنها مردم بتوانند رای بدهند، با مقامات محلی در ارتباط باشند و تظاهرات طراحی کنند. مثل کاری که در مورد «تظاهرات زنان علیه ترامپ» رخ داد و از فیس بوک شروع شد. در بخش آخر، به استانداردهای جامعه فیس‌بوک پرداخته شده که سختگیرانه است و  ظرایف فرهنگی سیاسی را در نظر نمی‌گیرد. به همین دلیل در فیس بوک اشتباهات زیادی در سانسور عکس‌های ویتنام روی داده و در انتشار فیلم‌های مربوط به جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد»، دچار بی‌توجهی و خطا شده است. زاکربرگ می‌گوید: «این اشتباهات نه به خاطر مخالفت سیاسی ما با این رویدادها که به خاطر اشکالات اجرایی بوده است.» فیس بوک می‌گوید که می‌خواهد استانداردهای خود را بالا ببرد به نحوی که شخصی‌تر و محلی و منطقه‌ای‌تر شود؛ مثلا اروپایی‌ها نسبت به آمریکایی‌ها و برخی از جوامع خاورمیانه‌ای نسبت به «برهنگی» پذیرنده ترند و این مساله باید در نظر گرفته شود. زاکربرگ می‌نویسد: «کار کردن روی آنچه که مردم در مکان‌های مختلف با آن راحت‌ترند، به معنای ترکیب میزان زیادی روند دموکراتیک و تعیین دقیق استانداردهاست که با استفاده از هوش مصنوعی اجرایی می‌شود.» این به آن معناست که افراد می‌توانند میزان پذیرش خود را نسبت به «خشونت»، «برهنگی» و «ناسزا» تعیین کنند و شبکه‌های اجتماعی به این ترتیب باخواسته‌های آنها هماهنگ خواهند شد. او نوشته: «پیشرفت زیادی در هوش مصنوعی برای درک متن‌ها، عکس‌ها و ویدئوها و قضاوت درباره اینکه آیا در آنها زبان نفرت یا ناسزا وجود دارد یا نه لازم است. اما برخی از این امکانات در سال ۲۰۱۷ به وجود خواهد آمد.»  
بهترین رستوران جهان بلیط یکطرفه به مریخ بالا بالا بالاتر بی بی حكمینه ، سلطان زنان افغان اپرا وینفری باز هم در صدر پر نفوذترین چهره سال جهان

مطالب تصادفی

حرفه من

حرفه شیرین من

همه فن حریف صفتی برازنده  برای خانم مریم یگانه است. ایشان علائق شان را به تجربه و تجربه ها را به حرفه تبدیل کرده اند. در کنار همسرداری، بچه داری و تحصیل همیشه جایی برای دنبال کردن تجربه های جدید در نظر گرفته اند. یکتا وزیری با این خانم موفق گفتگویی  انجام داده که در اینجا می خوانید.

دختران تونل توحيد

حالا نزدیک به دو سال از آن دوران گذشته. دورانی که در زیرزمین تهران، به زعم مسوولان شهرداری، پنج هزار کارگر شبانه‌روز فعالیت می‌کردند تا تونل بزرگ توحید احداث شود. آنجا، در میان پنج هزار مرد، دو زن نیز کار می‌کردند. آنها مهندسانی بودند که کارهای سیستم تهویه هوای تونل توحید را انجام می دادند.  نام یکی از آنها سروناز ساربان است که حالا 25 سال دارد و آن روزها 23 ساله بود. دیگری هم مژده مهاجرانی است که حالا 30 ساله شده است. گفتگوی لادیز با این دو خانم مهندس را بخوانید.
نترس؛ من یک روزنامه نگارم! پاسخ به سخت ترین سوال استخدامی ... یه مَرده، یه مرد کامرون راسل درباره زندگی سوپر مدلها می گوید حرف هایی که در محیط کار نباید گفت

پر بازدیدترین ها

سبک زندگی

من تو را اینگونه دوست دارم...

روابط عاطفی ما مانند هر موجود زنده دیگری به مراقبت و توجه نیاز دارد. شاید گاهی در رابطه یا ازدواج تان دچار این احساس شوید که دیگر جنبه های مهر آمیز شما را ترک کرده اند. پس در روزی که همه چیز بهانه ای برای بیان دوست داشتن است به رابطه تان نفسی دوباره بدهید.

گیاهخواری، همه چیز خواری و باورهای رایج

گیاه‌خواری نه تنها نوعی رژیم غذایی، بلکه نوعی سبک زندگی است که این روزها گرایش به طیف‌های مختلف آن بیش از پیش گسترش یافته و افراد زیادی به دنبال تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی خود هستند. با توجه تحقیقات گسترده‌‎ای که درباره مزایا و معایب رژیم‌های همه‌چیزخواری و گیاه‌خواری صورت گرفته، به نظر می‌رسد رژیم‌های گیاه‌خواری را با درنظر گرفتن اصول سلامت، می توان به عنوان سبک زندگی مناسبی برای تمام عمر در نظر گرفت. به دلیل وجود مقادیر زیاد فیبر، ویتامین‌های C و E، پتاسیم، منیزیم و همچنین چربی‌های غیراشباع (که گفته می‌شود باعث بروز بیماری‌های قلبی-عروقی نمی‌شوند) در گیاهان، گیاه‌خواری فواید بسیاری دارد. گیاه‌خواران عموما لاغرتر هستند و چربی و قند خون پایین‌تری به نسبت همه چیزخواران دارند. با این وجود، به علت عدم مصرف محصولات حیوانی، بخصوص در گیاه‌خوارانی که از هیچ فراورده حیوانی مثل تخم مرغ یا لبنیات استفاده نمی‌کنند، احتمال کمبود ویتامین های B12 و D، آهن، روی، کلسیم و آمینواسیدهای ضروری افزایش می‌یابد و گیاهخواران را نیازمند مصرف مکمل برای جبران این نیازها می‌کند. گرچه رژیم‌های گیاه‌خواری با رعایت اصول درست تغذیه می‌توانند روش مناسبی برای اغلب افراد در سنین مختلف باشند، اما در توضیح و تبلیغ رژیم‌های گیاه‌خواری، باورهای نادرستی نیز رواج یافته است. برخی از متداولترین این باورها عبارتند از: اجتناب از گوشتخواری به خودی خود باعث سلامت می‌شود: بسیاری بر این باورند که غذاهای گیاهی سالم هستند و فرآورده‌های حیوانی ناسالم. براساس تعریف شورای عالی امنیت غذایی اروپا (EUFICC) تغذیه سالم تنها بخاطر نوع رژیم غذایی گیاه‌خواری و همه چیزخواری نیست، بلکه به نوع مواد غذایی و طرز پخت آن نیز بستگی دارد. به عنوان مثال غذای گیاهی حاوی شکر بسیار که در روغن فراوان طبخ شده باشد، غذایی ناسالم است اما غذایی گوشتی عاری از چربی و شیرینی اضافی که به صورت آبپز یا کبابی آماده شده، غذایی سالم محسوب می‌شود. براساس مطالعات صورت گرفته، گیاه‌خوارانی که مقادیر زیادی کربوهیدرات، شکر و چربی مصرف می‌کنند، سود کمتری از رژیم گیاه‌خواری می‌برند و ممکن است در معرض بیماری‌های گوناگون قرار بگیرند. گوشتخواری باعث بروز بیماری‌های قلبی_عروقی، سرطان‌های گوناگون و کاهش عمر می‌شود: در سال‌های اخیر مطالعاتی صورت گرفته که نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و انواع سرطان در گیاه‌خواران کمتر از همه‌چیزخواران است. همچنین گفته شده که طول عمر گیاه‌خواران بیشتر از همه‌چیزخواران است. اما آنچه عامل اصلی این تفاوت‌هاست مصرف گوشت یا محصولات جانوری نیست بلکه مصرف بالای چربی‌های اشباع، کلسترول، غذاهای ناسالم و فرآوری شده و از همه مهمتر سبک زندگی امروزی، یعنی کم شدن فعالیت بدنی است به عقیده بسیاری از محققان، غذاهای گوشتی اگر با چربی کمتر و بصورت مناسب پخته شوند، نقش چندانی در بالابردن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان های گوناگون ندارند. البته در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد، برخی تحقیقات نشان می‌دهند مصرف زیاد محصولات حیوانی خطر برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد در مقابل عده‌ای معتقدند که شواهد کافی حتی در مورد مضر بودن چربی اشباع وجود ندارد و اصولا هر نوع چربی طبیعی سالم است و فقط چربی مصنوعی (چربی ترانس یا روغن جامد) مضر است. در مجموع بسیاری از محققان بر این عقیده‌اند که دلیل اصلی کاهش انواع بیماری‌های مزمن در گیاه‌خواران، صرفا گیاه‌خواری و پرهیز از محصولات گوشتی نیست، بلکه به این علت است که معمولا کسانی که سبک زندگی گیاه‌خواری را برمی‌گزینند نگرش متفاوتی به زندگی و سلامت دارند؛ به تغذیه خود بیشتر توجه می‌کنند، بیشتر ورزش می‌کنند و بیشتراز الکل و سیگار پرهیز می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که ضرر رژیم‌های همه‌چیزخواری بیشتر به علت مصرف مواد مضر از قبیل چربی‌های اشباع و کلسترول است نه بخاطر خود گوشت و محصولات حیوانی. پروتئین‌های حیوانی برای سلامت انسان مضر هستند: مطالعات نشان می‌دهند که مصرف هر دو نوع پروتئین گیاهی و حیوانی برای بدن انسان لازم و مفید است. مصرف درست و به اندازه پروتئین حیوانی همانند پروتئین گیاهی موجب کاهش وزن، بهبود سلامت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، کاهش فشار خون و دیابت می شود. انسان‌ از ابتدا گیاه‌خوار بوده است: آناتومی بدن انسان از جمله شکل آرواره‌ها و سیستم گوارشی شبیه به جانوران همه‌چیزخوار است. مطالعات نشان می‌دهند که اجداد انسان امروزی همه‌چیزخوار بوده و از تمام محصولات غذایی؛ گوشت، دانه‌های روغنی، میوه و سبزیجات استفاده می‌کرده است. یکی از دلایل رشد مغز انسان به نسبت سایر پستانداران از جمله نخستی‌ها، به عنوان نزدیک‌ترین راسته جانوری به انسان، مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین بوده است. انسان می‌تواند همانند سایر پستانداران گیاه‌خوار، پروتئین و ویتامین‌های لازم را از گیاهان بدست آورد: این باور بیشتر میان کسانی رواج دارد که از هرگونه محصول حیوانی مانند لبنیات و تخم‌مرغ پرهیز می‌کنند اما واقعیت این است که دستگاه گوارش انسان با دستگاه گوارش پستانداران گیاه‌خوار کاملا متفاوت است. حیوانات گیاه‌خوار لوله گوارش طولانی‌تری از همه چیزخواران و گوشتخواران دارند و قادر هستند سلولز (ماده اصلی دیواره سلول گیاهی) را هضم کنند. به عنوان مثال گاوها دارای باکتری‌های هوازی در دستگاه گوارش خود هستند که با آزادکردن آنزیم های خاصی می‌توانند فیبرهای گیاهی را بشکنند و از پروتئین، کربوهیدرات و موادمعدنی آن استفاده کنند. دستگاه گوارش انسان برخلاف این قبیل جانداران قادر به شکستن سلولز نیست، در نتیجه نمی‌تواند پروتئین و اسیدهای آمینه لازم را تنها با خوردن گیاهان بدست آورد و نیاز به سایر محصولات از جمله فرآورده‌های حیوانی دارد. گیاه‌خواری می‌تواند تمامی ریزمغذی‌ها (ویتامین ها و مواد معدنی) را تامین کند: برخی از طرفداران گیاه‌خواری چنین عقیده‌ای دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که گیاه‌خواران بیشتر دچار کمبود ویتامین B12 ، ویتامین D، آهن، روی و مس هستند و برای دریافت این ریزمغذی ها نیازمند مصرف مکمل هستند. گیاه‌خواری می‌تواند باعث نجات کره زمین و محیط زیست از گرمایش و فرسایش شود: براساس تحقیقات انجام شده کاهش گوشتخواری می‌تواند تا حد قابل توجهی جلوی گرمایش و فرسایش منابع کره زمین را بگیرد. رشد بی‌رویه مصرف گوشت در دهه‌های اخیر موجب گسترش تولید صنعتی مواد گوشتی شده که علاوه بر گرم کردن کره زمین فشار بی‌اندازه‌ای به منابع حیاتی کره زمین مثل آب وارد می‌کند. اما اگر تولید صنعتی مواد غذایی برای سیر کردن جمعیت هفت میلیارد نفری جهان با ملاحظات زیست‌محیطی همراه نباشد مشکل حل نمی‌شود.کشاورزی غیر اصولی استفاده وسیع از آفت‌کش‌ها و کودهای صنعتی، سیستم آبیاری اشتباه و عوامل دیگر هم نقش زیادی در آسیب زدن به منابع کره زمین دارند. سی تا پنجاه درصد محصولات غذایی پیش از آنکه به دست مصرف کننده برسند، در سیر برداشت، بسته بندی، حمل و نقل، نگهداری و همچنین فروش از بین می‌روند که خود اتلاف جبران ناپذیر منابع ارزشمند محیط زیست است. به این اضافه کنید اسراف عظیم محصولات غذایی را بپس از این که به دست مصرف‌کننده می‌رسند. در نتیجه، کاهش مصرف محصولات حیوانی در حفاظت از کره زمین و محیط زیست موثر است اما با وجود نقائص فاحش در کشاورزی، توزیع مواد غذایی و همچنین الگوی نامناسب مصرف مواد غذایی، روند گرمایش و فرسایش کره زمین پا برجا خواهد ماند. از سوی دیگر، به فرض گیاه‌خوار شدن تمامی ساکنان زمین، باید محصولات حیوانی را با گیاهی جایگزین کرد که خود این هم خاک و آب و منابع کره زمین و زیستگاه‌هایی جانوری را معرض خطر قرار می‌دهد. بنابراین با اینکه کاهش مصرف گوشت هم برای سلامتی هم برای حفظ کره زمین سودمند است، توقف گوشتخواری عملی‌ترین راه ممکن برای حفظ محیط زیست زمین نیست، بلکه نظام کشاورزی هم باید متحول شود. در نهایت نکته اصلی این است که با رعایت اصول تغذیه سالم، هردو رژیم همه‌چیزخواری و گیاه‌خواری می‌توانند متضمن سلامت و عمر طولانی برای افراد باشند و بهتر است در باره رژیم غذایی مناسب با پزشک و متخصص هم مشورت شود. افزایش مصرف سبزیجات، میوه، حبوبات و مغزدانه‌ها و همچنین کاهش مصرف گوشت و چربی‌های اشباع شاید بهترین روش تغذیه برای همه چیزخواران باشد. همچنین مصرف متناسب مواد غذایی گیاهی مختلف و متنوع، ضامن سلامت کسانی است که گیاه‌خواری را به عنوان سبک زندگی خود در پیش گرفته‌اند. تعادل و توازن در مصرف مواد غذایی و پرهیز از مواد مضر مانند چربی اشباع شده و قند و همچنین ورزش می‌تواند سلامت و عمر طولانی را برای افراد با رژیم‌های غذایی گوناگون به ارمغان بیاورد.
دل به آب بده تا استرس‌ها دور شوند بخشش را یاد بگیریم 10 نکته برای خرید عطر نشانه هایی از درخواست توجه بیشتر سگمان از ما غذاهایی که باعث مرگ حیوانات خانگی میشوند

آداب و رسوم

چند راهکار مفید برای خرید عید رضایت بخش

خرید - برای برخی، روز خوبی برای سپری کردن، و برای برخی به معنی رنج و روزی خسته کننده است! مهم نیست که چه نگرشی نسبت به خرید کردن دارید، با به کارگیری این روش های ساده بدون بی حوصلگی، خستگی و خرج های اضافی به خرید عیدتان بپردازید و از خرید کردن لذت ببرید! 1. قبل از این که از خانه خارج شوید لیستی بر گرفته از دو ستون تهیه کنید. در یک ستون لوازمی که احتیاج دارید و در ستون دیگر لوازمی را که می خواهید بنویسید. این کار به شما کمک می کند تا بر طبق اولویت هایتان خرید کنید، و پول زیادی را برای لوازمی که می خواهید ولی ضروری نیستند خرج نکنید. 2. خوش رو باشید. سعی کنید هنگام  خرید کردن خوش رو باشید، چون در این صورت مغازه داران بیشتر به شما در انتخاب جنس کمک خواهند کرد. هیچ کس دوست ندارد با مشتری بد اخلاق روبرو شود. 3. قبلا در مورد اجناسی که می خواهید بخرید تحقیق کنید. کمترین قیمت و آدرس اجناس را بنویسید تا وقت کمتری را در فروشگاه ها برای این کار صرف کنید. بهترین روش برای این کار پرسیدن ار افرادی که اخیرا خرید کرده اند و یا از اینترنت می باشد. 4. قبلا به مقدار پولی که می خواهید برای خرید خرج کنید فکر کنید و در صورت امکان از پول نقد به جای کارت های بانکی استفاده کنید زیرا در این صورت مقدار پولی را که خرج می کنید بیشتر در ذهن تان می ماند و در این صورت از خرج های اضافی خودداری می کنید. می توانید کارت های خود را برای مواقع ضروری بگذارید. 5. هر چیزی را که می خواهید بخرید حتما امتحان کنید، صرف زمان بیشتر برای امتحان لباس ها بهتر از داشتن خریدی سریع و نامناسب هست. قبل از خرید با نگاهی دقیق به اجناس مورد پسندتان بیاندازید تا از تمام معایب و یا کثیفی آن ها آگاه شوید. 6. توجه داشته باشید که برای خرید کفش حتما زمانی به آن اختصاص دهید که زیاد راه نرفته اید و خسته نیستید، زیرا در آن صورت پاها متورم شده و باعث می شود اندازه ی بزرگتری نسبت به سایز واقعی پایتان بخرید و بعدا نتوانید از آن استفاده کنید. 7. در آخر با یک نوشیدنی خنک و یا بستی به خرید خود پایان دهید، این باعث می شود کمی از احساس خستگی تان کم شود و از روزتان احساس رضایت بیشتری داشته باشید!

ازدواج به سبك هندی

وقتی می خواهیم از عروسی هندی ها حرف بزنیم اولین تصویری كه به ذهن می رسد این است كه دست های عروس حنابسته تا بالا، از سر و صورتش طلاهای زرد آویزان است و لباسی به غیر از سفید بر تن دارد. چرا كه لباس سفید در آیین این كشور برای عزاداری استفاده می شود.
تاریخچه و آداب و رسوم جشن هالووین نوروز مبارک 7 اشتباه متداول آداب ناهارخوری که انجام می دهید ! شب قدر؛ مرکز ثقل رمضان چهارشنبه‌سوری از کجا می‌آید؟

سفر و تفریح

ایران زیبای ما (قسمت اول)

ایران زیبای ما فقط شامل پرسپولیس و سی و سه پل و بازار تبریز و سواحل خزر نیست. اگر کسی بخواهد همه ایران را ببیند احتمالا باید یک عمر را در چهار سوی این کشور پهناور سفر نماید و باز هم احتمالا جایی چیزی دیدنی را از قلم خواهد انداخت. با نزدیک شدن تعطیلات سال جدید نگاهی می اندازیم به چهار گوشه از ایران، کشور زیبایمان، که شاید کمتر نامی از آن تاکنون شنیده بودیم. بهتر است بجای خرج کردن همه وقت و پول خود در سواحل تایلند یا آنتالیا وقتی و بودجه ای را نیز برای شناختن زیبایی های خانه مان کنار بگذاریم. چشمه های باداب سورت ساری چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان دوّمین اثر ملی ایران ثبت شد. در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابر کوه به عنوان سه اثر طبیعی به‌وسیلهٔ سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند. چشمه های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است. چشمه‌های باداب سورت واقع در استان مازندران، شهرستان ساری، دهستان پشتکوه، روستای ارست، قرار دارد. چشمه‌های باداب سورت شامل دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمهٔ پر آب دارای آب بسیار شور و دارای استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمهٔ دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته‌است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده‌است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبهٔ اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژهٔ قرارگیری چشمه در دامنهٔ کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است. باداب ترجمهٔ تحت‌اللفظی واژهٔ مازندارانی «وا اُ» است. وا (باد) به نوعی درد (رُماتیسم) اشاره دارد که با استفاده از آب معدنی درمان می‌شود. همچنین باداب به معنی آب همراه با گاز است. این چشمه‌ها در ارتفاع ۱۸۴۰ متری واقع شده‌اند و در ایران بی‌نظیر هستند و تنها در شش کشور دیگر پدیده‌ای تا حدّی شبیه باداب سورت وجود دارد. اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است. خانه لاریها در یزد خانه لاریها و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است و در یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاورعمارت کلاه فرنگی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. خانه لاریها شامل شش باب خانه با فضاهای کاملاً معماری ویژه خانه‌های کویری می‌باشد. این خانه در سال ۱۲۸۶ قمری ساخته شده مالک آن حاج محمد ابراهیم لاری بوده‌است. سابقا بعنوان خانقاه نعمت اللهی از آن استفاده می‌شد. مساحت آن حدود ۱۷۰۰متر وزیر بنائی معادل ۱۲۰۰متر مربع را داراست. درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاقهای آئینه کاری و نقاشی شده آن یکی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم است. این مجموعه همجوار بناهای تاریخی چون مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر، بقعه سید گلسرخ و برج و با روی یزد است که جمعاً شش هزار متر مربع وسعت دارد خانه لاریها به شماره ثبتی ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است. قلعه فلک الافلاک خرم آباد فَلَک‌الافلاک یا دژٍ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم آباد در استان لرستان است. فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود. قلعه فلک‌الافلاک بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم آباد و در نزدیکی رودخانه خرم‌آباد قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون شهر خرم‌آباد است. این بنا مربوط به دورهٔ ساسانی است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رسد. ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم آباد ساختند که بعدها ویران شد و در حدود سده هفتم هجری خرم آباد فعلی به جای آن بنا گردید. گمان می‌رود که قلعه فلک‌الافلاک همان دژ شاپورخواست باشد که در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته‌است. از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده‌است. این اثر ارزشمند در سال 1349 از ارتش به وزارت فرهنگ و هنر سابق واگذار و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال 1354 این بنا با راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی و مفرغ های لرستان به موزه تبدیل شد. در سالهای اخیر با مرمت نمای بیرونی و داخل قلعه موزه‌های باستان‌شناسی، مردم شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیاء، مرکز فروش تولیدات فرهنگی و چایخانه سنتی در این مجموعه فرهنگی تاریخی راه‌اندازی شده‌است. در متون تاریخی از قلعه فلک‌الافلاک با نامهای گوناگونی مانند دژ شاپورخواست، دز بر، قلعه خٌرمآباد، قلعه دوازده برجی از آن یاد شده‌است. فلک‌الافلاک که در لغت به معنی سپهر سپهران یا فلک نهم است عنوانی ایست که در دوره قاجار به این بنا اطلاق شد و اکنون نیز به همین نام مشهور است. کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان شرقی کلیسای سن استپانوس، یا کلیسای استفانوس مقدس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره کلیسا قرار می‌گیرد. این بنا در استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله ۳ کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده‌است. این کلیسا در سده نهم میلادی ساخته شده‌است ولی به علت زلزله دچار آسیب‌های جدی شده بود که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این اثر در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۴۱  به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. کلیه محوطه کلیسا در قلب کوه‌ها و در میان طبیعت سبز منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌است. این کلیسا مورد احترام تمام مسیحیان و تقریبا تمامی ادیان است اما در واقع به شاخه مسیحیان گریگوری  که ساکن ارمنستان هستند تعلق دارد. در یک روز از سال هزاران نفر از ارمنیان در این نقطه گردهم می‌آیند تا ضمن زیارت، مراسم و مناسک خاص خود را به‌جای آورند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مجموعه سه کلیسای سنت استپانوس، زور زور و قره کلیسا را به عنوان یک پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارائه داد. در سال ۲۰۰۶ میلادی سه کلیسا برای ثبت در یونسکو پیشنهاد گردید که این کلیسا یکی از آنهاست. مراحل تشکیل پرونده این بنای تاریخی در حال انجام است و روند بازسازی و مرمـّت کلیسا به این منظور انجام شد. همچنین تعمیرات اساسی و گسترده‌ای با حفظ سبک شیوه معماری گذشته آن، با همّت سازمان میراث فرهنگی کشور و با همکاری شورای خلیفه گری ارامنه صورت گرفته‌است.

باقیمانده یوز ایرانی

از یوزپلنگ آسیایی تنها جمعیت کوچکی در ایران باقی مانده است. مدیرعامل "انجمن یوزپلنگ ایرانی" می‌گوید کمتر از ۷۰ قلاده یوز در ایران وجود دارد که عوامل انسانی خطر انقراض نسل آن‌ها را تشدید می‌کند. بر اساس آخرین آمار "انجمن یوزپلنگ ایرانی"، تعداد یوز در ایران از آن‌چه پیش از این اعلام شده بود کمتر است. پیش‌تر سازمان حفاظت از محیط‌‌زیست ایران اعلام کرده بود بین ۷۰ تا ۱۲۰ یوزپلنگ در ایران وجود دارد. مرتضی اسلامی دهکردی‌ مدیرعامل "انجمن یوزپلنگ ایرانی" می‌گوید بعد از اجرای برنامه برآورد جمعیت یوز مشخص شده که نه حداقل بلکه حداکثر ۷۰ یوز در ایران وجود دارد. یوزپلنگ آسیایی در نیمه قرن گذشته از پهنه اکثر زیستگاه‌های خود در آسیا محو شد و تنها جمعیت کوچکی از آن در ایران باقی ماند. عمده زیستگاه یوزپلنگ ایرانی در استان‌ یزد است. همچنین استان خراستان جنوبی، پارک ملی و منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ سیاهکوه پناهگاه حیات وحش دره انجیر، منطقه شکار ممنوع آریز، منطقه‌ حفاظت‌شده‌ کوه بافق، منطقه‌ حفاظت‌شده‌ کالمند بهادران، منطقه‌شکار ممنوع بهاباد در استان یزد، پناهگاه حیات وحش دربند راور در استان کرمان، پارک ملی توران، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ خوش ییلاق در استان سمنان، پناهگاه حیات‌وحش میاندشت در استان خراستان شمالی و منطقه‌‌ درونه در استان خراسان رضوی، پارک ملی کویر در استان سمنان و پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد نایین در استان اصفهان از دیگر زیستگاه‌های یوزپلنگ در ایران هستند. جاده‌ها؛ مهم‌ترین خطر برای یوزپلنگ‌ها آن‌طور که مدیرعامل "انجمن یوزپلنگ ایرانی" می‌گوید تخریب زیستگاه یوزپلنگ به وسیله احداث جاده و معدن مهم‌ترین خطری است که زندگی یوزها در ایران را تهدید می‌کند. در سال ۱۳۹۰ حدود دو سوم تلفات یوزپلنگ در ایران مربوط به تصادف یوزها با وسایل نقلیه در جاده‌ها بوده است. مرتضی اسلامی دهکردی‌ می‌گوید: «متاسفانه جدیدا هم جاده‌هایی در زیستگاه‌های یوزپلنگ در حال احداث است که یکی از بدترین‌ آن‌ها جاده موسوم به جاده‌ گزوییه است که از وسط منطقه حفافظت‌شده کوه بافق عبور می‌کند. این منطقه یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوز و پلنگ در ایران است که این جاده دقیقا از وسط منطقه‌ی امن زیستگاه یوز عبور می‌کند.» آیا برای جلوگیری از انقراض یوزپنگ ایرانی، تکثر یوز در اسارت امکان‌پذیر است؟ به گفته مدیرعامل "انجمن یوزپلنگ ایرانی" این کار بسیار مشکل و هزینه‌بر است. او می گوید: «اولویت همیشه حفاظت در زیستگاه‌هاست و اگر قرار است هزینه‌ای شود، در درجه‌ اول باید برای حفاظت از زیستگاه‌ها اتفاق بی‌افتد. الان تکثیر یوز هیچ اولویتی ندارد. با این کار ما نمی‌توانیم جلو انقراض یوز را بگیریم. به‌خاطر این‌که حتی اگر طرح تکثیر یوز هم موفق باشد، اگر زیستگاهی وجود نداشته باشد، نمی‌‌شود آن‌ها را رهاسازی کرد. اگر بتوان جمعیتی از یوزهای تکثیرشده را در زیستگاه‌های ناامن رهاسازی کرد، باز دوباره به واسطه‌ همان عوامل تهدیدی، یوزها از بین می‌روند و میلیون‌ها تومان سرمایه‌گذاری از دست می‌رود.» دوربین‌های تله‌ای در ایران برای درک بهتر از زندگی و تعداد یوزها از دوربین‌های تله‌ای استفاده می‌شود. سنسور این دوربین‌ها به حرکت و حرارت حساس هستند. این دوربین‌ها در زیستگاه‌های یوز کار گذاشته می‌شوند و وقتی حیوانی از جلوی دوربین رد شود، این دوربین‌ها تصاویر حیوان را ثبت می‌کنند. خال‌های یوزپلنگ هم‌چون اثر انگشت انسان منحصر به فرد است و خال‌‌های هیچ دو یوزی شبیه به هم نیست. بعد از ثبت تصاویر توسط "انجمن یوزپلنگ ایرانی"، خال‌های یوزپلنگ‌ها با هم مقایسه می‌شوند و پس از بررسی، آماری از تعداد یوزپلنگ‌هایی که در ان منطقه زندگی می‌کنند به دست می‌آید.   منبع: DW
از تحفه نطنز تا انرژی هسته ای چه مواد غذایی را نباید به پیک نیک برد؟ در سفر، سبک مثل پر سهولان، غاری از دوران دوم زمین شناسی ده کلانشھر گران آفریقا