1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

غدیر در زبان عربی به معنی گودال و خم نام محلی نزدیك منطقه "جحفه" است كه در آن روزگار چشمه های روان و درختانی كهنسالی داشته است. امروز از محل غدیر خم چیزی نمانده است. غدیر خم در میانه بزرگراه بزرگی واقع شده است كه مكه را به مدینه وصل می كند. جایی است که چند راه به هم می رسند.

اما برای شیعه غدیر خم تنها یك محل نیست. یكی از بزرگترین اعیادی است كه شیعیان در تقویم خود دارند. عید غدیر یك رسم همه جایی دارد فرقی نمی كند در كدام شهر و روستای ایران زندگی كنی و آن هم دیدار از بستگان و دوستان سادات است.

از قدیم رسم ایرانی ها بر این بوده است كه در این روز ایرانی های معتقد لباس نو پوشیده و به دیدار هفت سادات بروند.

بسیاری بر این عقیده هستند كه باید سینه سیدها را بوسید. حالا شما به پیشانی اكتفا كنید.

رسم بر این است كه سادات نیز در عوض دیداری كه دوستان و آشنایان از ایشان دارند اسكناسی به رسم یادبود به بازدید كنندگان می دهند.

مردم نیز معمولا این اسكناس ها را خرج نمی كنند و برای تبرك و این كه باعث بركت پول شان شود در كیف پول شان نگهداری می كنند.

خیلی از سادات برای این اسكناس ها مهرهایی ساخته اند كه نام شان بر آن حك شده است.

یكی از رسومی كه در این روز بین شیعیان متداول است بستن عهد اخوت است. در این روز بسیاری از مردان بین یكدیگر عقد برادری می خوانند و همه آن چه یك برادر بر گردن برادر دیگر حق دارد بین آنان جاری می شود. البته غیر از قانون ارث.

از چند سال پیش این رسم بین زنان شیعه نیز رواج پیدا كرده و آنان هم با هم عقد خواهری می بندند.

لادیز این عید بزرگ را به همه دوستان و همراهان تبریک می گوید.

دیدگاه‌ها  

0 # سارا . غلامی 1390-08-25 13:14
عیدتون مبارک باشه. این عید واقعا عید بزرگیه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # niki 1390-08-25 13:36
eyde hamegitoun mobarak
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # tina 1390-08-25 13:37
یاد خونه مادر بزرگم افتادم و عیدی لای قرآن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # hengame 1390-08-25 14:09
emsal man ye eydi gereftam bamazze bud. be jaye poole kaghazi ye sekke 25 tomani ro press karde budan o eydi midadan. :) kare jalebi bud
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # سهند 1390-08-25 14:10
بیشتر از اون سکه پوله پرس کردن رو دادن که. کجاش جالبه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی جدید تصویر امنیتی

  • نسوز و بساز، عکس بذار و ببر!
    نسوز و بساز، عکس بذار و ببر! اتو یکی از آن دست وسایلی است که تقریبا همه ما با آن همیشه سر و کار داشته‌ایم. ممکن است در این میان خاطرات تلخی را هم با سوزاندن لباس محبوب‌مان در زیر این دستگاه‌های داغ تجربه کرده باشیم، تجربه‌ای که این روزها و به واسطه فناوری‌هایی چون OptimalTemp کمپانی فیلیپس، به دست فراموشی سپرده شده است. حال به همین خاطر قصد داریم تا یک مسابقه جذاب که با همکاری فیلیپس و شکوفا الکتریک، نماینده رسمی این شرکت در ایران برگزار می‌شود را در اینجا برای شما شرح دهیم تا شاید یکی از برندگان خوش شانس این رقابت جالب شوید.
    ادامه مطلب...

کودکان

باز هم دروغ گفتی؟

کودک تان دروغ می گوید؟ اصلا نگران نباشید. زیرا با برخورد صحیح و به جا می توانید در نحوه شکل گیری شخصیت کودک تان تغییر ایجاد کنید، زیرا لوح یادگیری کودکان هنوز سفید است و می توانید به بهترین شکل آن ها را آموزش دهید.

کودکان تکنولوژی

روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» در گزارشی به بررسی دلیل سرعت بالای فراگیری استفاده از کامپیوتر و فن‌آوری‌های جدید در کودکان به نسبت والدین و بزرگسالان پرداخته است. یکی از فرضیه‌هایی که در سال‌های اخیر در توضیح این نکته مطرح شده و اخیرا قوت بیشتری پیدا کرده این است که نسل‌های جدید این قابلیت‌ها را به نوعی به ارث برده و ذهن آنها از هنگام تولد و دوران خردسالی برای استفاده از ابزارهای پیشرفته آماده است. در یک نظر سنجی که اخیرا در بریتانیا انجام شده، ۷۱ درصد از والدین اعتراف کرده‌اند که از تجربه و دانش فرزندان خود برای استفاده بهتر از کامپیوتر استفاده می‌کنند. به عبارتی دیگر در شرایطی که بزرگسالان بار مالی و مسئولیت‌های زندگی را به دوش می‌کشند کودکان به سروران فن آوری‌های جدید بدل می‌شوند. اما چرا کودکان حتی نسبت به والدین سی و چند ساله که به نسل کامپیوتر تعلق دارند استعداد و توانایی بیشتری نشان می‌دهند؟ برخی از کارشناسان می گویند یکی از دلایل آن کنجکاوی کودکان و نداشتن واهمه از آزمایش و خطا است. آنها آنقدر با این وسایل کار می‌کنند که تا بالاخره فوت و فن آن را یاد می‌گیرند. کارشناسان روانشناسی کودک می گویند یکی دیگر از دلایل پیشرفت کودکان این است که از همه اطرافیان و محیط پیرامونی خود تمام اطلاعات لازم را جمع آوری و یا به عبارتی تقلید می‌کنند و معمولا بزرگسالان از این دقت غریزی کودکان بی خبر هستند. روزنامه «ایندیپندنت» یادآوری می‌کند که بین مدلهای اولیه کامپیوترهایی که در اواسط دهه ۱۹۹۰ همگانی شد با کامیپوترهای ظریف وبسیار هوشمند امروزی تفاوت فراوانی هست. به گفته یکی از مسئولان بازاریابی ابزارهای تکنولوژی جدید یکی از نکات مهم در یافتن بازار برای این وسایل جدید قانع کردن مصرف کننده به استفاده از یک وسیله پیچیده است. معمولان بزرگسالان در این زمینه اکراه دارند ولی نوجوانان عاشق نوآوری و تسلط بر وسایل پیچیده‌تر هستند. برخی از روانشناسان به این نکته اشاره می‌کنند که برخلاف تصور رایج گاهی اوقات افراد مسن و بازنشسته به نسبت سایر بزرگسالان با آرامش بیشتر و به نحو بهتری از تکنولوژی جدید استفاده می‌کنند و دلیل اصلی آن این است که زندگی نسبتا آرام و بدون اضطرابی دارند. به عبارت دیگر می‌توان گفت داشتن اوقات فراغت بیشتر و مسئولیت‌های کمتر در زندگی روزانه می‌تواند عامل مهمی برای پیشرفت در زمینه به کارگیری تکنولوژی‌های جدید باشد. نکته دیگر این است که خردسالان و نوجوانان نگرانی‌های ایمنی و یا امنیتی بزرگسالان را ندارند. به عنوان مثال نه حساب بانکی دارند که هکرها آن را بربایند و نه رییسی که احتمالا صفحه فیس بوک آنها را مشاهده و بازرسی کند. «ایندیپندنت» در پایان این گزارش با اشاره به انواع واقسام خدماتی که امروزه در کشورهای پیشرفته از طریق شبکه اینترنت ارائه می‌شود، یادآوری می‌کند که عقب ماندن بزرگسالان از به کارگیری مفید این ابزارها ممکن است راه را برای برخورداری از یک زندگی راحت‌تر مسدود کند. در نهایت کودکان ممکن است در برخی موارد به والدین خود برای به کارگیری کامپیوتر کمک کنند، اما این روند همیشگی نیست و  شاید بهتر باشد که بزرگسالان خودشان برای یادگیری فن‌آوری‌های جدید دست به کار شوند
کودکان و خشونت هیجان انگیز ترین سفر زندگی بهترین تغذیه کودکان در مدرسه آنچه نباید به کوچولوی زیر یکسال تان بدهید تاثیرچاقی والدین بر رشد مهارت های کودکان

انتخاب سردبیر

خواندنی ها

تولد شش قلوها در سه دقیقه

چندی پیش رسانه های رسمی آمریكا از تولد شش قلوها در سه دقیقه در یك زایشگاه در ایالت تگزاس خبر دادند.

اپرا وینفری باز هم در صدر پر نفوذترین چهره سال جهان

بر اساس فهرست مجله آمریکایی "فوربس" اپرا وینفری، ستاره تلویزیون آمریکا، برای پنجمین بار به عنوان پرنفوذترین چهره سرشناس جهان انتخاب شد. درآمد خانم وینفری در یک سال گذشته بالغ بر ۷۷ میلیون دلار بوده است. مجله آمریکایی "فوربس" روز چهارشنبه (۲۶ ژوئن/ ۵ تیر) به رسم سالانه فهرست "صد چهره‌ی ‌مشهور بانفوذ" خود را منتشر کرد. ۶ زن و ۴ مرد جایگاه یکم تا دهم این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند. اپرا وینفری‌، ستاره‌ی پیشین تلویزیون آمریکا‌، برای پنجمین بار عنوان مشهورترین چهره بانفوذ جهان را به انتخاب فوربس از آن خود کرده است. خانم وینفری پس از کناره‌گیری از اجرای برنامه تلویزیونی پرسابقه خود نام "اپرا" یک شبکه‌ی تلویزیونی اختصاصی به راه انداخت.  دوروتی پومرانتز یکی از دست‌اندرکاران سایت "فوربس" می‌گوید: «هیچ شخصیت دیگری مانند اپرا وینفری با این قدرت و ثبات وجود ندارد. تنها ۳ نفر وجود دارند که از زمان ارائه فهرست ما در سال ۱۹۹۹ تا کنون، هر سال نامشان در آن ثبت شده: اپرا، هوارد استرن و استیون اسپیلبرگ.» در فهرست امسال فوربس لیدی گاگا، خواننده‌ی آمریکایی در جایگاه دوم، استیون اسپیلبرگ‌، کارگردان سرشناس هالیوود و بیانسه‌، خواننده پرطرفدار، به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم جای گرفته‌اند. استیون اسپیلبرگ بنا بر گزارش فوربس در سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشته که پردرآمدترین مرد این فهرست لقب گرفته است. پس از او جان بون جووی، ستاره راک در جایگاه هفتم و راجر فدرر، قهرمان تنیس جهان در جایگاه هشتم به چشم می‌خورند. جنیفر لوپز، هنرپیشه و خواننده که سال پیش صدر فهرست فوربس را در اختیار داشت، امسال در رده دوازدهم فرود آمده است. با این که اپرا وینفری پرنفوذترین چهره سرشناس دنیا شناخته شده اما با توجه به میزان درآمد طی یک سال گذشته (از ژوئن ۲۰۱۲ تا ژوئن ۲۰۱۳) این مدونا، ملکه دنیای پاپ، است که عنوان پردرآمدترین ستاره را به خود اختصاص می‌دهد. مدونا با درآمد ۱۲۵ میلیون دلار در یک سال از اپرا وینفری با درآمد ۷۷ میلیون دلار پیشی گرفته است. اما با این همه فوربس با توجه جایگاه بالای خانم وینفری در هالیوود، مطبوعات، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی او را به عنوان پرنفوذ‌ترین چهره‌ی سال انتخاب کرده است. در این میان لیدی گاگا که سال گذشته به دلیل انجام عمل جراحی روی مفصل ران پا، مجبور به لغو شماری از کنسرت‌های خود شد، به نوشته فوربس ۸۰ میلیون دلار درآمد داشته که این امر به همراه حضور چشمگیر او در شبکه‌های اجتماعی و شمار زیاد هوادارانش موجب کسب جایگاه دوم این فهرست شده است. خانم پومرانتز می‌گوید: «لیدی گاگا هنوز هم یک نیروی عظیم در موسیقی پاپ به شمار می‌آید. حتی وقتی که روی صحنه نیست، باز هم مردم درباره او حرف می‌‌زنند.» جاستین بیبر، خواننده ۱۹ ساله آمریکایی با کسب رده نهم، جوان‌ترین عضو فهرست فوربس شناخته می‌شود، تیلور سوییفت، خواننده ۲۳ ساله، نیز امسال برای نخستین بار وارد فهرست فوربس شده و رده ششم را از آن خود کرده است. فوربس در دسته‌بندی سالانه خود مواردی نظیر سود حاصل از اجرای کنسرت، فروش کتاب، درآمد آگهی‌های تبلیغاتی‌یا بازی در فیلم‌ها را در نظر می‌گیرد. افزون بر آن میزان حضور چهره‌های سرشناس در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی نیز به دقت مورد بررسی گروهی از پژوهشگران قرار می‌گیرد.
شهر تو جیبی! تیم کریدلند/ Tim Cridland جنس برتر! ما اینگونه فکر نمی کنیم کلینیک دامپزشکی مناسب حیوان خود را چگونه انتخاب نماییم؟ با این 5 ترفند سرعت کامپیوترتان را بهبود بخشید

مطالب تصادفی

حرفه من

کوک زندگی با سوزن خیاط کوچه های پاریس

17 سالش بود که ایران را ترک کرد. به محض آنکه در پاریس مستقر شد در دانشگاه ثبت نام کرد و به دنبال کار گشت. خانواده اش نمی دانستند. اگر هم می دانستند با توجه به اینکه از آن دست آدم هایی بودند که پولشان از پارو بالا می رفت حتماً خوششان نمی آمد دختر نوجوانشان دست به سیاه و سپید بزند اما اکرم عاشق خیاطی بود. آنقدر که در خیالش هم کوک می زد، سوزن نخ می کرد و الگو می برید. هنوز درست آنجا جاگیر نشده بود که به واسطه یکی از فراشان دانشگاهش به عنوان یک شاگرد خیاط به یکی از مزون های تراز اول پاریس معرفی می شود. آنطور که خود نقل می کند کار در مزون" لومییق دو سولی" برای او شروع یک مسیر تازه بود. مسیری که او را ، نگاهش را و حتی زیست معمولی اش را تغییر داد. در طول شبانه روز 5 ساعت وقت خوابیدن داشت. در دانشگاه ادبیات فرانسه می خواند؛ رشته اش را دوست داشت اما دغدغه ی زندگی اش نبود. خانواده نمی دانستند که پولی که اکرم دریافت می کند همه و همه خرج پارچه و الگو می شود. اکرم که تمام پولی را که پدرش می فرستاد خرج عشقش خیاطی می کرد، خیلی زود دریافت که باید شغل دیگری برای خودش دست و پا کند؛ شغلی که هزینه های زندگی روزمره اش را به نحوی تامین کند. پاریس شهر کافه هاست. پس اکرم خیلی زود سر از یک کافه در آورد و آنجا نیز مشغول به کار شد اما در نگاه او همه چیز از منظرخیاطی می گذشت. خیاطی نوجوان که به جای غرق شدن در سرو قهوه، غرق در لباس های مراجعین به کافه ها می شد. مقابل هرکس که نوشیدنی می گذاشت تمام مدل لباسش را گویی همچون یک دوربین عکاسی در ذهن ثبت می کرد و شب آنرا بر الگو طرح می زد. روزی مثل باقی روزها از دانشگاه به مزون رفت  اما همه چیز تغییر کرده بود! هیچ کس سر جای خود ننشسته بود. مدیر مجموعه با نگاهی تند و کاغذی در دست او را سمت خود صدا زد و گفت:" اصلاً فکرش را هم نمی کردم! تو...؟ چه طور به خودت جرات دادی..." اکرم یخ می زند. دستانش به وضوح می لرزد و نگاهش روی همکارانش می دود انگار دنبال پناهگاهی می گردد، بعد اما مثل کودکی که از تشر مادر به مادر پناه می برد رو به مدیر مزون می کند. خنده ای که در نگاه خانم لوشانت موج می زند فضا را عوض می کند: " مهم ترین بازیگر تئاتر شهر می خواد فقط تو براش لباس بدوزی و این یعنی تو باید بری مزون آرتیست!" همه دست می زنند. از همه بیشتز خانم لوشانت ابراز شادمانی می کند. اکرم غرق در خیالات شیرین خود به خانه ی کوچکش بر می گردد. خوشحال و شادمان از همان شب لباس هایش را برای ملاقات مهم فردا آماده می کند. هرچه باشد قرار است با شاخص ترین چهره ی تئاتر شهر دیدار داشته باشد. زنی که او پیشتر تنها یکبار اندازه ی لباسش را گرفته بود. بی تابی، بی خوابی و دست هایی که مدام عرق می کرد. این تمام شب اکرم بود تا سرزدن سپیده. راس ساعت 11 صبح قرار ملاقات داشتند. اما او چنان نگران بود که نزدیک به نیم ساعت جلوتر به مزون آرتیست رسید. به همین دلیل خیابان ها را بالا و پایین می رفت و پیش خود فکر می کرد چه جملاتی را به بازیگر مورد علاقه ی فرانسوی ها که آرزوی دیدارش را دارند بگوید. از فردای آن روز تا 3 سال بعد اتفاقاتی در زندگی این خیاط متبحر ایرانی افتاد که نامش در مزون های پاریس مترادف بهترین بود. حالا همه برای آنکه بهترین لباس را داشته باشند سعی می کردند اکرم را با لهجه غریبشان درست تلفظ کنند. خیاط ایرانی حالا می توانست به پدر، مادرش ، دوستان و ... با افتخار بگوید در حرفه ی خود یک حرفه ای است. زمان بر مدار همیشگی اش چرخید تا فراز و فرود های زندگی نه تنها چرخ خیاطی اکرم که تجربه هرروز زیستن او را درگیر بازی های گاه عجیب وگاه خواستنی خود بکند. او زودتر از آنچه فکر می کرد ناگزیر به بستن کوله بارش سمت خانه شد. خانه ای که پدرش کوچ کرده بود و اکرم می بایست شانه های مادر را در غم این فقدان یاری می داد. او به خانه بازگشت؛ با خاطراتی بی نظیر و تجربه هایی یکه. اکرم امروز 76 ساله است. هنوز کوک می زند، الگو می کشد و طرح می برد. اگرچه دیری ست کوچه های پاریس را نفس نمی کشد اما دیوار خیاطی اش پر از رنگ خوب خاطرات شیرین گذشته اش است. از وعده ی دیدار با فلان بازیگر معروف گرفته تا لوح تقدیر و ستایش از سفیر فلان کشور که او برایشان جامه می دوخت. او یک خیاط است که در شهر رشت زندگی میکند. بعد از دیدار او، تمام خیاط ها را به چشم یک هنرمند میبینم.

تی شرت ها را ما طراحی می کنیم

چندی پیش خبر از برگزاری نمایشگاه طراحی روی تی شرت "قاف" داده بودیم. یکتا وزیری در بازدیدی که از این نمایشگاه داشته با طراحان این تی شرت ها گفتگویی کرده که در اینجا مشاهده می کنید.
قدرت، روابط و حس خوب خوشبختی برای مصاحبه شغلی آماده باشید پاسخ به سخت ترین سوال استخدامی کیک ها را من نقاشی می کنم زنان نسبت به مردان پزشکان بهتری هستند

پر بازدیدترین ها

سبک زندگی

اپلیکیشن‌های مضر اما دوست‌داشتنی

شارژ موبایل یکی از مشکلات همیشگی دارندگان تلفن‌های هوشمند است که به اینترنت نیز متصل هستند. در این گزارش می‌خوانید که چه اپلیکیشن‌هایی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و راه حل مقابله با آن‌ها چیست. نگرانی بسیاری از دارندگان تلفن‌های هوشمند کاهش شارژ آن‌ها پس از چند ساعت استفاده است. اما حتی زمانی که این تلفن‌ها مورد استفاده نیز قرار نمی‌گیرند، برخی اپلیکیشن‌ها به مصرف باتری آن‌ها ادامه می‌دهند. راه حل تنها در یافتن یک منبع انرژی برای شارژ مجدد نیست. گرچه می‌توان برخی ابزارهای جانبی را با خود داشت که به صورت باتری اضافی عمل می‌کنند. راه‌های دیگری نیز برای حفظ طولانی‌تر شارژ موبایل وجود دارد. برخی از اپلیکیشن‌ها هستند که زمانی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند نیز باتری موبایل را مصرف می‌کنند. فیسبوک یکی از اپلیکیش‌های پرمصرف است. کار با این اپ در مدت ۱۵ دقیقه به شرطی که ویدیویی از طریق آن دیده نشود، حدود ۵ مگابیت داده را رد و بدل می‌کند. استفاده از این داده‌ها اما زمانی اهمیت دارد که بدانید اینترنت 3G، Wifi و... پس از صفحه نمایش، دومین مصرف‌کنندگان عمده باتری هستند. اپ‌های نقشه زمانی که از خدمات مکان‌یاب (GPS) استفاده می‌کنند نیز عمر باتری را کاهش می‌دهند. ده دقیقه کار با اپ گوگل، شش مگابیت داده را استفاده می‌کند. اپلیکیشن گرفتن عکس و فیلم ممکن است در زمانی که از آن استفاده زیادی نمی‌کنید بر باتری شما تأثیر نگذارد. اما زمانی که در مهمانی به سر می‌برید و یا تعطیلات خود را می‌گذرانید و از این اپ بیشتر استفاده می‌کنید، متوجه تغییر محسوس طول عمر باتری موبایل خواهید شد. خصوصا زمانی که سرویس مکان‌یان این اپلیکیشن روشن باشد. اپلیکیشن‌های هواشناسی با تغییر مکان شما خود را به روز می‌کنند. این اپ‌ها جز پرمصرف‌ترین‌ها هستند. همانند فیسبوک، اسکایپ نیز در زمان روشن بودن ارتباطش با سرور اصلی را قطع نمی‌کند. پیش از استفاده از اسکایپ مطمئن شوید که نه تنها با مشکل کاهش باتری کنار می‌آیید که تماس‌های غیرمنتظره نیز مزاحم شما نخواهد بود. دیگر شبکه اجتماعی محبوب یعنی توییتر نیز میزان زیادی از باتری موبایل را مصرف می‌کند. توییتر در پس‌زمینه به روز می‌شود و از این طریق به شما کمک می‌کند در زمان استفاده از این اپ سرعت عمل بیشتری داشته باشد. نتیجه: شارژ بیشتری مصرف می‌شود. بازی‌های رایگان، از دیگر قاتلان باتری موبایل هستند. آن‌ها به علت مجانی بودن تبلیغات زیادی را فعال می‌کنند که می‌تواند دیتای زیادی را به خود اختصاص دهد. از این طریق نه تنها از پهنای باند اینترنت شما کاسته می‌شود که شارژ باتری موبایل‌تان نیز با سرعت بیشتری خالی می‌گردد. چند راه حل ساده برای کاربرانی که ''معتاد'' نیستند اگر گشتی در اینترنت بزنید شاید راه حلی‌های زیادی برای داشتن شارژ طولانی مدت‌تر بیابید. یکی از این راه‌ها نصب برخی اپلیکیشن‌ها است که میزان مصرف انرژی و دیتای دیگر اپ‌ها را اندازه‌گیری می‌کند و به شما می‌گوید استفاده از کدام اپ‌ها به صرفه نیست. اما شاید عجیب به نظر برسد که خود این اپلیکیشن‌ها در لیست پرمصرف‌ترین‌ها قرار دارند و به این صورت باید در انتخاب آن‌ها دقت زیادی به خرج دهید. اما قطعاً نمی‌توان از خیر استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل فیسبوک، دوربین، توییتر و... گذشت. پس این چند راه حل ساده را امتحان کنید: - مکان‌یاب گوشی خود را تا زمانی که واقعا به آن احتیاج ندارید، غیر فعال نگه دارید. این موضوع از جنبه دیگر نیز می‌تواند برای امنیت شما بهتر باشد تا به راحتی دیگران نتوانند مکان حضور شما را بیابید. - از برنامه‌هایی که تعداد زیادی تبلیغات را با خود نمایش می‌دهند پرهیز کنید. برخی از بازی‌ها در فواصل زمانی کوتاه تبلیغات مختلفی را نمایش می‌دهند. برخی دیگر نیز در بخشی از صفحه نمایش، یک مکان تبلیغ ثابت دارند که محتوای آن مرتب تغییر می‌کند. این باتری‌خورها را از صفحه موبایل خود پاک کنید! - یک راه حل دیگر نیز غیر فعال کردن اتصال گوشی به اینترنت Wifi ، 3G و یا 4G است. زمانی که مثلا در محل کار خود هستید و از طریق کامپیوتر به اینترنت اتصال دارید. این کار شما را از شنیدن اخطار پیام جدید در فیسبوک، توییتر و یا جی‌میل نیز رهایی می‌بخشد. با وجود همه این توصیه‌ها، احتمالا روش‌های بالا برای معتادین به استفاده از اسمارت‌فون‌ها و وب‌بازها چندان دلچسب نیست

با چرخه خشونت های جسمی، احساسی و روانی شما را می ترسانند، کنترل می کنند و شکست می دهند

هر نوع رفتاری که سعی می کند شما را تحت کنترل قرار دهد به هر بهانه ای مانند دوست داشتن، مهم بودن، حسادت و عشق بیش از حد نوعی خشونت روانی و احساسی محسوب می شود.
عمر ازدواج تان را تخمین بزنید افزایش سن برابر است با کاهش دوستان زندگی جشنی بی پایان است چرا بعضی از افراد خوش شانس تر هستند؟ سالخورده ترین زن جهان تولدش را جشن گرفت

آداب و رسوم

چرا انسانها همدیگر را می‌بوسند؟

بوسیدن پدیده‌ای انسانی است، ولی آیا رواج آن مربوط به غرایز انسانی می‌شود یا اینکه باید به آن به عنوان پدیده‌ای فرهنگی نگریست؟ این سؤالی است که هنوز دانشمندان پاسخی قطعی برای آن نیافته‌اند. بنو موشلر در مطلبی در نشریه اینترنتی "ولت آنلاین" نظریات متفاوتی را که در این زمینه وجود دارد، معرفی کرده است. بیش از صد سال است که دانشمندان در صدد یافتن علت رواج بوسه در میان انسانها هستند. زیگموند فروید، روانکاو اتریشی، بر این عقیده بود که بوسیدن غریزه‌ای انسانی است و این غریزه از بدو تولد در انسان وجود دارد. به عقیده او بوسه ریشه در نیاز نوزاد به مکیدن شیر از پستان مادر دارد. ولی هنگامی که ایوان پاولوف، فیزیولوژیست و پزشک روس، در سال ۱۹۰۰ در آزمایش معروف سگ و صدای زنگ نشان داد که آب دهن سگ می‌تواند با صدای زنگی که برای او تبدیل به علامت غذا شده، راه بیفتد، بسیاری از روان‌شناسان به این نتیجه رسیدند که رفتار انسان نیز نه بر غریزه که بر آموزه‌های او مبتنی است. این دسته از روان‌شناسان بر این باورند که انسان کنترل کامل بر غرایز خود دارد و بوسه را نشانه ابراز عشق می‌دانند که با آگاهی صورت می‌گیرد. گروه دیگری از دانشمندان بر این نظرند که انسان فقط قادر است برخی از رفتارهای غریزی خود را تغییر دهد. آنان بوسیدن را جزو رفتارهای غریزی‌‌ای می‌دانند که قابل کنترل است. به عقیده آنان این نظریه پاسخ این سؤال را نیز در بر دارد که اگر بوسیدن پدیده‌ای غریزی و مادرزاد است، پس چرا در بین ۱۰ درصد مردم دنیا از نظر فرهنگی مردود است. ۶۵۰ میلیون انسان با بوسیدن بیگانه هستند در فرهنگ ۶۵۰ میلیون انسان، بوسیدن عملی چندش‌آور و حتی وحشیانه است. در سفرنامه یک مردم‌شناس فرانسوی در سال ۱۸۹۷ آمده که در بین چینی‌ها بوسیدن حتی می‌توانست نشانه آدمخواری تلقی شود. در همان زمان دانشمندی دانمارکی نیز مشاهده کرده بود که در برخی قبایل فنلاندی یک زوج هیچ‌گاه یکدیگر را نمی‌‌بوسیدند. امروزه ۱۰ درصد مردم دنیا بوسیدن را عملی زشت می‌دانند. برای نمونه در مغولستان پدران برای ابراز محبت به پسران‌شان، به جای بوسیدن آنان سرشان را بو می‌کنند. برخی نظریات بیولوژیک پیرامون بوسه در سال ۱۹۶۰ جانورشناس انگلیسی، دزموند موریس، این نظریه را مطرح کرد که بوسیدن از رسمی می‌آید که در گذشته در میان نیاکان بشر وجود داشته و به کودکان از طریق دهان به دهان غذا می‌داده‌اند. موریس می‌گوید، این عمل هنوز هم در بین شامپانزه‌ها رایج است. اینکه بشر از طریق دهان به دهان هم تغذیه می‌کرده، در نوشته‌های یونان باستان نیز آمده است. طبق مشاهدات و گزارش‌های یک محقق اتریشی این رسم امروزه هم در برخی قبایل آفریقایی رواج دارد. برخی محققین در زمینه‌های اعصاب و روابط جنسی بر این باورند که بوسه ابزاری طبیعی است در خدمت یافتن شریک جنسی مناسب. طبق این نظریه، انسان از طریق بوسه (بو و مزه) برخی اطلاعات ژنتیک را به طور ناخودآگاه ارزیابی و طبق آن شریکش را انتخاب می‌کند. البته طرفداران این نظریه عوامل بیولوژیک دیگر را هم در انتخاب شریک دخیل می‌دانند و بوسه را فقط به عنوان یکی از آن عوامل می‌بینند. جهانی شدن فرهنگ بوسیدن کشف اینکه چرا انسانها همدیگر را می‌بوسند همچنان موضوع تحقیق‌های علمی ا‌ست. با توجه به اهمیتی که بوسیدن در زندگی بشر دارد، این عجیب هم نیست. فقط یک زوج نیستند که همدیگر را می‌بوسند: پاپ زمین کشورهایی را که به آن سفر می‌کند، می‌بوسد. کسانی که به کلیسا می‌روند، حلقه‌ای را که کشیش‌ها بر دست دارند، می‌بوسند. سران سابق کشورهای اروپای شرقی لب یکدیگر را می‌بوسیدند و فرانسوی‌ها گونه یکدیگر را می‌بوسند. با توجه به گسترش روزافزون روابط بین فرهنگ‌های گوناگون به احتمال زیاد نود درصدی که بوسیدن در بین آنان رواج دارد، موفق خواهند شد ۱۰ درصد باقی‌مانده را نیز با خود همراه کنند. در انگلیس تا همین ۲۰ سال پیش بوسیدن، حتی بوسیدن گونه، در خیابان امری غیرقابل تصور بود، در صورتی که امروز همه همدیگر را در ملا عام می‌بوسند. روند جهانی شدن، فرهنگ را هم، که بوسیدن جزیی از آن است، در بر می‌گیرد.

چهارشنبه‌سوری از کجا می‌آید؟

هفت کپه آتش و پریدن از روی آن با زمزمه «زردی من از تو، سرخی تو از من» را می‌توان ماندگارترین آیین چهارشنبه سوری، آخرین سه شنبه شب سال دانست که همچنان در کوچه‌پس‌کوچه‌های ایران، افغانستان، تاجیکستان، بخشی از ازبکستان و حتی قرقیزستان انجام می‌شود. مراسمی برای استقبال بهار و زنده شدن طبیعت که نمی‌توان برای آن، رسوم و تاریخچه‌ای مکتوب یافت. نخستین نشانی ثبت شده از چهارشنبه سوری اما در تاریخ بخارا، تالیف محمد بن جعفر نرشخی (۲۸۶ - ۳۴۸) آمده است که طبق آن، در زمان سامانیان به این مراسم «جشن سوری» می‌گفتند که حتی منجر به آتش‌سوزی در قصر منصور بن نوح شده بود: «...و چون امیر منصور بن نوح به مُلک بنشست، اندر ماه شوال سال سیصد و پنجاه، به جوی مولیان، فرمود تا آن سرای را دیگر بار عمارت کردند و هرچه هلاک و ضایع شده بود بهتر از آن به حاصل کردند. آن گاه امیر به سرای بنشست و هنوز سال تمام نشده بود که چون \"شب سوری\" چنان که \"عادت قدیم\" است، آتشی عظیم افروختند. پاره ای از آن بجست و سقف سرای در گرفت و دیگر باره جمله سرای بسوخت.» فردوسی هم در شعرهایش به این «عادت قدیم» اشاره‌هایی داشته است: ستاره شمر گفت بهرام را که در «چهارشنبه» مزن کام را/ اگر زین بپیچی گزند آیدت همه کار ناسودمند آیدت/ یکی باغ بُد درمیان سپاه از این روی و زان روی بُد رزمگاه/ بشد \"چارشنبه\" هم از بامداد بدان باغ که امروز باشیم شاد/ببردند پر مایه گستردنی می و رود و رامشگر و خوردنی/ ز جیحون همی آتش افروختند زمین و هوا را همی سوختند. در کنار روشن کردن آتش و پریدن از روی آن، فال‌گوش ایستادن، قاشق‌زنی و کوزه شکستن دیگر آیین‌هایی هستند که خصوصا در دهه‌های گذشته بیش از امروز به انجام می‌رسید. مردم نیت می‌کردند و پشت دیوارها فال‌گوش می‌ایستادند تا از پچ‌پچ‌هایی که می‌شنیدند نیت خود را تعبیر کنند. در همان شب، کوزه‌ها پر از آب می‌شد و از پشت بام به پایین میفتاد تا نحسی و بدی سال گذشته از میان برود. در قاشق‌زنی هم جوانان صورت‌های خود را می‌پوشاندند، به در خانه‌ها می‌رفتند و صاحب‌خانه را با صدای کوبیدن قاشق‌ها به ظرف خبر می‌کردند تا به آن‌ها شیرینی و آجیل‌های مشکل‌گشا بدهند. طبق باورهای کهن ارواح پیش از سال جدید به میان بازماندگان می‌آمدند، روی خود را می‌پوشاندند و به رسم یادگاری به عزیزان خود هدیه‌ای می‌دادند. رسمی که مشابه آن را در شب هالووین می‌بینیم. خداداد رضاخانی، تاریخ‌دان مقیم آمریکا معتقد است که رسوم چهارشنبه سوری، «تک و بی‌بدیل» نیست، هر کدام از آن‌ها را می‌توان در فرهنگ‌های دیگر هم یافت. مثل همین قاشق‌زنی در هالووین، بان فایر در انگلیس یا از روی آتش پریدن در بخش‌هایی از ترکیه. در تقویم ارامنه هم روز چهاردهم فوریه، چهل روزه شدن مسیح به عنوان «عید ترندز» نام‌گذاری شده که محور آن آتش است. غروب روز سیزدهم در حیاط‌ کلیساها و خانه‌ها آتشی روشن می‌شود و روز بعد با اجرای مراسم عبادی، این جشن به پایان می‌رسد. ارمنی‌ها از نظر قومی و زبانی به اقوام هند و اروپایی تعلق دارند و از نظر جغرافیایی، ارمنستان در منطقه‌ای واقع شده که گمان می‌رود منشا کوچ اصلی اقوام آریایی باشد. موعد چهارشنبه سوری، شش هفته پس از این جشن است. اما هیچ سندی وجود ندارد که چه زمانی، چه کسانی و بر چه اساسی تصمیم گرفتند برخی از این رسوم را در شب چهارشنبه آخر سال جمع کنند و به پایکوبی بپردازند. آقای رضاخانی تاکید دارد که اگرچه سنت‌ها به مرور زمان تغییر می‌کنند اما هیچ‌وقت از بین نمی‌روند. نانوشته ماندن این آیین کهن باعث شده که روایت‌های بسیاری پیرامون آن به وجود آید؛ ربط دادن چهارشنبه سوری به زرتشت یا اسلام. اما عموم تاریخ‌دانان و پژوهش‌گران معتقدند که این آیین ارتباطی به مذهب ندارد و تاکنون سندی از چنین گمانی پیدا نشده بلکه سینه به سینه تا به امروز منتقل شده است. نماد آتش را به زرتشت نسبت می‌دهند و اسلام را از جهت نام‌گذاری آن مطرح می‌کنند. به این صورت که پیش از ورود اعراب به ایران، طبق تقویم زرتشت، هر ماه به سی روز تقسیم می‌شد و هر روز نامی مشخص داشت، در نتیجه هفته‌ای نداشتیم که «چهارشنبه» و مراسم «چهارشنبه سوری» به آن نسبت داده شود. به باور این گروه، قیام مختار برای خون‌خواهی از حسین بن علی، امام سوم شیعیان با برپایی آتش روی بام‌ها اتفاق افتاد. به باور رضاخانی ریشه‌های تاریخی چهارشنبه سوری به «قرن‌ها و هزاران سال پیش» برمی‌گردد که نوشتاری از آن موجود نیست: «آیین چهارشنبه سوری تمامی شاخصه‌های آیینی کهن را داراست. رسوم آن در فرهنگ مدرن شهرنشین یا قرون وسطای شهرنشین محلی از اعراب ندارد. ما نمی‌دانیم در هزاران سال پیش چه رسوم دیگری برای این مراسم وجود داشت، در نتیجه ممکن است در تاریخ از آن استفاده‌های مختلفی شده باشد. مثلا در مورد قیام مختار، ممکن است او از آتش روشن کردن استفاده کرده باشد مثل زمان جنبش سبز که مردم بدون اعتقاد به \"الله اکبر\" روی پشت‌بام‌ها فریادش می‌زدند. اما هیچ سندی مربوط به اسلامی بودن آن وجود ندارد و استفاده احتمالی مختار را هم نمی‌توان به چهارشنبه سوری ربط داد.» از سوی دیگر به گفته این تاریخ‌دان ایده هفته‌گذاری از ابتکارات «بابلی‌های باستان» بوده است، در نتیجه در دنیای قبل از اسلام هم «هفته» شناخته شده بود:‌ «در آن زمان هم برای آبیاری مزارع و گذر فصل‌ها و ارتباط آن به کشت و زار به هفته نیاز داشتند. اسامی روزهای هفته هم اگرچه جدید به نظر می‌آید ولی یونانی‌ها هم مثل ما روزهای هفته را با تلفیق عدد و کلمه می‌خوانند. اما برای این‌که در چه روزی این مراسم برگزار می‌شده، هیچ سندی نیست.» اما از یک جهت می‌توان چهارشنبه سوری را برای نگهداشتن تقویم به زرتشت ربط داد. تقویم زرتشتی ۱۲ ماه ۳۰ روزه دارد یعنی یک سال ۳۶۰ روزه. در نتیجه ۵ روز پایانی سال گمشده‌اند. به گفته رضاخانی متدیانان آیین زرتشت این ۵ روز را به مناجات و رفتن به عبادت‌گاه می‌پرداختند و خود را برای سال نو و نوروز آماده می‌کردند و برای همین «شاید تعیین چهارشنبه سوری در یکی از آخرین جشن‌های پیش از نوروز به این ۵ روز گمشده مرتبط باشد.» عبدالغنی نیک‌سیر، پژوهش‌گر افغانستانی و عضو هیات مدیره انجمن ادبی هرات نیز در این خصوص معتقد است که چهارشنبه سوری «میراثی» است از زمان «آریایی‌ها که ربطی به مذهب ندارد» و امروز به فرصتی برای شادی و گردهمایی تبدیل شده است. در افغانستان، مردم آخرین سه شنبه شب سال را در باغ «ملت» هرات جمع می‌شوند و با روشن کردن آتش این شب را تجلیل می‌کنند:‌ «اما متاسفانه به دلیل چند دهه جنگ در افغانستان، پرداختن به این رسم هم کم‌تر شده است. دغدغه مردم، جنگ است اما در کوچه‌پس‌کوچه‌ها پیش از رسیدن بهار می‌توان پایبندی به این آیین را کم و بیش مشاهده کرد.» در این میان بسیاری از علاقه‌مندان به آیین‌های کهن کوشیده‌اند تا از طرق مختلف، چنین رسمی را زنده نگه دارند. به عنوان نمونه مراسم چهارشنبه سوری در گذشته همراه با ترانه‌هایی خاص اجرا می‌شد که اسماعیل خان مهرتاش، موسیقی‌دان (۱۲۸۳ - ۱۳۵۹) ضمن بازسازی برخی از این ترانه‌ها روی آن‌ها آهنگ گذاشت و از شاعران طنزپرداز آن زمان خواست تا برای آن‌ها شعر بسرایند. این ترانه‌ها در تئاتر «باربد» لاله‌زار بین دو پرده نمایشنامه یا هنگام تغییر دکور صحنه به اجرا در می‌آمد. بعدها رادیو و تلویزیون بخشی از این ترانه‌ها را در چهارشنبه سوری پخش می‌کردند. هیچ‌ نمی‌دانیم که در تاریخ کهن، مراسم چهارشنبه سوری به چه نحو دیگری برگزار می‌شده، اما آن‌چه امروز از آن باقی‌مانده نیز با این آیین کهن متفاوت است. جنگ در برخی از کشورها مثل افغانستان، یا ممنوعیت شادی و گردهمایی در ایران، در تغییر این آیین‌ها بی‌نقش نبوده است. امروز در ایران جشن چهارشنبه سوری به مهمانی‌های خصوصی تبدیل شده که گاه شاید هیچ خبری از آتش هم در آن نباشد. یا نارنجک‌های دست‌سازی که توسط شهروندان عادی ساخته و منفجر می‌شود و موجب آسیب خوردن افراد مختلف خصوصا کودکان می‌شود. چه بسا بسیاری از کودکان و نوجوانان، امروز از سر «زردی من از تو، سرخی تو از من» هم بی‌خبرند. همان‌طور که ثمین باغچه‌بان پیش از مرگش، یک روز پیش از نوروز ۱۳۸۷، در یادداشتی نوشته بود: «… چهارشنبه سوری از یاد بچه‌های ما رفت...»    
از اینجا تا به شیراز ما، ارامنه و کریسمس 40 ایده برای شب یلدایی بیاد ماندنی پر همراه داشته باشید تا چشم نخورید چهارشنبه سوری / سرخی تو از من

سفر و تفریح

چشمه های آب گرم مازندران، پزشک مهربان طبیعت

گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه‌های پوستی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی، این چشمه‌ها را به عنوان \"پزشک طبیعت\"، بهترین مکان برای درمان خود معرفی می‌کنند. به گزارش ایسنا، مازندران  به لحاظ بهره‌مندی از چشمه‌های  آب گرم و معدنی شرایط ممتازی را در زمینه جذب گردشگر دارد. چشمه‌های طبیعی آبگرم یکی از زیباترین و دلرباترین جلوه‌های طبیعی مازندران است که مقصدی خاطره‌انگیز برای گردشگران و مازندرانی‌ها رقم می‌زنند. این مناطق هرچند همه ساله تعدادی گردشگر و مسافر را به خود جذب می‌کند اما این جاذبه یکی از ناشناخته‌های مازندران است. استان مازندران با توجه به موقعیت خاص اقلیمی و جغرافیایی خود و با شاخصه‌های طبیعی متمایز در میان استان‌های کشور از جمله آب و هوای بسیار مطبوع در فصل بهار و تابستان، داشتن آب‌های معدنی گرم و سرد، طبیعت بکر و دیدنی و محیطی آرام از نظر فرهنگی و اجتماعی به عنوان یکی از استان‌های منحصر به فرد در گردشگری سلامت محسوب می‌شود. آب‌های معدنی مازندران در بخش لاریجان شهرستان‌های آمل، رامسر، منطقه ییلاقی لاویج شهرستان نور، تنکابن، بابل، سوادکوه، نکا و ساری واقع شده‌اند و چشمه‌های آب معدنی دیگری نیز در استان  شناسایی شده‌اند. در حال حاضر، امکانات اقامتی این چشمه‌ها پاسخگوی  نیازهای  گردشگران نیست. آب‌های  معدنی از نظر گردشگری  و پزشکی همواره مورد توجه قرار گرفته است. منابع آب‌های معدنی هر کشور می‌تواند منبع درآمد مهمی به ویژه از نظر جلب جهانگردان باشد.  آب‌های گرم مازندران می‌تواند به رونق صنعت توریسم در استان منجر شود البته در صورتی که امکانات جانبی جذب گردشگر در این مناطق فراهم شود. گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه‌های پوستی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی، این چشمه‌ها را به عنوان \"پزشک طبیعت\"، بهترین مکان برای درمان خود معرفی می‌کنند. چشمه‌های آبگرم مازندران با خاصیت درمانی و تفریحی می‌تواند حلقه اتصال چرخه گردشگری، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و مذهبی باشد. چشمه‌ها؛جذاب‌ترین مواهب طبیعی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان این‌که کشور ما با داشتن بیشترین چشمه‌های آب گرم در مقایسه با کشورهای دیگر، سهم چندانی  از این گردشگران ندارد و هنوز نتوانسته جایگاهی در این میان برای خود کسب کند، افزود: می‌توان  با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب نسبت به شناسایی چشمه‌های آب گرم و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این مناطق سهم قابل قبولی در توسعه توریسم درمانی داشته باشیم. دلاور بزرگ‌نیا افزود: با تبلیغات مناسب و گسترده و هم‌چنین سرمایه‌گذاری و همکاری بخش خصوصی می‌توانیم از چشمه‌های معدنی و آب گرم منحصر در جهت آرامش و نشاط گردشگران  و جذب توریست خارجی بهره ببریم. وی اظهار کرد: با توسعه امکانات چشمه‌های آبگرم در مازندران سالانه هزاران گردشگر می‌توانند از این امکان بالقوه در استان استفاده کنند و صدها نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول بکار شوند. بزرگ‌نیا افزود: چشمه‌های آب معدنی به عنوان یکی از جذاب‌ترین مواهب طبیعی که محل استقرار آنها در کوهپایه‌ها، دشت‌ها و جنگل‌هاست، همواره به عنوان یکی از عناصر مهم صنعت گردشگری طبیعی مطرح بوده و طیف وسیعی از گردشگران را به خود جذب می‌کنند.

روش چیدن چمدان برای رفتن به سفر

فکر برداشتن وسايل سنگين را از سر بيرون کنيد، اتو و سشوار از وسايلي است که در بيشتر هتل‌هاي امروزي در اختيارتان قرار مي‌گيرد. اين وسايل سنگين و اضافي، بي‌خودي باعث خراب و چروک‌شدن لباس‌هاي‌تان مي‌شود. - اصولاً بهتر است طوري لباس‌ها را بچينيد که نيازي به اتوکردن پيدا نکنند. اغلب ما سه نوع لباس مختلف در سفر همراه داريم: لباس‌هاي رسمي، لباس‌هاي غيررسمي و راحت، لباس‌هاي ظريف‌تر و کوچک‌تر مثل جوراب و لباس زير. براي چيدن هرکدام از اين‌ها مي‌توانيد راه‌هاي زير را درنظر بگيريد. -لباس‌هاي رسمي را با چوب‌رختي در کاورهاي پلاستيکي خشک‌شويي بگذاريد. براي اين‌که اصطکاک و روي هم ساييده‌شدن لباس‌ها و درنتيجه چروک‌ آن‌ها کمتر شود، بهتر است در هر کاور فقط يک لباس قراردهيد. - کيسه‌هاي پلاستيکي زيپ‌کيپ، بهترين انتخاب براي دسته‌بندي وسايل است. مي‌توانيد کفش‌هاي کثيف، شامپو و وسايل بهداشتي و يا هر وسيله‌اي ديگري که امکان ريختن روي لباس‌ها و خراب کردن‌شان را دارد، در آن‌ها بگذاريد. - براي جا دادن لباس‌هاي راحت‌تر مثل شلوارهاي جين و بلوز و ژاکت و تي‌شرت‌ها دو تا راه وجود دارد: هم مي‌توان آن‌ها را تا کرد و هم لوله‌مي‌شوند! لوله‌کردن براي جين و تي‌شرت عالي است، جاي کمتري را در چمدان اشغال مي‌کنند و چروک هم نمي‌شوند. لباس‌هايي مثل ژاکت و بلوز را هم به‌شکل مربع تا کنيد. لوله کردن لباس: شلوارهاي جين را از وسط در راستاي طول تا کنيد، طوري که دو پاچه‌ي شلوار روي هم قرار بگيرند، حالا از کمر شلوار شروع به لوله‌کردن کنيد تا پايين. براي تي‌شرت‌ها، آن‌‌ها را روي يک سطح صاف، به‌رو، پهن کنيد، طوري که پشت لباس به سمت شما باشد. آستين‌ها را به عقب، به سمت خودتان، تا بزنيد. حالا يک مستطيل داريد، مستطيل را از طول يک تا بزنيد و بعد لوله‌کنيد. - بهتر است لباس‌هاي زيرتان را يک‌جا بگذاريد. کيسه‌‌هاي توريِ مخصوص لباس‌شويي قيمت مناسبي دارند و چون جنس‌شان نايلون است سبک هم هستند. از اين کيسه‌ها تهيه کنيد و تمام لباس‌هاي ظريف‌تان را به صورت يک‌جا در آن بچينيد. با اين روش يک تير ديگر هم به نشان مي‌زنيد، اگر چمدان‌تان بازرسي شود، تمام لباس‌هاي‌تان زير و رو و دست‌مالي نمي‌شود و تميز مي‌مانند. جوراب‌ها را هم جفت‌جفت درهم گلوله کنيد و در کفش‌ها بگذاريد، يا نگه داريد براي اين‌که شکاف‌ها و جاهاي خالي‌مانده‌ي چمدان را با آن‌ها پرکنيد. حالا تمام لباس‌ها مرتب و تاشده آماده‌ي چيدن در چمدان هستند. بايد طوري آنها را کنارهم در چمدان بگذاريد که مثل تکه‌هاي پازل به‌هم بچسبند و فضاي خالي براي تکان خوردن نداشته باشند. چمدان را ازپهلو روي زمين قرارداده و بازش کنيد.  اول کفش‌ ها را در کنار چمدان جا می‌دهیم. بعد لباس‌های لوله شده را به ترتیب، شلوارها و لباس‌ های ظریف‌تر روی کفشها‌ چیده می‌شوند. لباس‌هاي رسمي را که در کيسه گذاشته بوديد، وسط چمدان بچينيد. کيف لوازم آرايشي-بهداشتي‌تان را که احتمالاً سنگين‌ترين وسيله‌ي چمدان است، در جايي بگذاريد که وقتي چمدان به صورت ايستاده است، انتهاي آن قراربگيرد و به لباس‌هاي ديگر آسيب نرساند. لباس‌هاي لوله‌شده و تاشده را اطراف لباس‌هايي که وسط گذاشته‌ايد بچينيد. استفاده از نکات و راه‌کارهای پیشنهادی بالا در بستن چمدان‌های سفری به شما این امکان را می‌دهد که راحت، سبک و بدون اتلاف وقت سفر کنید.  
از تحفه نطنز تا انرژی هسته ای سفر به شهر آپارتمان‌های سه هزار ساله پاپا نوئل در خیابان آبان تهران لاهیجان،مست از عطر بهارنارنج غارنوردی از نوع بورنیک