1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

وقتی نام تهران را می شنوید یاد چه چیزهایی می افتید؟ برج آزادی یا برج میلاد ؟ کاخ گلستان یا بازار قدیم؟ فرقی نمی کند، اگر با شنیدن نام تهران هرکدام از این نقاط یا موارد مشابه را به یاد آوردید حقیقتاً جای بسی امیدواریست. زیرا این روزها بسیاری از ما تهران را با ترافیک، دود و غبار می شناسیم. با ساعت های متمادی در راه بودن و دلهره ی گم شدن در روزمرگیِ اجباری اش. اما این واقعیت تلخ و گزنده دیگر تنها مختص تهرانِ ایران عزیز ما نیست، مشهد چنین است، اصفهان ،تبریز و شیراز و عموم کلانشهر ها نیز  همین سیاق را پیش گرفته اند و گریزی نیست. اما در میان این شلوغی ها حتی خیال سفر به برخی نقاط نیز حقیقتاً دوست داشتنی و آرامش بخش است. نقاطی نه چندان دور، نه چندان نزدیک اما به غایت دلخوش داشتنی. از آن گوشه های دنجی که می شود ساعت ها در آن قدم زد، از سکوت پر شد و آرام گرفت.

لاهیجان؛ شهری سبز از باغ های چای و مرکبات. شهری که بهارش تماماً عطر اغواگر بهارنارنج است و سبزینه های چای. این گفته که برخی لاهیجان را نگین انگشتری گیلان می خوانند کلامی دور ازباور نیست. کافی است گوشه گوشه از آنرا تماشا کنید تا مطمئن شوید اینجا همان نقطه ای است که گاه و بی گاه دلتنگش خواهید شد.

 

یکی از اصلی ترین و پر بیننده ترین جاذبه های گردشگری لاهیجان آرامگاه شیخ زاهد گیلانی است که در سه کیلومتری شهر واقع شده و هیات ظاهر منحصر به فردش نگاه هر رهگذری را به خود جذب می کند. همانطور که می دانید شیخ زاهد گیلانی از بزرگترین صوفیان دوران بوده و شاگردان زیادی از جمله شیخ صفی الدین اردبیلی در دامن پرورانده است. مقبره شیخ زاهد گیلانی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آرامگاه گنبدی هشت ترک فیروزه ای دارد؛ گنبدی که به دلیل قرارگیری در میان انبوهی از برگ های سبز بسیار خیره کننده به نظر می رسد.

از دیگر نقاط گردشگری لاهیجان می توان به بام سبز اشاره داشت؛ جایی که از آن می توان تمام شهر را از نظر گذراند: از استخر بزرگ معروف تا یکایک بام های سرخ و نارنجی شهر. می توان سوار بر تله کابین شد و طبیعت بی نظیر شهر را از میان مه های همیشه به خاطر سپرد.

شیطانکوه یا همان شاه نشین کوهِ سابق، کوه سنگی- خاکی مرتفعی است که با درختان همواره سبز مرتفع و بوته های کوتاه و بلند انبوه چشم هر گذرنده ای را به خود خیره میکند و هر عابری را به سوی خود فرا می خواند تا اورا در دل مارپیچ سبزفام سحرانگیز وهم آلودش غرق کند.

اما دیدنی های لاهیجان تنها محدود به این گردشگاه ها نیستند. لاهیجان به واسطه ی خاک حاصلخیزش تاریخی سراسر پر افتخار دارد. آرامگاه پدر چای ایران نیز در همین شهر قرار گرفته؛ آرامگاه مردی به نام کاشف السلطنه که امروزه موزه ای از ادوات و وسایل مربوط به چای و اسناد و مدارک در خصوص چگونگی فعالیت وی  نیز برای بازدید عموم در کنارش پذیرای گردشگران است.

دیدگاه‌ها  

+14 # زهره 1391-03-03 21:05
واااااااااای لاهیجان....... جاده های پر از درخت نارنج و پرتقال.... وای الان هم که دیگه بهار نارنج
مرسی مرسی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+8 # اکرم 1391-03-03 21:16
وای حالا همه ی اینها به کنار رستورانی که داخل خود لاهیجان معروفه.... خیلی عالی بود مرسی
هوس شمال به سرمون زد! شاید نیمه خرداد! شایدو..
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+8 # بهناز 1391-03-03 21:52
برای من نام تهران اصلاً شبیه یادآوری دود و ترافیک نیست... آره اینها هست اما فقط منفی نیست....
اما لاهیجان واقعاً شهر بی نظیریه.
به لاهیجان می گفتن عروس شمال یا به گرگان؟؟

این آرامگاهی که نوشتین رو هم ندیدم اما در عکس که جالبه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # shiva 1391-03-04 10:12
man nadidam, yani dr gilan lahijan behtaraz baghiiye ja hast?
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # رضوان 1391-03-04 11:52
بدون شک یکی از 3 شهر زیبای کشورمون لاهیجانه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # shiva 1391-03-04 11:57
besiar ziba, man ro bordi be dorane kodaki
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # علی 1391-03-06 23:10
شهری که برای من از خاطره های ناکامی حکایت می کنه
اما زیباست...بی هیچ تردیدی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # عسل 1391-03-12 02:54
کوکی لاهیجان هم اضافه کنین! :d
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # B.d 1391-03-16 00:55
یکی از زیباترین شهرهای شماله ایرانه واقعاً کوه های اطراف هم بسیار نقاط بکری برای دیدن دارن... دریا جنگل کوه... عالیه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # aram 1391-03-19 01:55
aram
لاهیجان شهری ست پر از خاطره های ماندگار برای همه ی مردم ایران
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # sepid 1391-03-20 19:23
بام سبز و تله کابین و کوکی و کلوچه و لیلا کوه و به به! شمال دوست داشتنی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # sep.n 1391-03-22 19:55
به قول یکی از همکارانمون: بعضی نوشته ها بدون اسم هم امضا دارن! این هم جز اونهاست :d
قشنگ توصیفش کردین مرسی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی جدید تصویر امنیتی

  • نسوز و بساز، عکس بذار و ببر!
    نسوز و بساز، عکس بذار و ببر! اتو یکی از آن دست وسایلی است که تقریبا همه ما با آن همیشه سر و کار داشته‌ایم. ممکن است در این میان خاطرات تلخی را هم با سوزاندن لباس محبوب‌مان در زیر این دستگاه‌های داغ تجربه کرده باشیم، تجربه‌ای که این روزها و به واسطه فناوری‌هایی چون OptimalTemp کمپانی فیلیپس، به دست فراموشی سپرده شده است. حال به همین خاطر قصد داریم تا یک مسابقه جذاب که با همکاری فیلیپس و شکوفا الکتریک، نماینده رسمی این شرکت در ایران برگزار می‌شود را در اینجا برای شما شرح دهیم تا شاید یکی از برندگان خوش شانس این رقابت جالب شوید.
    ادامه مطلب...

کودکان

اشکها و لبخندها

اگر فردا به یکی از مدارس ابتدایی نزدیک محل زندگی تان بروید، با صحنه های خاصی رو به رو می شوید. بعضی از بچه ها گریه می کنند و بعضی دیگر به راحتی از کنار پدر مادر ها جدا می شوند و به بازی با بچه های دیگر مشغول می شوند.

امنیت اساسی ترین نیاز موجود زنده

طی قرون متمادی همواره اولین و مهمترین وظیفه والدین حفظ فرزندانشان از خطرهای بیرونی بوده است . این در حالی است که  خطرهای درونی می توانند آسیب زا تر از خطرهای بیرونی باشند . خطر های درونی را می توان در انسان با ایجاد امنیت در وی پیشگیری کرد . احساس امنیت کودک بر اساس ارتباط او با والدین و خانواده شکل می گیرد . همه ما با احساس عدم اطمینان به آینده و احتمال وقایع هولناک زندگی می کنیم ، این بخشی از زندگی انسان است ، اما مهم این است که فرزند خود را طوری تربیت کنیم که بتواند در بزرگسالی نقش خود را برای ساختن آینده ای بهتر و روشن تر ایفا کند . این تربیت صحیح در نهایت می تواند با ایجاد حس امن بودن در کودک او را به سمت صبر و بردباری و همکاری و ارتباط سالم با دیگران و اعتماد به دنیای پیرامون سوق دهد. ایجاد امنیت در کودکی درست مانند پر کردن حساب بانکی اوست هر چه احساس امنیت بیشتری به او بدهیم ذخیره بانکی او بالاتر خواهد رفت و این باعث می شود در بزرگسالی از دست دادن مبالغ جزئئ خللی در دارایی های او بوجود نیاورد . این احساس امنیت با پر کردن باک عاطفی و باک اقتدار کودک است که میسر می شود .   در ایجاد امنیت در کودک والدین چهار اصل زیر بنایی را باید رعایت کنند : باهم بودن اعضای خانواده : به این مفهوم که اعضای خانواده اوقاتی را در کنار هم بگذرانند. در واقع امنیت ما در درجه اول از همنشینی با افرادی حاصل می شود که بتوانیم در ارتباطی صمیمانه به آنها اعتماد کنیم و از زندگی با آنها احساس کنیم در دنیایی امن و قابل اطمینان هستیم . این با هم بودن نه تنها برای کودکان که برای والدین هم احساس امنیت به ارمغان خواهد آورد . ابراز احساسات : والدین باید به کودک کمک کنند تا احساسات و نگرانیهای و خواسته های خود را ابراز کند . والدین باید تکنیکهایی را آموزش ببینند تا بتوانند از احساسات کودک خود مطلع شوند . ایجاد فضای امن ، گفتگو ، شنیدن حرفها و بازی تکنیکهایی هستند که والدین از طریق آنها می توانند از احساسات کودک خود اطلاع یابند . دلگرمی و اطمینان دادن به کودک : گام سوم در ایجاد امنیت عاطفی کودک دلگرم کردن او است . کودک باید بداند که والدینش برای محافظت از آنها چه خواهند کرد البته توضیح باید در خور فهم کودک و بر اساس نیازهای او  تنظیم شود . مثلا برای یک کودک چهار ساله کافی است که بگوییم "مامان و بابا و دیگران مراقبند تا آسیبی به تو نرسد ". ولی این گفته برای نوجوان چهار ده ساله کافی نیست . کمک به دیگران : کودکان نیز مانند بزگسالان از یاری رساندن به افراد نیازمند و کمک به دیگران احساس رضایت و امنیت می کنند خصوصا وقتی که به طور مستقیم وارد عمل می شوند و نقش مثبت و سازنده خود را در حل مشکلات مشاهده می کنند . این کمکها می تواند جمع آوری اعانه برای نیازمندان ، سیل زده گان و زلزله زده گان و... باشد
47 نکته مهم در خصوص بازی و اسباب بازی چگونه خانه را برای کودک اوتیستیک مناسب کنیم؟ نکاتی درباره ی آموزش تصمیم گیری به کودکان بازی با کودکان هیجان انگیز ترین سفر زندگی

انتخاب سردبیر

خواندنی ها

تولد شش قلوها در سه دقیقه

چندی پیش رسانه های رسمی آمریكا از تولد شش قلوها در سه دقیقه در یك زایشگاه در ایالت تگزاس خبر دادند.

به همت یک زن ایرانی سگ‌کشی در تبریز متوقف شد

با مصوبه فرمانداری و دادستانی تبریز از حدود ۱۰ روز پیش (اواخر تیر ۱۳۹۳) سگ‌کشی در تبریز و استان آذربایجان شرقی متوقف شده و کشتارگاه سگ‌ها در تبریز تعطیل شده است. قرار است از این پس هر سگی که در شهر دیده شود، توسط اعضای «پناه‌گاه حیوانات پردیس» برای نگه‌داری به پناهگاه برده شود. ژیلا پورایرانی مدیر «پناه‌گاه حیوانات پردیس» با اعلام این خبر می‌گوید: «طبق مصوبه‌ی استانداری، به کل استان آذربایجان شرقی دستور داده شده که از این به بعد، دیگر سگ‌ها معدوم‌ نشوند. ما هم به عنوان هسته‌ی مرکزی نظارت خواهیم کرد، راهنمایی می‌کنیم، آموزش می‌دهیم و در همه‌ی شهرستان‌ها پناه‌گاه برای سگ‌ها ایجاد می‌شود، سگ‌ها عقیم و نگهداری می‌شوند.» خانم پورایرانی از حدود ۶ سال پیش در ایران در زمینه حمایت از حیوانات فعالیت می‌کند. او می‌گوید وقتی برای اولین‌بار در مرکز معدوم کردن سگ‌ها وضعیت این حیوانات را دیده، تحت تاثیر قرار گرفته و تصمیم گرفته پناهگاهی برای سگ‌های بی‌صاحب درست کند. او درباره وضعیت مرکزی که تا همین چندی پیش سگ‌ها را در آن معدوم می‌کردند، می‌گوید: «این‌جا متاسفانه سگ‌ها را معدوم می‌کنند و پیمانکارهایی که طرف قرارداد شهرداری بودند، معمولا کارشان را به شکل غیرانسانی انجام می‌دادند. زمانی که ما رفتیم محل را دیدیم، من خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و تصمیم گرفتیم پناه‌گاهی ایجاد کنیم که دست‌کم تا جایی که در توان داریم، جان این حیوانات را نجات بدهیم.» به گفته ژیلا پورایرانی در محل معدوم کردن سگ‌ها، آن‌ها را یک‌ هفته تا ۱۰ روز نگه می‌داشتند تا به تعداد قابل توجهی برسند. در این مدت هم به آن‌ها غذا نمی‌دادند و بسیاری از سگ‌ها از بی آبی و بی غذایی کشته می‌شدند. به گفته او قانونا آن‌ها باید سگ‌هایی که بیماری لاعلاج و قابل سرایت بین حیوان و انسان دارند را معدوم می‌کردند، ولی شرکت خدماتی که با شهرداری برای معدوم کردن سگ‌ها قرارداد داشت، هر سگی را که به آن‌جا برده می‌شد معدوم می‌کرد. سگ‌هاپس از ورود به «پناه‌گاه حیوانات پردیس» مدتی قرنطینه می‌شوند. بلافاصله پس از ورود سگ‌ها به این پناه‌گاه، آن‌ها را شست‌وشو می‌دهند، انگل‌زدایی شده و واکسینه می‌شوند. در مرحله‌ بعد سگ‌هاعقیم‌ می‌شوند. اما آیا ایجاد پناهگاهی شبیه به «پناه‌گاه حیوانات پردیس» و تعطیل کردن همه مراکز معدوم‌کردن سگ‌ها در دیگر شهرهای ایران هم‌چون تهران کاری شدنی است؟ ژیلا پورایرانی می‌گوید: «این کار کاملا شدنی است، اما نیاز به یک همت شبانه‌روزی دارد. من از بچه‌های تیم خودمان واقعا تشکر می‌کنم که خیلی با من همکاری کرده‌اند. هرکدام یک قسمت از کار را عهده‌دار شده‌اند. همه‌ همکاری کردند تا توانستیم این کار را انجام بدهیم.» «پناه‌گاه حیوانات پردیس» صفحه‌‌ای هم در فیس‌بوک دارد که به صورت مرتب اخبار و وضعیت سگ‌ها در آن منتشر می‌شود. حدود ۱۵ هزار نفر هم این صفحه را لایک کرده‌اند. از ژیلا پورایرانی که ادمین صفحه فیس‌بوک «پناه‌گاه حیوانات پردیس» نیز هست، از خبررسانی منظم درباره وضعیت سگ‌ها و پناه‌گاه می‌پرسم. او می‌گوید: «من معتقدم حرفی که از دل برآید، بر دل نشیند. من عاشقانه به این زبان‌بسته‌ها خدمت می‌کنم و کارگر افتخاری پناه‌گاه هستم. از این نظر واقعا یک خلا خیلی بزرگی در جامعه‌ی ما وجود داشت. ادمین پیچ خود من هستم و سعی کردم هر اتفاقی را که می‌افتد، با زبان خیلی ساده و همان احساسی که در همان لحظه داشتم به حیوان‌دوستان و کسانی که از پیچ بازدید می‌کنند، انتقال دهم.» درحال حاضر اگر شهروندی در تبریز با شهرداری تماس بگیرد و خبر از سگی بدون صاحب در گوشه‌ای از شهر بدهد، اعضای «پناه‌گاه حیوانات پردیس» راهی آن مکان شده و سگ را زنده‌گیری کرده و به پناه‌گاه می‌آوردند. پناهگاهی که حالا حدود ۴۰۰ سگ در ان نگه‌داری می‌شوند.
ورود تکنولوژی عینک گوگل در تنیس حرفه‌ای مردی که پدر بیش از 600 فرزند است جریمه برای آرایش هنگام رانندگی ایران سفید پوش از لادیزنگار: هتل یخی

مطالب تصادفی

حرفه من

10 گام تا استخدام

متاسفانه ما خانم ها چندان به فنون چانه زنی و مذاكره در جلسات مصاحبه شغلی آشنا نیستیم. ما گمان می كنیم رزومه ما معرف ماست، اما اینطور نیست، كافی است چند روش برای تاثیرگذاری بیشتر یاد بگیرید.

تی شرت ها را ما طراحی می کنیم

چندی پیش خبر از برگزاری نمایشگاه طراحی روی تی شرت "قاف" داده بودیم. یکتا وزیری در بازدیدی که از این نمایشگاه داشته با طراحان این تی شرت ها گفتگویی کرده که در اینجا مشاهده می کنید.
دختران آتش زنان پزشکان بهتری هستند شغل جدیدی برای زنان کامرون راسل درباره زندگی سوپر مدلها می گوید آیا هنوز ماریا شاراپووا برای اسپانسرها مهم است؟

پر بازدیدترین ها

سبک زندگی

روابط جنسی؛ غریزه و فرهنگ

وودی آلن، کارگردان و بازیگر شهیر آمریکایی می‌گوید: روابط جنسی مفرح‌ترین کاری است که می‌توانید بدون خندیدن انجام دهید اگر از نقش روابط جنسی در روابط زن‌ها و مردها در چند دهه اخیر صرف‌نظر کنیم، کارکرد اصلی آن در ده‌ها هزار سال گذشته، تولید مثل بوده است. چنین کارکردی هنوز هم در بسیاری فرهنگ‌ها معتبر است . اما در بررسی این کارکرد، احتمالا از غیرمنطقی بودن تقسیم وظایف دو جنس شکفت‌زده خواهیم شد. از این زاویه، نقش مرد به چند دقیقه حرکات منظم محدود می‌شود و زن وظیفه‌ای نه ماهه به عهده می‌گیرد. از منظر "تکامل" طرح این سوال اهمیت دارد: چرا زن‌ها که از نظر جسمی و روانی توانایی تولید مثل را دارند، برای بارور کردن تخمک نیازمند جنس دیگری هستند؟ آن هم در چشم‌اندازی که مبتنی بر دشواری یافتن جفت مناسب است و مادر نیز تنها نیمی از ویژگی‌های موروثی خود را به نوزاد آینده منتقل می‌کند. برای پاسخ به این سوال کلیدی باید به مرحله‌ای از تکثیر و تولید مثل موجودات زنده در روند تکامل بنگریم و زمانی را به یاد بیاوریم که تولید مثل امر آسانی بود. سلول‌ها در تقسیم خود، بقای خویش با همان ویژگی‌های موروثی را تضمین می‌کردند. پروفسور مانفرد میلینسکی (مدیر بخش بیولوژی تکاملی موسسه علمی ماکس پلانک آلمان) می‌گوید، دشواری این روند از عوامل بیماری‌زا آغاز شد. در این شکل تقسیم سلولی، عوامل بیماری‌زا پس از مدتی بر سیستم ایمنی موجود زنده با ویژگی‌های ثابت غلبه می‌کردند. پاسخ تکامل به این مشکل، اختراع روابط جنسی بود! یعنی جفت‌گیری موجب تنوع ژنتیکی می‌شد؛ به مقاوم شدن دستگاه ایمنی در مقابل عوامل بیماری‌زا می‌انجامید و نهایتا به بقای موجود زنده کمک می‌کرد. غریزه و فرهنگ طی پنج میلیون سال گذشته "انسانیان یا هومینیدها" که رفتاری صرفا غریزی داشتند، تبدیل به انسان امروزی (هوموساپیانس، حدود ۲۰۰هزار سال پیش) شدند. قابلیت گفتاری انسان‌ها حدود ۶۰ هزار سال پیش شکل گرفت. قدیمی ترین آثار فرهنگی که بر دیوار غارها یافت شده‌اند عمری ۳۰ هزار ساله دارند. تنها بعد از حل نسبی مشکل تغذیه با اهلی کردن حیوانات و کشاورزی بود که مناسبات اجتماعی و گسترش فرهنگ آغاز شد. در مسیر تمدن، آداب و رسوم و مذاهب منبع تنظیم مناسبات بشری شده‌اند که الزاما توجهی به نیازهای طبیعی آنها نداشته‌اند و بسیاری از احکامشان بدون توجه به نظم بیولوژیک چند میلیون ساله جسم انسان بوده است. در بسیاری از موارد حکومت‌ها به کمک نهادهای مختلف اجتماعی با تعیین و تکلیف برای نیازهای طبیعی انسان‌ها، محدودیت‌های شدیدی اعمال می‌کردند و این امر پیش از آنکه لازمه اداره جامعه باشد در خدمت اعمال اراده سیاسی بود. اما انسان امروزی موجودی است که تحت تاثیر دو عامل بیولوژیک و فرهنگ اجتماعی عمل می‌کند. ارتباط این دو عامل نیز به نوبه خود، تحت تاثیر شرایط اجتماعی، اقتصادی هر محیط تنطیم می‌شود و می‌تواند هماهنگ یا متضاد با شرایط باشد. بهترین مثال در این مورد غذا خوردن است که از صرف سیر کردن شکم، به امری فرهنگی- اجتماعی با آداب ویژه (پیش غذا، غذای اصلی، دسر، آداب غذا خوردن، ظروف و چیدمان) تبدیل شده است. دستور تکاملی تولید مثل نیز در همین چارچوب از جنبه بیولوژیک صرف خارج شده و به پهنه‌ای فرهنگی، تخیلی یا تغزلی فرو روییده و البته در ادامه، دستمایه حوزه‌های اقتصادی و تجاری هم قرار گرفته است. دستورات بیولوژیکی و تفاوت زنان و مردان در دنیای پستانداران، انسان‌ها جزء استثناهایی هستند که تمام سال از نظر جنسی فعال می‌مانند. زن‌ها حدود ۴۳۰ مرتبه از دوران بلوغ تا یائسگی تخمک‌گذاری می‌کنند. در مقابل میزان تولید اسپرم در مردها چند صد برابر زنان است و تا سنین بسیار بالا ادامه دارد. انتخاب جفت مناسب که باعث مقاوم‌تر شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود، به طور طبیعی از طریق حس بویایی انجام می‌گیرد. محققان کشف کرده‌اند که در مرحله تخمک‌گذاری، بویی از بدن زن‌ها پخش می‌شود که به افزایش ترشح هورمون تستوسترون و تشدید میل جنسی در مردان می‌انجامد. همچنین مردان جدا از نورم‌های اجتماعی، زن‌ها را در مرحله تخمک‌گذاری جذاب تر می‌یابند. در تحقیق دیگری روشن شده که زنانی که استریپ‌تیز می‌کنند، در زمان تخمک‌گذاری، انعام بیشتری دریافت می‌کنند. زنانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند و یا مدتی طولانی رابطه جنسی نداشته‌اند، چنین بویی نمی‌دهند. در یک تحقیق، پروفسور کلاوس ودِکیند و همکارانش از دانشگاه برن سوئیس، زیرپیراهنی‌ مردان مختلف را به زنان شرکت‌کننده دادند تا با بو کردن آنها، نمونه دلخواه خود را انتخاب کنند. این پژوهش روشن کرد که همه زن‌ها، نمونه‌ای را انتخاب کردند که صاحبانشان ویژگی‌های ژنتیکی مناسبی داشتند. یعنی در صورت ترکیب دو ژن، نوزاد احتمالی صاحب دستگاه ایمنی مقاوم‌تری می‌شد. آلت جنسی مردان می‌تواند هم‌زمان، امر تولید مثل و لذت جنسی را پیش ببرد. اما آمیزش الزاما به رضایت جنسی زن‌ها منجر نمی‌شود. متخصصان بیولوژی علت زیاده‌خواهی جنسی مردان را بالا بردن شانس ادامه حیات ژنتیک می‌دانند. این به روند تکامل باز می‌گردد که هر آمیزش جنسی به دلایل مختلف زیست محیطی منجر به باروری نمی‌شد و در هر باروری منجر به تولد نیز، بخت نوزادان برای زنده ماندن زیاد نبود. مردها آگاهانه یا ناآگاهانه، تحت تاثیر قواعد فرهنگی نوشته و نانوشته، دائما درگیر این غریزه هستند. اما این ویژگی چند میلیون ساله "نرها" بعد از شکل‌گیری تمدن دردسر آفرین شده است. در نظر گرفتن این واقعیت، می‌تواند توضیحی باشد بر اشتهای سیری‌ناپذیر یا خشونت‌های جنسی مردان. از این منظر، ماجراهایی مانند جنجال جنسی بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا یا استراس کان، رئیس پیشین صندوق جهانی پول را می‌توان غلبه رفتار غریزی بر توافق فرهنگی دانست. روابط جنسی یا عشق؛ پرسش همیشگی مهم‌ترین ارگان جنسی ما، آلت تناسلی نیست بلکه مغز ماست. اما باید پرسید که نحوه تصمیم‌گیری مغز در این میان چگونه است. عشق است یا روابط جنسی؟ اساسا چه دلایلی موجب میل و شور و کشش جنسی ما می‌شوند؟ غریزه و اراده در این عرصه چه اندازه نقش دارند؟ آیا مردها ابراز عشق می‌کنند تا به روابط جنسی برسند و زن‌ها روابط جنسی عرضه می‌کنند تا به عشق برسند؟ محققان نظرات متفاوتی در این زمینه دارند، پرفسور کارل گرامر (محقق رفتارشناسی و بیولوژی تکاملی، استاد دانشگاه وین) معتقد است طبیعت چیزی به نام رمانس نمی‌شناسد. او اعتقاد دارد که عشق، پدیده‌ای متعلق به اواخر دوران تکاملی انسان است. انتخاب جفت مناسب به واسطه دستورات ژنتیکی انجام می‌شود که بر اساس علائم ظاهری بیانگر سلامتی انجام می‌شوند. زن‌ها در سیکل تخمک‌گذاری کشش بیشتری به مردانی نشان می‌دهند که نمونه بارز "مردانگی" هستند و در بقیه موارد به مردانی که رفتار ملایم‌و نرم‌تری دارند توجه می‌کنند. در مقابل پروفسور هلن فیشر (انسان‌شناس، استاد دانشگاه راتگرز و عضو مرکز تحقیقات تکامل بشری) معتقد است که عشق امری تکاملی و بسیار قوی‌تر از روابط جنسی است. هلن فیشر نویسنده کتاب‌های پرفروش آناتومی عشق، جنس قوی، شیمی عشق و سرمستی نیز هست. هلن فیشر می‌گوید در پستانداران بعد از انتخاب زوج، میزان ترشح هورمون دوپامین (هورمون احساس رضایت) دو برابر می‌شود، میزان تاثیر این هورمون در موجودات مختلف متفاوت است، به عنوان مثال: در موش‌سی ثانیه، در فیل پنج روز، در شامپانزه دو هفته، در روباه بیست روز و در انسان‌ها تا بیست و یک سال طول می‌کشد. عملکرد روابط جنسی و عشق کاملا متفاوت است. معمولا بعد از روابط جنسی برای مدتی میلی به انجام دوباره آن وجود ندارد، برعکس کسی که عاشق می‌شود، کنترلی بر جسم و ذهن خود ندارد و به طور سیری‌ناپذیر و شبانه روزی به وصال فکر می‌کند. در بررسی فعالیت‌ مغزی افرادی که در عشق شکست خورده‌اند، دیده می‌شود که فعالیت مغز آنها، مشابه فعالیت ‌مغز افراد معتاد به کوکائین است. یعنی عشق را می‌توان یک نوع اعتیاد دانست. روابط جنسی در دنیای امروز بعد از انقلاب جنسی اواخر دهه شصت میلادی در کشورهای صنعتی و تغییر مناسبات اجتماعی، مرحله جدیدی در مناسبات انسانی ایجاد شده است که دیگر محدود به روابط پذیرفته شده زن و مرد نیست. نقش‌ها پیوسته بازتعریف می‌شوند و اشکال نوینی جایگزین هم می‌شوند. تغییرات فرهنگی را می‌توان از جایگاهی اخلاقی و سلیقه‌ای تائید یا تکفیر کرد اما این تغییرات که محصول ساختار پیچیده اقتصادی اجتماعی هستند جدا از علاقمندی‌های ما رخ می‌دهند. در جوامع عشیرتی و کشاورزی، نیاز عمده به نیروی کار بود و تشکیل خانواده و تولید مثل، راه مستقیم تامین این نیرو به شمار می‌رفت. تا پیش از شکل‌گیری جوامع صنعتی و خدماتی، خانواده پر جمعیت از اهمیت بالایی برخوردار بود. در این نقش هزاران ساله برای اکثریت زنان، جایی برای حق و احساس رضایت فردی نبود. اما در پی رشد جوامع صنعتی و فعال شدن زن‌ها در تولید و استقلال اقتصادی و برابری تدریجی حقوقی و قانونی، بازتعریف نقش، جایگاه و نیاز زن‌ها در رابطه جنسی آغاز شده است. روابط جنسی در مناسبات اقتصادی دنیای امروزی، در خدمت سودآوری نیز قرار دارد. بخش اقتصادی علوم پزشکی تبلیغ می‌کند که مردان به طور طبیعی در هر شرایطی می‌توانند از نظر جنسی فعال باشند وگرنه مشکلی جسمانی دارند که با ویاگرا درمان می‌شود. صنعت پورنوگرافی هم از عوامل موثر شکل‌گیری تخیلات جنسی مردان است و تعریفی نادرست از زن‌ها و نیازهایشان ارائه می‌دهد. این صنعت با ارائه تصاویری به ظاهر تابوشکن، به جذابیت رازگونه و چند وجهی رابطه جنسی آسیب می‌رساند و آن را در حد عملی بیولوژیک تقلیل می‌دهد. انسان مشخصات بیولوژیک میلیون‌ها ساله‌‌ای دارد که بخش اعظم آن همچنان ناشناخته‌است. فرهنگی چند ده هزار ساله با ویژگی‌های فردی، تربیت خانوادگی و اجتماعی نیز انسان را همراهی می کند. این مجموعه پیچیده، مانعی در برابر پاسخ واحد و نهایی ‌به احساسات جنسی، روابط جنسی و چرایی آن نزد انسان است. وودی آلن تعبیر قصار دیگری در مورد روابط جنسی دارد: -آیا روابط جنسی کار کثیفی است؟ - فقط وقتی که درست انجام شود منبع: DW

کتابی از عکس‌های ممنوعه اینستاگرام

اینستاگرام فقط عکس‌های نوک پستان را سانسور نمی‌کند. در بخش شرایط و ضوابط استفاده از اینستاگرام آمده است: شما نمی‌توانید عکس‌ها یا هر محتوای دیگری را که در آنها تصاویر خشن، برهنگی جزئی یا کامل، تبعیض، اقدامی غیرقانونی، تخلف و تجاوز، پورنوگرافی یا هر محتوای جنسی (سکسی) دیگری دیده می‌شود در این سایت منتشر کنید. در ادامه آمده است: اگر چیزی دیدید که به نظرتان مغایر شرایط و ضوابط استفاده از وبسایت ما بود، لطفا به ما خبر دهید. ما یک تیم بین‌المللی داریم که این گزارش‌ها را بررسی می‌کند و در سریع‌ترین شکل ممکن وارد عمل می‌شود تا محتوای مغایر ضوابط را حذف کند. اما برای آرویدا بایستورم، مدل و عکاس سوئدی، این قوانین و مقررات، پایه‌گذار نوعی سانسور مدرن شده است. او به همراه مولی سودا، هنرمند دیجیتال اهل پورتوریکو حرکت تازه‌ای را شروع کرد. آنها شروع به جمع کردن عکس‌هایی کردند که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بودند، ولی به دلیل شرایط و ضوابط استفاده از این شبکه‌های اجتماعی حذف شده‌اند. آنها در اینستاگرام، از خود کاربران این شبکه اجتماعی خواستند تا عکس‌هایی را که به دلیل سانسور اینستاگرام از این شبکه حذف شده‌اند، برایشان بفرستند. آنها این عکس‌ها را در کتابی با عنوان یا عکس رو کن یا اتفاق نیفتاده است: عکس‌های ممنوعه اینستاگرام منتشر کردند. در مقدمه کتاب آمده است: عجیب نیست که مقررات (اینستاگرام) برای خیلی از آدم‌های خلاق که از شبکه‌های اجتماعی برای ابراز نظر شخصی استفاده می‌کنند، محل تنش و بحث و جدل بوده است. بیشتر عکاسان این عکس‌ها، زن‌ها هستند. بعضی عکاسان، هنرمندان نوظهوری همچون پترا کولینز کانادایی یا آمالیا اولمان آرژانتینی هستند. چند عکس از روپی کائور، شاعر هندی هم در این کتاب چاپ شده است. در ادامه مقدمه این کتاب آمده است که در آن عکس‌هایی با موضوع‌های متنوع به چشم می‌خورند، از تصاویر اعضای بدن و رابطه جنسی تا پریود زنان یا سلفی‌های برهنه، با این هدف که محدودیت‌های ناشی از هنجارها و قراردادهای اجتماعی به چالش کشیده شوند.\" وقتی خبرنگار بی‌بی‌سی جهانی از اینستاگرام درباره بحث‌های مربوط به سانسور شدن عکس‌های گرفته شده از نوک پستان سوال کرد، اینستاگرام جواب داد که آنها سعی دارند به تعادلی مناسب دست یابند تا افراد فرصت ابراز نظر و ابراز وجود خود را داشته باشند، ولی در عین حال، اینستاگرام همچنان مکانی امن و قابل اعتماد باقی بماند. مولی و آرویدا هر دو روی تامبلر که یک شبکه اجتماعی برای انتشار هرگونه عکس است، حضور دارند. مولی به نشریه دیجیتال ریفاینری۲۹ گفت:من کار آرویدا را برای سال‌ها دنبال کرده‌ام و به نظرم او دید خوبی برای ثبت عکس‌هایی زیبا دارد. این دو زن جوان می‌گویند که جمع کردن تمام عکس‌های ممنوعه اینستاگرام جالب بود و در عین حال برایشان خیلی عجیب نبود که بیشتر عکس‌ها به زنان مربوط می‌شد. مولی می‌گوید: بدن زنان خیلی سریع‌تر با دیدی جنسی مورد قضاوت قرار می‌گیرد و خیلی زودتر هم سانسور می‌شود. بعضی از عکس‌ها به موهای بدن زنان و پذیرش یا رد شکل خاصی از هیکل زنانه اختصاص دارند. در این کتاب به موضوعات مربوط به اقلیت‌هایی مثل دگرباش‌ها یا رنگین‌پوست‌ها هم پرداخته می‌شود. مولی به ایندپندنت گفت: این کتاب از فمینیسم فراتر می‌رود و درباره اینترنت است و این که چطور جامعه، بدن افراد را مورد قضاوت قرار می‌دهد و برایش محدوده تعیین می‌کند. فمینیسم برای یک زن سیاهپوست، یک دگرباش، یا زنی که اضافه وزن دارد، معنایی متفاوت دارد و در این کتاب سعی شده است به این موضوع پرداخته شود. توضیح عکس: آرویدا بایستروم و مولی سودا دو زنی هستند که این پروژه را اجرا نمودند 
نتایج پژوهشی جدید: سگ‌ها رویدادها را در حافظه ثبت می‌کنند سه کاری که در مواقع عصبانیت باید انجام دهید آیا پوست تیره زیباتر است؟ هفت خطر زندگی زناشوئی را بشناسیم شاهزاده ژاپنی تاج و تخت را برای عشق رها کرد

آداب و رسوم

رسوم ماه مبارک رمضان در شیراز

ایرانی ها در ماه رمضان که نهمین ماه سال قمری است روزه می گیرند و این کار را با دقت تمام انجام می دهند و تقریباً یک ساعت قبل از اذان صبح غذایی که آن را ( سحری ) می نامند صرف می کنند و پس از آن تا غروب روز بعد هیچ آب آشامیدنی و یا غذایی نمی خورند. سحری که مردم شیراز تهیه می کنند اغلب انواع پلوها و خورشت ها می باشند که بعد از خوردن آن به نماز و نیایش می پردازند. روزها ختم قرآن در مساجد برپا می کنند و بعد از ختم قرآن به نماز جماعت می پردازند. برای افطار در شیراز مردم از غذاهای خاصی که فقط مخصوص این ماه است استفاده می کنند که ترحلوا و زولبیا و بامیه و رنگینک جزء آنها می باشد و بعد از افطار به دیدن یکدیگر می روند و این دید و بازدیـد را ( ماه رمضانی ) می گویند. شیرازی ها شب های قدر را بسیار محترم می شمارند و دراین شب ها به مساجد و حسینیه ها می روند تا صبح بیدار می مانند ودعا می خوانند. شیرازی ها آخرین جمعه قبل از ماه مبارک رمضان را کلوک اندازون KLOUK-ANDAZUN می گویند در این روز رسم است که اگر ماه رمضان در  افتاده باشد مردم دسته دسته به گردشگاه های اطراف شهر مثل باغ های سرسبز قصردشت و مکان های دیدنی شیراز می روند و آن روز را به خوبی و خوشی به شام می رسانند چون معتقدند که ماه مبارک رمضان ماه عبادت است و در این ماه تنها باید به عبادت پرداخت و بس. بعضی به پیشواز ماه مبارک رمضان رفته از مدتی قبل از ماه مبارک رمضان در روز هایی که بشود روزه رفت روزه می گیرند. در ایام ماه مبارک رمضان بعضی نذر دارند و افطاری می دهند و بطور کلی مهمانی ها در این ماه بصورت افطاری برگزار می شود. چه بسا اتفاق می افتد که تا هنگام سحر دور هم نشسته به صحبت از این طرف و آن طرف می پردازند که بدان شبچره می گویند . شبچره تنقلاتی است که در این شب ها مصرف می کنند مثل رنگینک, زلیبی «زولبیا» و بامیه . خانواده هایی که دختری را به شوهر داده باشند در اولین ماه مبارک رمضان بعد از عروسی پدر و ماد دختر موظف هستند که یک افطاری کامل تهیه دیده همراه با گلی (در شیراز هر نوع کادو عروسی را گلGOL می گویند) مثل گوشواره، انگشتری، سینه ریز، النگو و غیره و به خانه داماد بفرستند. به این افطاری در شیراز روز والون (RUZ – VALUN ) می گویند . جمعه الوداعی : شیرازی ها به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان جمعه الوداعی می گویند. در این زمینه از کتاب رمضان در فرهنگ مردم گردآوری و تالیف سید احمد کیلیان مطلبی برگزیده شده که می خوانید : « شیرازی ها به آخرین جمعه ماه رمضان « جمعه الوداعی » می گویند . روز جمعه الوداعیALVEDOY)) مسجد جمعه شیراز بسیار شلوغ و جنجال می شود به طوری که داخل تمام شبستان ها، ایوان ها، صحن مسجد حتی دالان ها سجاده پهن است و زنان شهر هرکدام به نیت خاصی ازپیش از ظهر و اوایل روز برای گرفتن جای مناسب به مسجد هجوم می آورند یک دسته برای درست کردن چل بسم الله، جماعتی برای گرفتن دعای کیسه از دست آقا « پیشنماز و امام جماعت مسجد» یک عده برای نوشتن دعای سیاه سرفه روی پوست کدو، یک گروه از دختر های دم بخت به نیت گشایش بخت، جمعی از زنهای نروک و بی فرزند به قصد بچه دار شدن، عده ای از زنان بچه دار به نیت گرفتن فرزندشان از شیر و خلاصه هرکسی به امید و نیتی به مسجد جامع می رود. در مسجد جامع شیراز منبری بلند و بسیار قدیمی با پله های متعدد وجود دارد که به منبر امام حسن ( ع) معروف است. روز جمعه الوداعی بعد از نماز جماعت و وعظ و سخرانی عده زیادی از زن ها اطراف منبر جمع می شوند. گروهی از دختران دم بخت به نیت باز شدن بخت سه مرتبه از منبر بالا و پایین می روند و معتقدند که با این کار تا سه روز یا سه هفته و یا سه ماه بعد به خانه بخت می روند. زنان بی فرزند که آرزوی داشتن فرزند دارند, ننی NANNI « ننو» کوچک درست می کنند و یک عروسک قنداق کرده داخل ننی می گذارند و با خود به مسجد می آورند و درگوشه ای می بندند و چند مرتبه ننی را می جنبانند و نیت می کنند اگر تا سال بعد صاحب فرزندی شوند جمعه آخر ماه رمضان داخل صحن مسجد حلوا بپزند و خیرات کنند. بسیاری از زنان عقیده دارند اگر ننی را پشت منبر امام حسن(ع) ببندند اثرش بیشتر است . اما زنانی که باردار هستند مخصوصاً آنهایی که شکم اولشان است مقداری پارچه و ریسمان و قیچی و سوزن و انگشتانه ای با خود به مسجد می آورند و بعد از نماز ظهر و عصر پارچه را می برند و رختکی می دوزند چنانچه فرصت نکردند رختک را در مسجد بدوزند چند بخیه به آن می زنند و رختک را در خانه می دوزند و این رختک را تا زمان تولد فرزندشان نگه می دارند و به عنوان اولین لباس به تن نوزاد می پوشانند و عقیده دارند با پوشیدن این رختک فرزندشان تا آخر عمر لباس عافیت می پوشد و ناخوش و بیمار نمی شود. مادرانی هم که می خواهند بچه از شیر بگیرند روز جمعه آخر ماه رمضان چند عدد انار شیرین به مسجد می آورند اگر خود سواد داشته باشند سوره مبارکه یاسین می خوانند و به انارها می دمند و اگر سواد نداشته باشند از شخصی با سواد خواهش می کنند تا سوره یاسین را خوانده و به انارها بدمد. انارها را تا زمانی که می خواهند بچه را از شیر بگیرند نگه می دارند و چند روز از آب انار شیرین به طفل می دهند معتقدند از برکت سوره یاسین و میوه بهشتی انار بچه صبور می شود و بهانه نمی گیرد. مسجد فتح و جمعه آخر ماه مبارک رمضان : بسیاری از زنان شیرازی بعد ازمراسم جمعه الوداعی از مسجد جامع به مسجد فتح که در محله یهودیان بنا شده است می روند بیشترجمعیت را دختران دم بخت و زنان حاجتمند تشکیل می دهند و این مسجد در بعد ازظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان پر از جمعیت می شود هرکس برای برآورده شدن حاجتش شمعی روشن می کند به طوری که شبستان مسجد از دود شمع دیده نمی شود. عده ای از زنان هم درصحن مسجد مشغول پختن حلوا می شدند و بچه ها هم برای گرفتن حلوای نذری هجوم می آوردند در حیاط مسجد درختان نارنج و حوض آبی است و هر حاجتمندی برگ نارنجی می چیند و به امید برآورده شدن حاجتش در حوض آب می اندازد هر کدام از حاجتمندان هم در آخر مراسم دو رکعت نماز « تهیه » می خوانند و ثواب آن را به روان بانی و کسانی که مسجد را تهیه کرده اند می فرستند مردم با انجام این عمل اعتقاد دارند تا جمعه آخر ماه رمضان سال بعد حاجتشان برآورده می شود . از ابتدای مراسم مسجد فتح یهودیان هم بیرون از مسجد صف می کشند و آمد و رفت زنان مسلمان را تماشا می کنند. روز آخر ماه رمضان که رسید مردم به پشت بام خانه یا خارج از شهر می روند تا ماه شوال را رؤیت کنند و اگر رؤیت شود فردای آن روز عید فطر می باشد. صبح عید فطر همه مردم شیراز به مساجد می روند و نماز مخصوص این روز را می خوانند و افراد خیر صبحانه که شامل ( نان، پنیر و سبزی ) است در بین مردم تقسیم می کنند و دراین روز نیز باید فطریه خود را بپردازند. فطریه یک نوع صدقه می باشد که مردم به تعداد افراد خانواده، قبل از غروب باید کنار بگذارند و در واقع از مال خود جدا کنند و صبح عید به فقرا بدهند. اگر چنانچه آخر ماه رمضان فرد یا افرادی در منزل کسی باشند باید فطریه آنها را نیز پرداخت کند. در این روز مردم شیراز به جشن و سرور می پردازند و خدای بزرگ را شکر می گویند. خوراکی های ویژه ماه رمضان در شیراز : ۱- رنگینک ۲- ترحلوا ۳- کوفته هلو ۴- کشمش پلو ۵- قنبر پلو به طور کلی خوراک هایی در این ماه بیشتر مصرف دارند که چاشنی داشته باشند از شیرینی ها در این ماه زلیبی و بامیه است که بین مردم رواج کامل دارد. نان شیرین فروش ها هم در این ماه بازار گرمی دارند نوعی نان شیرین تهیه می کنند به نام نان چاهی که هنگام افطار قبل از این که خوراک را بخورند این نان را با چای میل می کنند. کسی که از روزه در می آید ابتدا یک استکان عرق گاوزبان می خورد. مردم شیراز می گویند روزه سرد است عرق گاوزبان گرم را می خورند که سردی آن را از بین ببرد.

توجه به یوزپلنگ ایرانی در روزی که "ماریتا تنها شد"

در روز ملی یوزپلنگ ایرانی اعلام شده که شمارش معکوس برای انقراض آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ‌های آسیایی در ایران آغاز شده است. محمدجواد ظریف در پیامی خواستار همزیستی مهربان‌تر با همه مخلوقات شده است. آنچه که نهم شهریور ۱۳۷۳ را از بقیه روزها متمایز می‌کند واقعه‌ای است که در این روز گرم تابستانی روی داده است: گرما یوزپلنگی ماده و سه ‌توله‌اش را راهی نخلستان‌های اطراف شهرستان بافق در استان یزد کرد تا آب نوشیده و عطش خود را فرو بنشانند. اما مردم محلی با سنگ و چوب از این حیوانات استقبال کردند. مادر بعد از مدتی مقاومت مجبور به فرار شد و از سه توله دیگر یکی دردم جان داد و دیگری اندکی بعد وقتی مأموران محیط زیست او را از چنگ مردم به در آورده و تلاش داشتند نجاتش دهند بر اثر شدت جراحات جان باخت. اما آن که عمرش به دنیا بود توله‌ای بود که نیمه‌جان به دست مأموران افتاد. او بعد از مداوایی سطحی در دست یک دامپزشک در یزد به تهران منتقل شد تا نجات یابد. این توله‌یوزپلنگ ماریتا نام گرفت و بعد از بهبودی به پارک پردیسان تهران منتقل شد. ماریتا تا آن زمان یوزپلنگی آسیایی بود اما بعد از آن واقعه به سمبل مظلومیت یوزپلنگ‌ها و حیات وحش ایران تبدیل شد. او گواهی شد بر فقر اطلاعات مردم در مواجهه با حیات وحش و محیط زیست. او سرانجام در دی‌ماه ۱۳۸۲ بعد از ۹ سال زندگی پشت میله‌های قفس از دنیا رفت و به دلیل تنهایی و نبود جفت هرگز نتوانست مادر شود و به نسل خود در ایران بیافزاید. تشکل‌های زیست‌محیطی همراه با گردانندگان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در سال ۱۳۸۶ تصمیم گرفتند، نام این روز را یوزپلنگ ایرانی بگذارند تا بر لزوم بقای یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری در معرض انقراض در ایران تأکید کرده باشند. پیام ظریف امسال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در این رابطه پیامی ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است. او از تلاش برای حفظ یوزپلنگ ایرانی تقدیر کرده و گفته است: «تلاش ما برای حفظ یوزپلنگ ایرانی نشان‌دهنده آشتی مجدد ما با محیط زیست و زیستن در یک محیط مهربان‌تر با همه مخلوقات خداوند است.» ظریف با اشاره به چالش‌هایی زیست‌محیطی مانند پدیده گرد و غبار و خشکسالی در ایران می‌گوید: «این چالش‌ها بیانگر این واقعیت است که ما در گذشته با محیط زیست خودمان و با مخلوقات خداوند که در استفاده از این محیط زیست با ما شریک هستند مهربان نبوده‌ایم.» او که در روز ملی یوزپلنگ ایرانی سخن گفته است، با اشاره‌‌ای تلویحی به اتفاقی که برای ماریتا و خانواده‌اش افتاد یوزپلنگ ایرانی را نمونه‌ای از این نامهربانی‌ها خوانده است. حال و هوای روز ملی یوزپلنگ ایرانی بسیاری از شهرهای ایران در نهم شهریور هر سال شاهد برنامه‌هایی مانند امضای طومار برای نجات یوزپلنگ ایرانی، جشنواره‌های متعدد، سمینارها، همایش‌ها و برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان در جهت اطلاع‌رسانی برای ساختن نسلی آگاه‌اند تا اتفاق بافق بار دیگر تکرار نشود. برنامه‌ها به گونه‌ای ترتیب داده می‌شوند که جمعیت حاضر از ضرورت حفظ گونه‌ای در حال انقراض و چگونگی رفتار با آنان آگاه شود. در ورودی شهر بافق دو تندیس یوز و تابلویی نصب شده با این مضمون: «به شهر یوزپلنگ‌ها خوش آمدید» اما آنچه که با جمع کردن طومار و برگزاری مراسم صرف دوا نمی‌شود زمینه‌های واقعا موجود به باد رفتن این گونه و نزدیکی آن به انقراض است. "یوزپلنگ ایرانی؛ یک قدم تا انقراض" روزنامه ایران به نقل از هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی می‌نویسد، اکنون تمامی مشاهدات یوزهای ماده منحصر به پارک ملی توران در سمنان و پناهگاه حیات وحش میاندشت در استان خراسان شمالی شده که این مناطق نیز با تهدید بزرگ دام و سگ‌های گله مواجه هستند. به نوشته این روزنامه، از سال ۸۳ تا ۹۵، حدود ۱۵ یوز از جمعیت ۴۰ تایی یوزهای ایران در جاده‌های مرگباری که زیستگاه‌های حیات وحش را چند تکه کرده، کشته شدند.  یوز در استان یزد و ۷ یوز در پارک ملی توران در محور تهران ـ مشهد، شامل یک نر و۶ ماده از بین رفته‌اند. به‌ویژه از بین رفتن یوزپلنگ‌های ماده بقای نسل این جانور را با خطری جدی مواجه می‌سازد. به گفته هومن جوکار، اکنون همه امیدها به همین یکی دو یوز ماده باقیمانده در توران و میاندشت معطوف شده که این یکی دو یوز هم از هر سو در محاصره "دام و سگ‌های گله" و جاده‌های مرگبار توران قرار گرفته‌اند. به دلیل قشلاقی بودن مراتع توران و میاندشت و حضور دام و سگ‌های گله همزمان با فصل جفت‌گیری و زایمان یوزها خروج چندهزار رأس دام از این مناطق ضرورتی مبرم شده است. سازمان برنامه و بودجه پذیرفته که ۸۰۰ میلیون تومان را برای مرحله مقدماتی خروج دام از یکصدهزار هکتار پارک ملی توران ارائه دهد، اما به گفته جوکار، سه سال است که هیچ خبری از این بودجه نیست و سازمان محیط زیست پولی دریافت نکرده است. همچنین پروژه حصارکشی نقاط خطرساز جاده توران برای جلوگیری از سوانح یوزها نیز به اجرا در نیامده است. هومن جوکار در این مورد می‌گوید: «قرار بود ۱۲ کیلومتر از مسیر فنس‌کشی شود و وزارت راه بودجه این پروژه را هم دریافت کرده و حتی با پیمانکار قرارداد هم بسته ولی اکنون ۶ ماه است که کار شروع نشده و می‌گویند شرکت طرف قرارداد بیش از حد رتبه‌اش پروژه داشته و نمی‌تواند فعلا پروژه را اجرا کند. » این کارشناس حیات وحش ادامه می‌دهد: «امروز یا فردا مشخص نیست، اما انقراض نزدیک است و کشوری که روی دریایی از ذخایر نفت و گاز خوابیده برای تأمین ۸۰۰ میلیون تومان بودجه خروج دام از پارک ملی توران بودجه ندارد.»
ورود آقایان ممنوع! حکمرانی زنان در روستای آب اسک نوروز مبارک آداب و رسوم کفن و دفن در ایران باستان گاهانبار؛ جشن شکرگذاری زرتشتیان در فصل پائیز ما، ارامنه و کریسمس

سفر و تفریح

دریاچه گهر، رویای آبی کوهستان

برای دیدن یکی از زیباترین دریاچه های ایران فرصت زیادی نمانده و روزهای آخر تابستان را باید غنیمت دانست. سفر به «دریاچه گهر» در استان لرستان در فصل سرما به تجهیزات کامل کوهنوردی  احتیاج دارد، اما در تابستان با یک کوله پشتی و یک کیسه خواب خوب می توان از مناظر این منطقه استفاده کرد.

سنندج، شهر هزار تپه

می‌خواهیم برایتان از دومین شهر بزرگ کرد نشین ایران بگوییم. جایی با تاریخ چند صد ساله. قدیمی‌ها به آن "سنه‌دژ" می‌گفتند. سال 2007 بود که سازمان جهانی توریسم، لقب شهر هزار تپه را بر آن گذاشت. اتفاقی که باعث شد این شهر دومین شهر لقب‌دار ایران شود.
پیشنهادهایی برای آخر هفته ابیانه، تاریخ سرخ ایران خاچاپوری و دیگر غذاهای خوشمزه گرجستان اگر مارکو پولو تلفن هوشمند داشت سبلان، سلطانی نشسته بر ابرها