1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

ناگفته پیداست که سبک زندگی بر طول و کیفیت عمر اثر می گذارد، لذت بردن از اتفاقات، شادبودن، تنوع و...باعث می شوند احساس خوبی که در زندگی تان جریان پیدا می کند را به دیگران نیز منتقل کنید. در اینجا راه هایی ساده برای بالا بردن سطح زندگی شما معرفی می شود.

خواب کافی: وقتی وارد خواب عمیق آر ای ام ( R.E.M) می شوید، هیپوفیز مغز فعال شده و هورمون رشد ترشح می کند. خواب عمیق باعث تقویت بافت ها، رشد روانی و ترمیم و تسکین اعصاب می شود.

معجزه خنده: خنده باعث رفع عفونت ها می شود. سرماخوردگی را درمان می کند و ترشح هورمون های استرس زا را کاهش می دهد.

تصاویر زیبا از خودتان بسازید: جلوی آیینه بایستید، از چهره خودتان لذت ببرید، سعی کنید آینده ای خوش را برای خودتان تصویر سازی کنید. خودتان را در شرایط دلخواه تان تصور کنید. حتی اگر این تصاویر هرگز به واقعیت نپیوندند بخاطر حس خوشی که به شما می دهند ارزشمند هستند.

کمرتان را صاف نگه دارید: قوز کردن مهره های ستون فقرات را نابود می کند و باعث می شود کوتاه قد و قوزدار بنظر بیایید. شکمتان بیرون می زند و فعالیت ریه هایتان نیز مختل می گردد. همینطور درصد قابل ملاحظه ای از کسانی که به حملات قلبی دچار می شوند از انحراف ستون فقرات رنج می برند.

دیدگاه‌ها  

+1 # mitra 1390-09-01 17:21
khob bod.dar zemn kasanike ghuz mikonan etemade be nafs nadaran
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # sima 1390-09-01 17:25
man az oun daste afradi hastam ke khabe kafi nadaram.vaghti kam mikhabam dar tule roz ghijo bimaram
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # nazanin 1390-09-01 18:59
man har roz sobh to ayene be khodam salam mikonam va khodamo mibusam
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # golchehre 1390-09-02 16:38
hame chiz to zehne adam migzare age zehnetun arum bashe jesmetunam arume.faghat bayad bikhiyal shod
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # nima 1390-09-02 16:40
man ke khodamo bishtar az hame to donya dost daram.ham be khodamlabkhand mizanam ham khodamo mibusam
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی جدید تصویر امنیتی

  • نسوز و بساز، عکس بذار و ببر!
    نسوز و بساز، عکس بذار و ببر! اتو یکی از آن دست وسایلی است که تقریبا همه ما با آن همیشه سر و کار داشته‌ایم. ممکن است در این میان خاطرات تلخی را هم با سوزاندن لباس محبوب‌مان در زیر این دستگاه‌های داغ تجربه کرده باشیم، تجربه‌ای که این روزها و به واسطه فناوری‌هایی چون OptimalTemp کمپانی فیلیپس، به دست فراموشی سپرده شده است. حال به همین خاطر قصد داریم تا یک مسابقه جذاب که با همکاری فیلیپس و شکوفا الکتریک، نماینده رسمی این شرکت در ایران برگزار می‌شود را در اینجا برای شما شرح دهیم تا شاید یکی از برندگان خوش شانس این رقابت جالب شوید.
    ادامه مطلب...

کودکان

چگونه احساس امنیت کودکان خود را تقویت نماییم؟

ایجاد امنیت در نوزاد : روانشناسان چهارده ماه اول تولد را دوران دست یابی انسان به اعتماد نام نهاده اند .  اگرکودک  در این دوران  نتواند به دنیای پیرامون خود اعتماد کند ، شاید دیگر هیچ گاه به آن دست نیابد . 14 ماه اول تولد یکی از بنیادی ترین نگرش های انسان به دنیای پیرامون ، که همانا "اعتماد" یا "بی اعتمادی" به جهان است در وی تثبیت خواهد شد . تصور کنید در همین چهارده ماه ، والدین قادرند دو گونه انسان را تربیت کنند ؛ انسانی که دنیای اطراف خود و آنچه در اوست را از دریچه اعتماد بنگرد، یا برعکس با عینک بی اعتمادی به همه چیز نگاه کند . برای دست یابی  به حالت اول،  پدر و مادر در این دوران صرفا باید در صدد برطرف کردن بی درنگ تمام نیازها و دردهای کودک باشند . به محض بروزدرخواستی  از سوی کودک بدون وقفه خواسته او را برآورده کرده و در طول این دوران سریعا احتیاجات کودک را اعم از گرسنگی ، تشنگی ، تمیز نگه داشتن وهمچنین حفظ کودک از سرما و گرما و... برطرف کنند . در واقع با این گونه کارها محیطی شبیه به رحم را برای کودک فراهم می کنند.   محیطی که کودک در آن از امنیت کامل برخوردار بوده وبه کودک این اطمینان را می دهد که دنیای پیرامون او سراسر درد و رنج نیست . لذا کودک با اعتمادی که به والدین خود می کند  ،  به دنیا و هر آنچه در آنست  نیز با دیده اعتماد خواهد نگریست . کودکی که به پدر و مادر خود به عنوان نماد جامعه اعتماد نداشته باشد و با آنها احساس امنیت نکند طبعا به جامعه ای  که در بزرگسالی در آن زندگی خواهد کرد نیز اعتمادی نخواهد داشت و برای ایجاد امنیت لازم در بزرگسالی دو راه را بیشتر نمی تواند برگزیند ؛ 1- اعتیاد به مواد مخدرو روابط جنسی و قمارو دست یابی به قدرت بی حد وحصر  که می تواند به شکل کاذب ، او را از" درد ناامنی" خلاص گرداند 2- باورهای افراطی به شکل بیمار گون که تا حدی به وی آرامش خواهد داد و متاسفانه گاهی آن قدر آسیب شدید است که به همه این ها روی خواهد آورد. ایجاد امنیت در کودک نوپا : علاوه بر چهار اصل زیر بنایی که ذکر شد  چون کودکان در این سن اضطراب و نگرانی را حس میکنند و تا حدی صحنه های تلوزیونی را درک می کنند . کودک چیزهایی  می شنوند یا می بینند که می تواند آنها را بترساند از این روست که باید مشاهده صحنه ها و تصاویر هول انگیز تلویزیون را کنترل کنیم همچنین از مشکلات مالی و اجتماعی خانواده کمتر سخن به میان آوریم زیرا کودک نمی تواند آنها را در خود حل و فصل کند و حس نا امنی در او افزایش می یابد . ایجاد امنیت در کودکان پیش دبستانی : دراین کودکان  ساختار زبانی در آنها شکل گرفته ولی هنوز کامل نشده همچنین تفکر منطقی در آنها شکل نگرفته است در این مرحله سنی کودکان با بازی کردن می توان خواسته ها ، احساسات و نگرانی های خود را بروز دهند . معلم بازی ، خاله بازی و... می تواند به آنها در ایجاد حس امنیت کمک کند . در این سنین می توان بر روی حرکات آنها کلام گذاشت مثلا کودکی که شیئی را به زمین می اندازد مادرش می تواند به او بگوید " هی چه کار وحشتناکی " بعد به او کمک کند چطور می توان به کمک یکدیگر کارها را بهتر انجام داد. به یاد داشته باشید کودکان در این ایام قدرت درکشان بیشتر از قدرت کلامشان است . کودک زیر سه سال  با لگو های خود قطعاتی را که ساخته تخریب می کند و والدین با همدلی و گفتن اینکه "  خراب شدن این برج یه خورده وحشتناکه " و آنها را در ساختن دوباره آن کمک کنند . در بازی های خشنی که کودکان انجام می دهند مثل زد و خورد ماشینها ، به آنها کمک کنید که پلیس یا آمبولانسی را در بازی خود وارد کرده ، پلیس به این ماشینها نظم دهد و آمبولانس به زخمی ها کمک نماید . این نوع بازی ها باعث می شود کودک امنیت بیشتری را احساس کند . ایجاد امنیت در کودکان دبستانی : کودکان دبستانی آرام آرام به تفکر منطقی دست پیدا خواهند کرد . مشاهده بعضی از فیلمها آنها را خواهد ترساند زیرا ممکن است آن موضوع را به خود و اعضای خانواده نسبت دهند واین باعث می شود  نگرانی آنها افزایش یابد . در این کودکان نیزبرای ایجاد امنیت نه تنها باید آن چهار اصل اساسی را مد نظر داشت بلکه باید در دیدن فیلمها برای آنها محدودیت قائل شد . کودکان دبستانی از آنچه پیرامونشان می گذرد آگاهند اما هنوز نحوه تفکرشان "همه یا هیچ" است آنها در عقیده خود ثابت هستند ، ترسهای گوناگونی دارند و به سختی می توان آنها را متقاعد کرد که اتفاقی برای عزیزانشان نخواهد افتاد . آنها دائما فرضیاتی در ذهن خود می سازند که اغلب هم نادرست است . در سنین پایان دبستان است  اگر والدین به خوبی عمل کرده باشند کودک می تواند به نسبی بودن امور و علل چند گانه وقایع پی ببرد. این کودکان از مواجهه با موضوع وحشتناک نمی توانند پی ببیند که این مسئله خیلی وحشتناک است یا تا حدی وحشتناک است یا کمی وحشتناک است در نتیجه هر ترسی برای آنها چون کوه جلوه می کند . باید به آنها کمک کرد تا "نسبی بودن امور" و احتمالات و اینکه در رخ دادن یک اتفاق "چندین عامل" با هم مرتبط هستند را بیاموزند . باید والدین با صبر و حوصله به آنها بیاموزند تا کم کم دلایل موجه را درک کنند و بدانند که برای روی دادن یک واقعه علل زیادی باید وجود داشته باشد . مثلا مشکلی که برای بقیه ( زلزله) پیش آمده حتما برای ما اتفاق نخواهد افتاد و اگر اتفاق بیفتد کسانی یا سازمانهایی هستند که به ما کمک خواهند کرد . به یاد داشته باشید که در نوجوانان علاوه بر چهار عامل ایمنی مذکور باید آنها را نسبت به آینده نیز امید وار کنیم

نوزادی که با دندان به دنیا آمد

جانا جونز ۳۱ ساله و لی ۳۲ ساله بعد از بدنیا آمدن فرزندشان با دیدن دو دندان کامل در دهان نوزادشان کاملا شوکه شدند.
عروسک جاسوس نخرید با کودک خجالتی خود چگونه رفتار کنیم؟ تاثیرچاقی والدین بر رشد مهارت های کودکان چالشهای کودکان دو زبانه سزارین در ایران؛ عارضه شهرنشینی؟

انتخاب سردبیر

خواندنی ها

بانی برتون – ازدواج با روبات

این روزها بعضی از مردم آنچنان به زندگی غیرعادی خود دلبستگی پیدا کرده اند که فراموش می کنند نیازهای انسانی دارند.  هیاهو برای بسیاری از افراد به شکل یک عارضه روانی درآمده و آنها را تبدیل به افرادی غیرعادی کرده است.

ژنتیک مادر می تواند پسر همجنسگرا تولید کند!

بر اساس یک مطالعه جدید، چینش ژن های یک مادر می تواند بر گرایش جنسی پسرش تاثیر بگذارد.این تحقیق به اثبات یک دهه مناقشه بر سر احتمال ژنتیکی بودن همجنسگرایی کمک می کند. X و Y: کروموزوم ها ملک
اپرا وینفری باز هم در صدر پر نفوذترین چهره سال جهان تیم کریدلند/ Tim Cridland عشق نوجوانی و پاپ جدید کلیسای کاتولیک بالا بالا بالاتر ازدواج عجیب

مطالب تصادفی

حرفه من

کیک ها را من نقاشی می کنم

در این مطلب خانم هنرمندی را معرفی می کنیم که به کیک و شیرینی مفهوم جدیدی داده است. سارا ستوده که مدتی بعنوان مدیر هنری یکی از معروف ترین شرکت های تبلیغاتی تهران کار می کرده، یکسال و نیم است حرفه جدیدی را پیشه کرده که بی ارتباط با شغل سابقش نیست.

برای مصاحبه شغلی آماده باشید 2

در قسمت دوم راهنمای یک مصاحبه شغلی موفق نکات منفی در مصاحبه های شغلی که می باید از آنها حذر نمود را مرور می کنیم. هنگام انجام مصاحبه نکات منفی که از شما دیده شود نیز از دید مصاحبه کننده بسیار مهم خواهند بود، در حقیقت برآیند نکات منفی و مثبت شماست که در نتیجه گیری برای استخدام شما تاثیر نهایی را خواهد داشت، بنابراین بهتر است نکات زیر را که ممکن است بیشترین اثر منفی بر مصاحبه کننده داشته باشد را حتما مد نظر قرار دهید. ظاهر نامرتب و پوشش نامناسببهتر است ظاهر شما برای مصاحبه کمی با ظاهرتان هنگام خرید مایحتاج خانه تفاوت داشته باشد؛ اما اصلا لازم هم نیست مثل یک مراسم عروسی به خود برسید و آرایش کنید. یک ظاهر مرتب و آراسته کاری نظر مصاحبه کننده را میتواند کاملا جلب نماید. برخورد تهاجمی، الفاظ نامناسب، روحیه "من همه چیز را می دانم"حتی اگر کاملا به کار خود مسلط هستید بهتر است زیاد به رخ مصاحبه کننده نکشید چون او حتما رزومه شما را خوانده که با شما مصاحبه می کند. همچنین مراقب باشید که از الفاظی استفاده کنید که برازنده شما باشند. حتی اگر برای پست ریاست مصاحبه می شوید بهتر است کمی فروتنی از خود نشان دهید. در ضمن بهتر است بدانید کسی از اخلاق "من استاد همه چیز هستم" خوشش نمی آید، بخصوص کسی که قرار است در آینده همکار شما شود. بیان نامناسب افکارقبل از مصاحبه بهتر است با خود کمی تمرین بیان افکار کنید. در زمان کمی که در اختیار شما گذاشته می شود باید بتوانید با استفاده از کلمات صحیح افکار خود را بیان نمایید. همچنین مطمئن باشید رزومه شما از لحاظ دستوری و املائی صحیح نوشته شده است. بخصوص اگر برای کار در شرکتهای خاجی اقدام می نمایید. نداشتن برنامه مشخص برای آینده شغلیداشتن هدف در کار همانند داشتن هدف در زندگیست، کسی هم نمی خواهد یک آدم بی برنامه و بی هدف را استخدام کند. بهتر است کمی خود را جای مصاحبه کننده قرار دهید. بدون علاقه و بی تفاوتهمانقدر که اشتیاق زیاد برای انتخاب شدن ممکن است از نظر مصاحبه کننده منفی باشد به همان اندازه نیز عدم اشتیاق و حالت بی تفاوتی در ظاهر و هنگام صحبت مصاحبه کننده را دلسرد می نماید. کمی از خود اشتیاق نشان دهید. عدم اعتماد بنفسحتی اگر اولین تجربه کاری خود قرار دارید اعتماد خود را از دست ندهید، همه اول از جایی آغاز نموده اند نشان اعتماد بنفس برای آغاز یک تجربه جدید به نظر مثبت مصاحبه کننده کمک می نماید. پول، پول، پولبهتر است خودرا کوچک نکنید و صحبت در مورد پول و پکیج پیشنهادی را شما شروع نکنید. حواس خود را بروی موضوعات مهمتر تمرکز دهید. این صحبت را سر آخر خود مصاحبه کننده شروع خواهد نمود. تجربه ناموفقاصلا از بیان اینکه در پاره موارد شغلی ناموفق بوده اید نهراسید. هیچکس، هیچکس در همه کارهای خود بطور مطلق موفق نبوده است. آسمان و ریسمان را بهم ندوزید و تقصیر را به گردن مدیریت و شرکتی که قبلا در آن کار می کردید نیندازید. سعی کنید تا حد امکان از بد گویی روسای قبلی پرهیز نمایید. رفتار فیزیکی نامناسبیک مصاحبه موفق معمولا یکساعت تا یکساعت و ربع طول می کشد. زبان بدن شما که شامل تمام حرکات عمدی یا غیر عمدی شما می باشد در طول این مدت تحت نظر خواهد بود. در تمام مدت سعی کنید درست بنشینید و  از لم دادن پرهیز نمایید. شانه های خود را پائین نندازید و دستهای خود را در هوا تکان ندهید. صبر کنید تا سوال مصاحبه کننده تمام شود و وسط حرف او نپرید. در طول مصاحبه سعی نمایید در چشمان مصاحبه کننده نگاه کنید و همچنین نحوه دست دادن مناسب با مصاحبه کننده  (نه شل و نه خیلی محکم) می تواند بسیار بیشتر از آنچه فکر می کنید، تاثیر گذار باشد. نپرسیدن سوالات مناسبآیا نمی خواهید بیشتر درباره شرکت، مدیریت و اهداف آن بدانید؟ در پایان هر مصاحبه بهتر است شما طراح چند سوال در رابطه با مجموعه مورد نظر باشید. این سوالات نه تنها به شما در رابطه با جایی که قرار است در آن کار کنید کمک می کند بلکه یک اثر طبیعتا مثبت را پیش مصاحبه کننده بجا می گذارد. امروزه اکثر شرکتها و موسسات دارای وبسایت هستند، خیلی بهتر است قبل از مصاحبه سری به آن زده و تحقیق کوچکی نمایید. در قسمت سوم این راهنما مواردی را که قبل از انجام مصاحبه بهتر است انجام دهید را بررسی و پیشنهاد می دهیم.
حرفه شیرین من قدرت، روابط و حس خوب خوشبختی شغل جدیدی برای زنان روزنامه نگاری، شغلی برای تمام فصول حرفه من: مربی آموزش رانندگی

پر بازدیدترین ها

سبک زندگی

کتابی از عکس‌های ممنوعه اینستاگرام

اینستاگرام فقط عکس‌های نوک پستان را سانسور نمی‌کند. در بخش شرایط و ضوابط استفاده از اینستاگرام آمده است: شما نمی‌توانید عکس‌ها یا هر محتوای دیگری را که در آنها تصاویر خشن، برهنگی جزئی یا کامل، تبعیض، اقدامی غیرقانونی، تخلف و تجاوز، پورنوگرافی یا هر محتوای جنسی (سکسی) دیگری دیده می‌شود در این سایت منتشر کنید. در ادامه آمده است: اگر چیزی دیدید که به نظرتان مغایر شرایط و ضوابط استفاده از وبسایت ما بود، لطفا به ما خبر دهید. ما یک تیم بین‌المللی داریم که این گزارش‌ها را بررسی می‌کند و در سریع‌ترین شکل ممکن وارد عمل می‌شود تا محتوای مغایر ضوابط را حذف کند. اما برای آرویدا بایستورم، مدل و عکاس سوئدی، این قوانین و مقررات، پایه‌گذار نوعی سانسور مدرن شده است. او به همراه مولی سودا، هنرمند دیجیتال اهل پورتوریکو حرکت تازه‌ای را شروع کرد. آنها شروع به جمع کردن عکس‌هایی کردند که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بودند، ولی به دلیل شرایط و ضوابط استفاده از این شبکه‌های اجتماعی حذف شده‌اند. آنها در اینستاگرام، از خود کاربران این شبکه اجتماعی خواستند تا عکس‌هایی را که به دلیل سانسور اینستاگرام از این شبکه حذف شده‌اند، برایشان بفرستند. آنها این عکس‌ها را در کتابی با عنوان یا عکس رو کن یا اتفاق نیفتاده است: عکس‌های ممنوعه اینستاگرام منتشر کردند. در مقدمه کتاب آمده است: عجیب نیست که مقررات (اینستاگرام) برای خیلی از آدم‌های خلاق که از شبکه‌های اجتماعی برای ابراز نظر شخصی استفاده می‌کنند، محل تنش و بحث و جدل بوده است. بیشتر عکاسان این عکس‌ها، زن‌ها هستند. بعضی عکاسان، هنرمندان نوظهوری همچون پترا کولینز کانادایی یا آمالیا اولمان آرژانتینی هستند. چند عکس از روپی کائور، شاعر هندی هم در این کتاب چاپ شده است. در ادامه مقدمه این کتاب آمده است که در آن عکس‌هایی با موضوع‌های متنوع به چشم می‌خورند، از تصاویر اعضای بدن و رابطه جنسی تا پریود زنان یا سلفی‌های برهنه، با این هدف که محدودیت‌های ناشی از هنجارها و قراردادهای اجتماعی به چالش کشیده شوند.\" وقتی خبرنگار بی‌بی‌سی جهانی از اینستاگرام درباره بحث‌های مربوط به سانسور شدن عکس‌های گرفته شده از نوک پستان سوال کرد، اینستاگرام جواب داد که آنها سعی دارند به تعادلی مناسب دست یابند تا افراد فرصت ابراز نظر و ابراز وجود خود را داشته باشند، ولی در عین حال، اینستاگرام همچنان مکانی امن و قابل اعتماد باقی بماند. مولی و آرویدا هر دو روی تامبلر که یک شبکه اجتماعی برای انتشار هرگونه عکس است، حضور دارند. مولی به نشریه دیجیتال ریفاینری۲۹ گفت:من کار آرویدا را برای سال‌ها دنبال کرده‌ام و به نظرم او دید خوبی برای ثبت عکس‌هایی زیبا دارد. این دو زن جوان می‌گویند که جمع کردن تمام عکس‌های ممنوعه اینستاگرام جالب بود و در عین حال برایشان خیلی عجیب نبود که بیشتر عکس‌ها به زنان مربوط می‌شد. مولی می‌گوید: بدن زنان خیلی سریع‌تر با دیدی جنسی مورد قضاوت قرار می‌گیرد و خیلی زودتر هم سانسور می‌شود. بعضی از عکس‌ها به موهای بدن زنان و پذیرش یا رد شکل خاصی از هیکل زنانه اختصاص دارند. در این کتاب به موضوعات مربوط به اقلیت‌هایی مثل دگرباش‌ها یا رنگین‌پوست‌ها هم پرداخته می‌شود. مولی به ایندپندنت گفت: این کتاب از فمینیسم فراتر می‌رود و درباره اینترنت است و این که چطور جامعه، بدن افراد را مورد قضاوت قرار می‌دهد و برایش محدوده تعیین می‌کند. فمینیسم برای یک زن سیاهپوست، یک دگرباش، یا زنی که اضافه وزن دارد، معنایی متفاوت دارد و در این کتاب سعی شده است به این موضوع پرداخته شود. توضیح عکس: آرویدا بایستروم و مولی سودا دو زنی هستند که این پروژه را اجرا نمودند 

پارک ملت کجاست؟

یکی از نکاتی که ما را از یکدیگر متمایز می نماید، میزان خلاقیتی است که در زندگی خود بکار میبریم. خلاقیت در انجام  کارهایمان، در نوع انجام کارهایمان البته، حال آن کار هر چه می خواهد باشد. طرز چیدمان خانه، استفاده از وسایل بدرد نخور و دور انداختنی یا حتی نوع آرایش و لباس پوشیدن مان نشان از نوع خلاقیتی دارد که ما بکار می بریم. حتی نوع رفتار کمی متفاوت ما با اطرافیان میتواند اثر ذهنی متبتی بروی مخاطب بگذارد و ما را تا مدتها بیاد بیاورد. حتما شما هم افرادی را ملاقات نموده اید که در یک فرصت کوتاه اثری بلند مدت بروی ذهن شما باقی میگذارند. این را گفتم تا برسم به تبلیغی که چندی پیش نظر مرا بخود جلب نمود. از نظر من ما ایرانی ها کلا خلاقیت زیادی در امور تبلیغاتی نداریم، یا شاید شرایط اجازه استفاده از فکر خلاقانه برای برقراری ارتباط با مشتریان را به موسسات یا مشاوران تبلیغاتی آنان نمی دهد در حالیکه اکثر شرکتهای خارجی پول گزافی بابت ایده خلاقانه میدهند، روسای شرکتهای ایرانی ترجیح می دهند با کل پول خود را بروی رسانه های متعدد سرمایه گذاری کنند؛ بهمین دلیل شما در مقطعی با تبلیغات گسترده یک برند یا محصول مواجه می شوید در حالیکه چندی بعد اصلا آن تبلیغ  یا نام را نمی توانید بخاطر بیاورید. بدلیل نوع علاقه و سابقه تحصبلات و کار خود همیشه درگیر تبلیغات و روابط عمومی و اثر گذاری روی مخاطبین یک محصول بوده ام و باید بگویم بسیار به نوع نگاه و ارتباط خلاقانه برندهای خارجی غبطه خورده ام. گاها جملات مفید و مختصر چنان بروی وجودتان اثر میگذارد که ناخودآگاه نه تنها استفاده کننده محصول خاصی می شوید بلکه آن نوع نگرش تبدیل به بخشی از رویکرد شما به زندگی شخصی میگردد. ازشعارها و تبلیغات عمدا مکانیکی و کسل کننده داخلی در لحظه شاید تبلیغ صا ایران از همه ماندگارتر باشد، هر روز بهتر از دیروز اما الان صا ایران کجاست واقعا؟؟ همه اینها را گفتم که به اینجا برسم که چندی پیش در خیابان های شمال تهران پوسترهای بزرگی نظرم را جلب کرد که سوال نسبا عیانی ای روی آن نوشته شده بود با این مضمون:"پارک ملت کجاست؟" حتی کسانی از شما که شانس این را دارند که در پایتخت دود و ترافیک زندگی نمی کنند هم احتمالا با پارک ملت تهران آشنایی دارند و می دانند در کجای تهران واقع است. اما جواب این سوال را خود طراح کمی پایینتر نوشته بود:" روبروی رستوران یاس"، این تبلیغ خلاقانه است  از یک رستوران که پارک ملت روبرویش است! چندیست از ذهن من خارج نمیشود، البته تاکنون فرصت آن نشده که سری به رستوران بزنم و غذایش را هم امتحان کنم که امیدوارم حداقل نصف اعتماد بنفس صاحب رستوران باشد اما بیشتر می خواهم به او بخاطر بکار بردن روشی بس ساده در حد یک سوال ظاهرا  بیمورد برای معرفی کسب و کارش تبریک بگویم. مطمئنا رستوران یاس  یکدهم بودجه شرکتهای بزرگ و کوچکی را که از بام تا شام در صدا و سیما و رسانه های دیگر تبلیغ می نمایند را ندارد اما با صرف کمی خلاقیت اثری بلند مدت را در ذهن مخاطبان خود برجا گذاشته است. می دانید برای خلاق بودن در زندگی لازم نیست حتما صاحب شرکتهای چند ملیتی باشیم هر کس در توان خود می تواند با کمی خلاقیت تاثیری بس شگرف بروی مخاطبین خود بگذارد. بیایید کمی سعی کنیم تا انسانهای خلاقی باشیم و دنیای زیباتری برای خود و اطرافیانمان بوجود آوریم. شما چطور؟ آیا تجربه یک برخورد تاثیر گذار را در مدتی کوتاه را داشته اید؟ میتوانید نظرات و تجربیات شخصی خود را با ما در میان بگذارید.
بر ناخوشی ها غلبه كنیم بهترین روز زندگی من آخر دنیا هم جای قشنگی است گیاهخواری، همه چیز خواری و باورهای رایج پژوهشگران ارتباط بین خوشبختی و ژنتیک را کشف کردند

آداب و رسوم

رسوم ماه مبارک رمضان در شیراز

ایرانی ها در ماه رمضان که نهمین ماه سال قمری است روزه می گیرند و این کار را با دقت تمام انجام می دهند و تقریباً یک ساعت قبل از اذان صبح غذایی که آن را ( سحری ) می نامند صرف می کنند و پس از آن تا غروب روز بعد هیچ آب آشامیدنی و یا غذایی نمی خورند. سحری که مردم شیراز تهیه می کنند اغلب انواع پلوها و خورشت ها می باشند که بعد از خوردن آن به نماز و نیایش می پردازند. روزها ختم قرآن در مساجد برپا می کنند و بعد از ختم قرآن به نماز جماعت می پردازند. برای افطار در شیراز مردم از غذاهای خاصی که فقط مخصوص این ماه است استفاده می کنند که ترحلوا و زولبیا و بامیه و رنگینک جزء آنها می باشد و بعد از افطار به دیدن یکدیگر می روند و این دید و بازدیـد را ( ماه رمضانی ) می گویند. شیرازی ها شب های قدر را بسیار محترم می شمارند و دراین شب ها به مساجد و حسینیه ها می روند تا صبح بیدار می مانند ودعا می خوانند. شیرازی ها آخرین جمعه قبل از ماه مبارک رمضان را کلوک اندازون KLOUK-ANDAZUN می گویند در این روز رسم است که اگر ماه رمضان در  افتاده باشد مردم دسته دسته به گردشگاه های اطراف شهر مثل باغ های سرسبز قصردشت و مکان های دیدنی شیراز می روند و آن روز را به خوبی و خوشی به شام می رسانند چون معتقدند که ماه مبارک رمضان ماه عبادت است و در این ماه تنها باید به عبادت پرداخت و بس. بعضی به پیشواز ماه مبارک رمضان رفته از مدتی قبل از ماه مبارک رمضان در روز هایی که بشود روزه رفت روزه می گیرند. در ایام ماه مبارک رمضان بعضی نذر دارند و افطاری می دهند و بطور کلی مهمانی ها در این ماه بصورت افطاری برگزار می شود. چه بسا اتفاق می افتد که تا هنگام سحر دور هم نشسته به صحبت از این طرف و آن طرف می پردازند که بدان شبچره می گویند . شبچره تنقلاتی است که در این شب ها مصرف می کنند مثل رنگینک, زلیبی «زولبیا» و بامیه . خانواده هایی که دختری را به شوهر داده باشند در اولین ماه مبارک رمضان بعد از عروسی پدر و ماد دختر موظف هستند که یک افطاری کامل تهیه دیده همراه با گلی (در شیراز هر نوع کادو عروسی را گلGOL می گویند) مثل گوشواره، انگشتری، سینه ریز، النگو و غیره و به خانه داماد بفرستند. به این افطاری در شیراز روز والون (RUZ – VALUN ) می گویند . جمعه الوداعی : شیرازی ها به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان جمعه الوداعی می گویند. در این زمینه از کتاب رمضان در فرهنگ مردم گردآوری و تالیف سید احمد کیلیان مطلبی برگزیده شده که می خوانید : « شیرازی ها به آخرین جمعه ماه رمضان « جمعه الوداعی » می گویند . روز جمعه الوداعیALVEDOY)) مسجد جمعه شیراز بسیار شلوغ و جنجال می شود به طوری که داخل تمام شبستان ها، ایوان ها، صحن مسجد حتی دالان ها سجاده پهن است و زنان شهر هرکدام به نیت خاصی ازپیش از ظهر و اوایل روز برای گرفتن جای مناسب به مسجد هجوم می آورند یک دسته برای درست کردن چل بسم الله، جماعتی برای گرفتن دعای کیسه از دست آقا « پیشنماز و امام جماعت مسجد» یک عده برای نوشتن دعای سیاه سرفه روی پوست کدو، یک گروه از دختر های دم بخت به نیت گشایش بخت، جمعی از زنهای نروک و بی فرزند به قصد بچه دار شدن، عده ای از زنان بچه دار به نیت گرفتن فرزندشان از شیر و خلاصه هرکسی به امید و نیتی به مسجد جامع می رود. در مسجد جامع شیراز منبری بلند و بسیار قدیمی با پله های متعدد وجود دارد که به منبر امام حسن ( ع) معروف است. روز جمعه الوداعی بعد از نماز جماعت و وعظ و سخرانی عده زیادی از زن ها اطراف منبر جمع می شوند. گروهی از دختران دم بخت به نیت باز شدن بخت سه مرتبه از منبر بالا و پایین می روند و معتقدند که با این کار تا سه روز یا سه هفته و یا سه ماه بعد به خانه بخت می روند. زنان بی فرزند که آرزوی داشتن فرزند دارند, ننی NANNI « ننو» کوچک درست می کنند و یک عروسک قنداق کرده داخل ننی می گذارند و با خود به مسجد می آورند و درگوشه ای می بندند و چند مرتبه ننی را می جنبانند و نیت می کنند اگر تا سال بعد صاحب فرزندی شوند جمعه آخر ماه رمضان داخل صحن مسجد حلوا بپزند و خیرات کنند. بسیاری از زنان عقیده دارند اگر ننی را پشت منبر امام حسن(ع) ببندند اثرش بیشتر است . اما زنانی که باردار هستند مخصوصاً آنهایی که شکم اولشان است مقداری پارچه و ریسمان و قیچی و سوزن و انگشتانه ای با خود به مسجد می آورند و بعد از نماز ظهر و عصر پارچه را می برند و رختکی می دوزند چنانچه فرصت نکردند رختک را در مسجد بدوزند چند بخیه به آن می زنند و رختک را در خانه می دوزند و این رختک را تا زمان تولد فرزندشان نگه می دارند و به عنوان اولین لباس به تن نوزاد می پوشانند و عقیده دارند با پوشیدن این رختک فرزندشان تا آخر عمر لباس عافیت می پوشد و ناخوش و بیمار نمی شود. مادرانی هم که می خواهند بچه از شیر بگیرند روز جمعه آخر ماه رمضان چند عدد انار شیرین به مسجد می آورند اگر خود سواد داشته باشند سوره مبارکه یاسین می خوانند و به انارها می دمند و اگر سواد نداشته باشند از شخصی با سواد خواهش می کنند تا سوره یاسین را خوانده و به انارها بدمد. انارها را تا زمانی که می خواهند بچه را از شیر بگیرند نگه می دارند و چند روز از آب انار شیرین به طفل می دهند معتقدند از برکت سوره یاسین و میوه بهشتی انار بچه صبور می شود و بهانه نمی گیرد. مسجد فتح و جمعه آخر ماه مبارک رمضان : بسیاری از زنان شیرازی بعد ازمراسم جمعه الوداعی از مسجد جامع به مسجد فتح که در محله یهودیان بنا شده است می روند بیشترجمعیت را دختران دم بخت و زنان حاجتمند تشکیل می دهند و این مسجد در بعد ازظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان پر از جمعیت می شود هرکس برای برآورده شدن حاجتش شمعی روشن می کند به طوری که شبستان مسجد از دود شمع دیده نمی شود. عده ای از زنان هم درصحن مسجد مشغول پختن حلوا می شدند و بچه ها هم برای گرفتن حلوای نذری هجوم می آوردند در حیاط مسجد درختان نارنج و حوض آبی است و هر حاجتمندی برگ نارنجی می چیند و به امید برآورده شدن حاجتش در حوض آب می اندازد هر کدام از حاجتمندان هم در آخر مراسم دو رکعت نماز « تهیه » می خوانند و ثواب آن را به روان بانی و کسانی که مسجد را تهیه کرده اند می فرستند مردم با انجام این عمل اعتقاد دارند تا جمعه آخر ماه رمضان سال بعد حاجتشان برآورده می شود . از ابتدای مراسم مسجد فتح یهودیان هم بیرون از مسجد صف می کشند و آمد و رفت زنان مسلمان را تماشا می کنند. روز آخر ماه رمضان که رسید مردم به پشت بام خانه یا خارج از شهر می روند تا ماه شوال را رؤیت کنند و اگر رؤیت شود فردای آن روز عید فطر می باشد. صبح عید فطر همه مردم شیراز به مساجد می روند و نماز مخصوص این روز را می خوانند و افراد خیر صبحانه که شامل ( نان، پنیر و سبزی ) است در بین مردم تقسیم می کنند و دراین روز نیز باید فطریه خود را بپردازند. فطریه یک نوع صدقه می باشد که مردم به تعداد افراد خانواده، قبل از غروب باید کنار بگذارند و در واقع از مال خود جدا کنند و صبح عید به فقرا بدهند. اگر چنانچه آخر ماه رمضان فرد یا افرادی در منزل کسی باشند باید فطریه آنها را نیز پرداخت کند. در این روز مردم شیراز به جشن و سرور می پردازند و خدای بزرگ را شکر می گویند. خوراکی های ویژه ماه رمضان در شیراز : ۱- رنگینک ۲- ترحلوا ۳- کوفته هلو ۴- کشمش پلو ۵- قنبر پلو به طور کلی خوراک هایی در این ماه بیشتر مصرف دارند که چاشنی داشته باشند از شیرینی ها در این ماه زلیبی و بامیه است که بین مردم رواج کامل دارد. نان شیرین فروش ها هم در این ماه بازار گرمی دارند نوعی نان شیرین تهیه می کنند به نام نان چاهی که هنگام افطار قبل از این که خوراک را بخورند این نان را با چای میل می کنند. کسی که از روزه در می آید ابتدا یک استکان عرق گاوزبان می خورد. مردم شیراز می گویند روزه سرد است عرق گاوزبان گرم را می خورند که سردی آن را از بین ببرد.

رای دادگاهی در سوییس به غیر قانونی بودن منع شنای مختلط دختران مسلمان

دادگاه حقوق بشر اروپایی با رد شکایت یک خانواده ترک مقیم سوئیس ممانعت آنها از شرکت دخترانشان در کلاس شنای مختلط مدرسه را غیرقانونی خواند. بنا به حکم دادگاه شرکت دختران در این کلاس‌ها نفی آزادی مذهبی آنها نیست. والدین مسلمان در اروپا اجازه ندارند مانع شرکت فرزندان دختر خود در ساعات شنای مدارس شوند. روز سه‌شنبه، ۱۰ ژانویه، دادگاه حقوق بشر اروپایی در استراسبورگ فرانسه این حکم را در رسیدگی به شکایت یکخانواده‌ی ترک در سوئیس صادر کرد. خانواده یادشده مانع حضور دختران خود در کلاس‌های شنای مختلظ مدارس شده بود. بنا بر ارزیابی قاضی‌های دادگاه اروپا محاکم قضایی سوئیس درست عمل کرده‌اند و جریمه ۱۳۰۰ یورویی برای خانواده ترک فاقد توجیه حقوقی نیست، زیرا دولت خواسته است که دانش‌آموزان خارجی‌تبار را با موظف‌ساختن به شرکت در کلاس‌های شنا \"از به حاشیه‌رانده‌شدن\" آنها محافظت کند. در سوئیس مستثنی‌شدن دختران از کلاس‌های شنا تنها در دوران پس از ورود به پریود (قاعدگی) مجاز است. دو دختر خانواده ترک در هنگام محرومیت از شرکت در کلاس شنا ۷ و ۹ سال داشته‌اند. رایی برای ۴۷ کشور این خانواده در شکایت خود به اصل ۹ کنوانسیون حقوق بشر اروپایی استناد کرده بود. بر اساس این اصل «هر فردی از آزادی اندیشه، عقیده و مذهب برخوردار است.» ولی دادگاه قانون اساسی اروپا در حکم خود نوشته است که این حقوق با شرکت در کلاس شنا نقض و محدود نمی‌شود. دختران و زنان مسلمان این امکان را دارند که برای شنا لباسی به تن کنند که تمام بدن آنها را بپوشاند. سال ۲۰۱۳ نیز در آلمان دادگاه اداری فدرال آلمان حکمی مشابه با حکم امروز دادگاه حقوق بشر اروپایی صادر کرد. آن حکم نیز پاسخی بود به شکایت یک خانواده مسلمان ساکن فرانکفورت که می‌خواست مانع حضور دخترشان در کلاس‌های شنای مدرسه شود. خانواده ترک مقیم سوئیس این امکان را دارد که ظرف سه ماه خواهان تجدیدنظر در حکم صادره از سوی دادگاه حقوق بشر اروپایی شود. قاضی‌های دادگاه اما مجازند که این خواسته را وارد یا ناوارد اعلام کنند. در دادگاه حقوق بشر اروپایی ۴۷ کشور عضو هستند و آرای آن معمولا برای موارد مشابه در همه این کشورها نیز  مصداق می‌یابد.
شب قدر؛ مرکز ثقل رمضان توجه به یوزپلنگ ایرانی در روزی که "ماریتا تنها شد" قتل‌ عام «۱۰۰ هزار» فیل در آفریقا در سه‌ سال سپندارمزگان روز عشق پارسی گاهانبار؛ جشن شکرگذاری زرتشتیان در فصل پائیز

سفر و تفریح

ایران زیبای ما (قسمت اول)

ایران زیبای ما فقط شامل پرسپولیس و سی و سه پل و بازار تبریز و سواحل خزر نیست. اگر کسی بخواهد همه ایران را ببیند احتمالا باید یک عمر را در چهار سوی این کشور پهناور سفر نماید و باز هم احتمالا جایی چیزی دیدنی را از قلم خواهد انداخت. با نزدیک شدن تعطیلات سال جدید نگاهی می اندازیم به چهار گوشه از ایران، کشور زیبایمان، که شاید کمتر نامی از آن تاکنون شنیده بودیم. بهتر است بجای خرج کردن همه وقت و پول خود در سواحل تایلند یا آنتالیا وقتی و بودجه ای را نیز برای شناختن زیبایی های خانه مان کنار بگذاریم. چشمه های باداب سورت ساری چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان دوّمین اثر ملی ایران ثبت شد. در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابر کوه به عنوان سه اثر طبیعی به‌وسیلهٔ سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند. چشمه های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است. چشمه‌های باداب سورت واقع در استان مازندران، شهرستان ساری، دهستان پشتکوه، روستای ارست، قرار دارد. چشمه‌های باداب سورت شامل دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمهٔ پر آب دارای آب بسیار شور و دارای استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمهٔ دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته‌است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده‌است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبهٔ اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژهٔ قرارگیری چشمه در دامنهٔ کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است. باداب ترجمهٔ تحت‌اللفظی واژهٔ مازندارانی «وا اُ» است. وا (باد) به نوعی درد (رُماتیسم) اشاره دارد که با استفاده از آب معدنی درمان می‌شود. همچنین باداب به معنی آب همراه با گاز است. این چشمه‌ها در ارتفاع ۱۸۴۰ متری واقع شده‌اند و در ایران بی‌نظیر هستند و تنها در شش کشور دیگر پدیده‌ای تا حدّی شبیه باداب سورت وجود دارد. اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است. خانه لاریها در یزد خانه لاریها و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است و در یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاورعمارت کلاه فرنگی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. خانه لاریها شامل شش باب خانه با فضاهای کاملاً معماری ویژه خانه‌های کویری می‌باشد. این خانه در سال ۱۲۸۶ قمری ساخته شده مالک آن حاج محمد ابراهیم لاری بوده‌است. سابقا بعنوان خانقاه نعمت اللهی از آن استفاده می‌شد. مساحت آن حدود ۱۷۰۰متر وزیر بنائی معادل ۱۲۰۰متر مربع را داراست. درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاقهای آئینه کاری و نقاشی شده آن یکی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم است. این مجموعه همجوار بناهای تاریخی چون مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر، بقعه سید گلسرخ و برج و با روی یزد است که جمعاً شش هزار متر مربع وسعت دارد خانه لاریها به شماره ثبتی ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است. قلعه فلک الافلاک خرم آباد فَلَک‌الافلاک یا دژٍ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم آباد در استان لرستان است. فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود. قلعه فلک‌الافلاک بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم آباد و در نزدیکی رودخانه خرم‌آباد قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون شهر خرم‌آباد است. این بنا مربوط به دورهٔ ساسانی است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رسد. ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم آباد ساختند که بعدها ویران شد و در حدود سده هفتم هجری خرم آباد فعلی به جای آن بنا گردید. گمان می‌رود که قلعه فلک‌الافلاک همان دژ شاپورخواست باشد که در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته‌است. از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده‌است. این اثر ارزشمند در سال 1349 از ارتش به وزارت فرهنگ و هنر سابق واگذار و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال 1354 این بنا با راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی و مفرغ های لرستان به موزه تبدیل شد. در سالهای اخیر با مرمت نمای بیرونی و داخل قلعه موزه‌های باستان‌شناسی، مردم شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیاء، مرکز فروش تولیدات فرهنگی و چایخانه سنتی در این مجموعه فرهنگی تاریخی راه‌اندازی شده‌است. در متون تاریخی از قلعه فلک‌الافلاک با نامهای گوناگونی مانند دژ شاپورخواست، دز بر، قلعه خٌرمآباد، قلعه دوازده برجی از آن یاد شده‌است. فلک‌الافلاک که در لغت به معنی سپهر سپهران یا فلک نهم است عنوانی ایست که در دوره قاجار به این بنا اطلاق شد و اکنون نیز به همین نام مشهور است. کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان شرقی کلیسای سن استپانوس، یا کلیسای استفانوس مقدس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره کلیسا قرار می‌گیرد. این بنا در استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله ۳ کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده‌است. این کلیسا در سده نهم میلادی ساخته شده‌است ولی به علت زلزله دچار آسیب‌های جدی شده بود که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این اثر در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۴۱  به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. کلیه محوطه کلیسا در قلب کوه‌ها و در میان طبیعت سبز منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌است. این کلیسا مورد احترام تمام مسیحیان و تقریبا تمامی ادیان است اما در واقع به شاخه مسیحیان گریگوری  که ساکن ارمنستان هستند تعلق دارد. در یک روز از سال هزاران نفر از ارمنیان در این نقطه گردهم می‌آیند تا ضمن زیارت، مراسم و مناسک خاص خود را به‌جای آورند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مجموعه سه کلیسای سنت استپانوس، زور زور و قره کلیسا را به عنوان یک پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارائه داد. در سال ۲۰۰۶ میلادی سه کلیسا برای ثبت در یونسکو پیشنهاد گردید که این کلیسا یکی از آنهاست. مراحل تشکیل پرونده این بنای تاریخی در حال انجام است و روند بازسازی و مرمـّت کلیسا به این منظور انجام شد. همچنین تعمیرات اساسی و گسترده‌ای با حفظ سبک شیوه معماری گذشته آن، با همّت سازمان میراث فرهنگی کشور و با همکاری شورای خلیفه گری ارامنه صورت گرفته‌است.

چشمه های باداب سورت، نقاشی طبیعت روی زمین

برای دیدن یک نقاشی آبستره با رنگ های گرم قرمز و نارنجی بدون دخالت هیچ کس و فقط به دست طبیعت به کجا باید سفر کرد؟ شاید اولین جایی که به ذهن بیشتر افراد برسد چشمه های« پاموکاله» در ترکیه است ، اما...
کاشان، حوض نقاشی پر از ماهی سیزده به در، جشن زیبای طبیعت دریاچه زریوار نگین انگشتری كردستان پیکره هفت متری شاپور، نگهبان بیشاپور سنندج، شهر هزار تپه