1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

به گزارش «تابناک»؛ عصر جمعه سوم دی 1395، ششمین حراج تهران که به لطف آثار هنر معاصر و شماری چشمگیر از کارهای هنرمندان جوان و البته مدیوم عکس متفاوت تر از همیشه مجموعه داران و خریداران آثار هنری را به هتل اسپیناس پالاس کشاند، توانست در شبی باشکوه، 35 نقاشی و مجسمه را بالاتر از یکصد میلیون تومان به فروش رساند که برای بسیاری از این هنرمندان، رکورد محسوب می شود.
 
این حراج به آثار هنر معاصر و گرایش های پست مدرن در هنر اختصاص داشته و کارهای مدرنیستی همانند آثار سهراب سپهری، حسین کاظمی، محسن وزیری مقدم، ابوالقاسم سعیدی، محمد احصایی و پرویز تناولی در آن ارائه نشده است.

همچنین نتایج حراج ششم تهران را می توان برای هنر مجسمه سازی ایران در گستره کلی هنر معاصر و هنرمندانی که چهارمین و پنجمین دهه عمر خود را پشت سر می گذرانند یک بهار، یک سکوی جهش ارزیابی کرد.

گران ترین اثر این دوره به فرهاد مشیری هنرمند 53 ساله تعلق گرفت، اثر او با نام\" شماره های سیاه روی سفید\" که در سال 1381 خلق شده است، 850 میلیون تومان چکش خورد. مجسمه معروف \"نی لبک زن\" زنده یاد بهمن محصص که روی 600 میلیون تومان چکش خورد دومین رکورد این شب را از آن خویش کرد، این مجسمه کوچک برنزی تک نسخه ای در سال 1350 خلق شده است.

دو اثر به طور مشترک جایگاه سومین رکورد ششمین دوره حراج تهران را به دست آوردند: نقاشی\" شکار سبز در سبز\" اثر رضا درخشانی هنرمند 64 ساله و اثری از مجموعه کوزه های فرهاد مشیری با عنوان\" بخواب گل شکستنی\" که هر یک 500 میلیون تومان چکش خوردند. در مرتبه بعدی دو نقاشی از منوچهر یکتایی هنرمند 94 ساله هر دو جایگاه چهارم و پنجم را از آن خود کردند؛ این دو تابلوی طبیعت بی جان که هر دو اتفاقا در سال 1343 آفریده شدند، به ترتیب با قیمت های 400 و 380 میلیون تومان چکش خوردند.

در این شب پنج اثر دیگر هم بالای 300 میلیون تومان فروخته شدند: نقاشی از حسین زنده رودی 360 میلیون تومان، نقاشی \"تارنواز\" کوروش شیشه گران 340 میلیون تومان، اثر دو لته ای\" وسوسه\" پویا آریان پور هنرمند 45 ساله با تکنیک آیینه گچ و شیشه رنگ شده روی چوب 340 میلیون تومان، اثر منیر فرمانفرماییان، با عنوان\" در ستایش موندریان\" 300 میلیون تومان و نقاشی رضا درخشانی با عنوان \"عشق در همه جا\" از مجموعه مینیاتور 300 میلیون تومان به فروش رسیدند.

نه اثر در ششمین حراج تهران بالای 200 میلیون تومان چکش خوردند: نقاشی \"دو ماهی\" از بهمن محصص 260میلیون تومان، نقاشی\" گره \"کوروش شیشه گران 260 میلیون تومان، نقاشی سه لته ای فرح اصولی با عنوان\" سیاووش\" 260 میلیون تومان، نقاشی با عنوان \"کویر\" از زنده یاد پرویز کلانتری 240 میلیون تومان، نقاشی دیگری از فریده لاشایی 240 میلیون تومان و نقاشی \"طلا+ ریال\" حسین زنده رودی 240میلیون تومان، اثر دو لته ای زنده یاد منصور قندریز 220 میلیون تومان، مجسمه خمیرکاغذی \"نفخ صور\" رضا لواسانی هنرمند 55 ساله 220 میلیون تومان و عکس تک نسخه ای از زنده یاد عباس کیارستمی از مجموعه سفید برفی که 200 میلیون تومان به فروش رسیدند.

در این شب 14 اثر دیگر هم یکصد میلیون تومان را پشت سر گذاشتند: نقاشی قاسم حاجی زاده 180 میلیون تومان، نقاشی ازلیلی متین دفتری 170 میلیون تومان، اثردیگری از منیرفرمانفرماییان 170 میلیون تومان، نقاشی با عنوان \"فرار / بوعلی...\" شهریار احمدی هنرمند 37 ساله 160 میلیون تومان،

اثری از رامین شیردل هنرمند 35 ساله با نام \" عشق سفید\" 160میلیون تومان، مجسمه تک نسخه ای از امیر مسعود اخوان جم هنرمند 47 ساله با عنوان\"پروانه\" 130 میلیون تومان، اثری از زنده یاد توکل اسماعیلی( مش اسماعیل) 120 میلیون تومان، اثری از زنده یاد محمد علی ترقی جاه 120 میلیون تومان، نقاشی بدون عنوان سه لته ای سیاه سفید افشین پیرهاشمی هنرمند 120 میلیون تومان، نقاشی خط آبی رنگ علی شیرازی با عنوان سوره حمد 110 میلیون تومان، نقاشی مهرداد محب علی 110 میلیون تومان، مجسمه ای از ژازه تباتبایی 110 میلیون تومان، مجسمه ای از محمد حسین عماد 100 میلیون تومان و نقاشی خط رضا رینه ای 100 میلیون تومان چکش خوردند.

در ششمین حراج تهران 22 اثر بالاتر از پنجاه میلیون تومان به فروش رسیدند: نقاشی ایران درودی 95 میلیون تومان، دو نقاشی از ناصر اویسی و رکنی حائری زاده هر یک 90 میلیون تومان، دو نقاشی از پروانه اعتمادی و واحد خاکدان هر یک 85 میلیون تومان، نقاشی خط صداقت جباری 80 میلیون تومان، اثری از کامبیز شریف 75 میلیون تومان، اثری از علیرضا کرمی 70 میلیون تومان، دو اثر از پری یوش گنجی و علیرضا آستانه هر یک 65 میلیون تومان، پنج اثر مهدی سحابی، بهمن جلالی، فرشید مثقالی، محمد بزرگی و عین الدین صادق زاده هریک 60 میلیون تومان، شش اثر محمود سبزی، احمد مرشدلو، مهرداد صدری، حامد رشتیان،آزاده رزاق‌دوست و رضا کیانیان هر یک 55 میلیون تومان و نقاشی علی فرامرزی 50 میلیون تومان چکش خوردند.

در ششمین حراج تهران 42 اثر بالای بیست میلیون تومان چکش خوردند: چهار اثر طاهره صمدی طاری، هادی جمالی، لیلی طاهری و خسرو حسن زاده هر یک 46 م،کوروش گلناری 44 م، پنج اثر یعقوب امدادیان، عبدالرضا قماشچی، امیر موبد، شهلا حبیبی و حامد صدر ارحامی هر یک 42 م، بیتا وکیلی 40 م، دو اثر نیما پتگر و همایون سلیمی هر یک 38 م، دو اثر عبدالمجید پازوکی و علی گلستانه هر یک 36 م، عکس سعید صادقی از سال های دفاع مقدس و مجسمه ای از کامبیز صبری هر یک 34 م، هفت اثراز گیزلا وارگا سینایی، فریدون امیدی، شادی قدیریان، محمود بخشی، سمیراعلیخانزاده، بهداد لاهوتی و سروش میلانی زاده هر یک 32 م، چهار اثر بابک روشنی نژاد، رضا خدادادی، مریم سالور و احمد امین نظر هر یک 30 م، شش اثر علیرضاآدم بکان، مونا پاد، بابک رشوند، محسن احمدوند، نزار موسوی نیا و عذرا عقیقی بخشایشی هر یک 26 م، پنج اثر منوچهر معتبر، بهرام حنفی، فلورا فیض بخش، بهار بهبهانی و فرشید ملکی هر یک 24 م، پنج اثر داریوش قره زاد، احمد نصراللهی جمشیدسماواتیان، مهدی نبوی و مسعود کشمیری هر یک 22 م و نقاشی کاظم چلیپا 20میلیون تومان فروخته شدند.
 
دیگر آثار به فروش رسیده در این حراجی عبارتند از: بابک اطمینانی19م، فرح ابوالقاسم 19 م، حسین صدری 19م، مصطفی دشتی 18م،مرتضی گودرزی دیباج 18م، ابراهیم صاحب اختیاری 17 م، مجید کورنگ بهشتی 16م، بزرگمهر حسین پور 15م، رامتین زاد 14م، آرش حنایی 13م، بابک کاظمی 13 م، محمد فرنود 13م، جلال سپهر 11م، حسین چراغچی 10م، شیرین اتحادیه 9 م، پیمان هوشمندزاده 6 میلیون تومان چکش خوردند. در این دوره دو اثر از محسن راستانی و رافی داوتیان به فروش نرسیدند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی جدید تصویر امنیتی

  • نسوز و بساز، عکس بذار و ببر!
    نسوز و بساز، عکس بذار و ببر! اتو یکی از آن دست وسایلی است که تقریبا همه ما با آن همیشه سر و کار داشته‌ایم. ممکن است در این میان خاطرات تلخی را هم با سوزاندن لباس محبوب‌مان در زیر این دستگاه‌های داغ تجربه کرده باشیم، تجربه‌ای که این روزها و به واسطه فناوری‌هایی چون OptimalTemp کمپانی فیلیپس، به دست فراموشی سپرده شده است. حال به همین خاطر قصد داریم تا یک مسابقه جذاب که با همکاری فیلیپس و شکوفا الکتریک، نماینده رسمی این شرکت در ایران برگزار می‌شود را در اینجا برای شما شرح دهیم تا شاید یکی از برندگان خوش شانس این رقابت جالب شوید.
    ادامه مطلب...

سینما

مروری بر هنر در هفته اول مرداد

این هفته مروری خواهیم داشت بر مرگ امی واینهاوس، خواننده جنجالی بریتانیایی و لوسین فروید نقاش انگلیسی. همچنین از آخرین اخبار فیلم جدید اصعر فرهادی و اظهار نظر مانی حقیقی در مورد نمایش فیلمش در تلویزیون مطلع می شوید. اگر از طرفداران جنیفر لوپز هستید جدیدترین خبر خواننده مورد علاقه تان را نیز در اینجا مشاهده خواهید کرد.

مثلث های عشقی مشهور سینما

گیرایی اصلی در داستانهای عاشفانه روایت خطی و یکنواخت از داستان عشق یک زوج به هم نیست، در بیشتر داستان ها و فیلم های خاطره انگیز ما، همیشه شخص سومی وجود دارد که قدرت و توانایی زوج را در حفظ رو
کتایون ریاحی، در سفر به سومالی نگاهی به فیلم رگ خواب» موجی از اتهام‌های «تجاوز» و «آزار جنسی» علیه تهیه‌کننده مشهور هالیوود مروری بر هنر در هفته ای که گذشت سرانجام "عشق" نخل طلا گرفت

انتخاب سردبیر

تئاتر

در تالار قشقایی ببینیم

« تبار شناسی دروغ و تنهایی » نمایشی به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان، هر روز در ساعتهای 19:30 و 21 به مدت زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 8 هزار تومان در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است. سیامک صفری ، بهاره رهنما ، ناهید مسلمی ، هوتن شکیبا ، شیدا خلیق ، حسین کشفی اصل ، محسن بابایی ربیعی ، مهتاب کرکوندی ، صبا گرگین پور ، حامد نجابت ، سجاد تابش ، امید سلیمی ، پوریا قاسمی ، نازنین واحد ، ملیکا قریشی ، محمد کریم زادگان مقدم ، بهرام قائمی و مهدخت مولایی بازیگران این نمایشی هستند. این نخستین باریست که سجاد افشاریان علاوه بر نویسندگی کارگردانی یک تئاتر را هم بر عهده دارد. او پیش از این در نمایش هایی مثل "به خاطر یک مشت روبل" نوشته ی نیل سایمون و کارگردانی محمد حسن معجونی و "صد سال پیش از تنهایی ما" نوشته ی سجاد افشاریان و کارگردانی حسن جودکی حضور داشته  است. اجرای این نمایش تا 26 خرداد ادامه دارد.

تماشای تئاتر در خانه

شنبه، سی ام اردیبهشت، در سالن اصلی تئاتر شهر، شبکه  تئاتر در خانه رونمایی شد. داوود رشیدی، تنها هنرمندی که در این مراسم سخنرانی کرد هم همانقدر از این پدیده شگفت زده بود که شما از خواندنش متعجب شدید. او گفت: "تئاتر در خانه؟! دفعه اول است که این اسم را میشنوم! یعنی توی مغازه می رویم و یک cd ضبط شده تئاتر میخریم؟ آیا با این کار به زنده ماندن و رونق تئاتر کمک میکنیم؟ آیا سالن ها خالی نمیشوند؟" تئاتر در خانه آنقدر چیز پیچیده ایست که حتی داوود رشیدی هم نمیداند چیز خوبیست یا نه؟! او در مراسم رونمایی از شبکه تئاتر در خانه از مسئولین و معاونت هنری ارشاد خواست تا اجرای این طرح را در ابتدا به آزمایش بگذارند. به هر حال تئاتر به خانه ها می آید. نه دقیقا تئاتر، بلکه اجراهای ضبط شده آن. به گفته مدیر این پروژه تا کنون 31 اجرا را برای "تئاتر در خانه" انتخاب کرده اند؛ یازده تا برای بچه ها و بیست و یکی برای بزرگترها. اولین این اجرا هم به نام آشپزها که یک نمایش موزیکال شاد است برای مخاطب کودک و نوجوان توزیع شد. شما هم امتحانش کنید.
" بادها به نفع کودکان می وزند " چه نمایش‌هایی در ایرانشهر به صحنه می‌روند؟ نگاهی به نمایش خانمچه و مهتابی اثر اکبر رادی بادها برای ما می وزند برای نخستین بار یک زن رئيس تئاتر شهر تهران شد

مطالب تصادفی

موسیقی

بیست سال بدون معروفی

جواد معروفی، پیانیست و آهنگساز برجسته‌ی ایرانی را از نوآوران موسیقی سنتی می‌دانند. او پلی بود میان ملودی‌های موسیقی سنتی ایرانی و هارمونی غربی. شانزدهم آذرماه مصادف بود با بیستمین سالگرد درگذشت او. پیانو با نوایی پر طنین، نه تنها سنگین‌وزن و پر حجم است، که بهایش نیز گران. پیانو و ویولن از معدود سازهای غربی هستند که با وجود موسیقیدانان سنت‌گرای متعصب، توانستند ده‌ها سال پیش به موسیقی ایرانی راه یابند. ویولن را کمانچه‌نوازان تا مدت‌ها کمانچه فرنگی می‌نامیدند و به همان سبک و شیوه می‌نواختند. پیانو اما سال‌های دراز مهجور ماند و کسی را پروای نزدیکی به آن نبود. اما این وضع با گذشت زمان تغییر یافت و گوش مردم آرام آرام با نوای پیانو آشنا شد. کلنل علینقی وزیری و مدرسه موسیقی در آغاز این راه را گشودند. جواد معروفی، پسر موسی خان معروفی، که خود موسیقیدان و ردیف‌شناس برجسته‌ی آن زمان بود در سن یازده سالگی به مدرسه موسیقی وزیری راه یافت و در آن جا به تحصیل و یادگیری نواختن پیانو پرداخت. پیش از معروفی اما چند پیانو‌نواز مشهور دیگر چون مشیر همایون شهردار و مرتضی محجوبی بودند که شهرت‌شان در گروی همین نواختن پیانو به سبک ایرانی بود. معروفی در باره‌ی مشیر همایون شهردار گفته بود که او پیانو را ذوقی یاد گرفت و به مهارت‌هایی هم دست یافت. در همان زمانی که مشیر همایون شهردار شهرتی هم به دست آورده بود، هنوز بسیاری از مردم نه این ساز را دیده بودند و نه با صدای آن آشنایی داشتند. یکی از منتقدان موسیقی می‌گوید که سازمان امنیت آن زمان او را به خاطر نقدی که بر روی کارهای مشیر همایون شهردار نوشته بود به ساواک احضار کرد. مامور امنیتی که گویا به خاطر حفظ نسبت فامیلی از "شهردار" دفاع می‌کرده، به منتقد جوان می‌گوید: «خجالت نمی‌کشی! آن موقعی که تو دهانت هنوز بوی شیر می‌داد، این آقا سازش را روی کولش می‌گذاشت و این و جا و آن جا می‌زد!» معروفی از نگاه شاگردش درباره ی معروفی اما بهتر است سخنان پویان آزاده، یکی از شاگردانش را نقل کنیم که همچنان به شیوه‌ی او می‌نوازد و تحصیل‌کرده‌ی رشته آموزش موسیقی در آلمان است. او علت پرداختن بیشتر به شیوه معروفی را آشنایی‌اش با موسیقی کلاسیک غربی می‌داند و می‌گوید: «ورود من به نوازندگی پیانو با موسیقی کلاسیک بود و یکسری قطعات با بافت ساده‌تر کارهای آقای معروفی. دلیل‌ا‌ش بیشتر این بود که در کار آقای جواد معروفی عناصر موسیقی کلاسیک بیشتر بود و شیوه نواختن آن به نوازندگی و آهنگسازی موسیقی کلاسیک نزدیک‌تر. این شیوه می‌توانست در هنرجو کششی ایجاد کند و او را به سمت خود بکشاند. چون شباهتش بیشتر بود به موسیقی کلاسیک تا نوازندگی مرتضی محجوبی که خیلی اصیل‌تر است و ویژگی‌های موسیقی ایران در آن بیشتر.» معروفی و شوپن سال‌ها پیش یکی از صفحات هفتاد و هشت دور معروفی را که "خواب‌های طلایی" نام داشت، برای دو میهمان انگلیسی پخش کردم. آن دو بلافاصله گفتند که این از نواخته‌های شوپن است! و من اصرار ورزیدم که این کار ساخته‌ی اصیل آهنگساز ایرانی ما جواد معروفی است. درباره شباهت‌های کار معروفی با شوپن پویان آزاده توضیح می‌دهد: « جواد معروفی بیشتر از آهنگ‌سازهای دوران رمانتیک تأثیر گرفته، مثل شوپن. خودش هم خیلی دوست داشت و حتی قطعات کلاسیک را هم می‌زد. او به شاگردانش هم که می خواستند نواختن پیانو را شروع کنند، برای این که اول دستشان روان شود و بتوانند تکنیک‌های خوب نواختن پیانو را یاد بگیرند، توصیه می کرد، ابتدا بیایند با موسیقی کلاسیک کارشان را شروع کنند و بعد وارد جزییات و ظرایف موسیقی ایران شوند.» معروفی و شاگردانی که تربیت کرد بعضی از اساتید موسیقی ایرانی، سبک و شیوه‌شان با خودشان می‌آید و با از دست رفتنشان هم آن شیوه به فراموشی سپرده می‌شود. بعضی اما راهشان ادامه می‌یابد. علت را باید در پرورش شاگردان دانست. معروفی به آن دسته‌ای تعلق دارد که بیشترین شاگردان را با شیوه پیانونوازی خود آشنا کرد و پرورش داد. او خودش به نوآوران سنتی تعلق دارد، اما آیا شاگردانش نیز به نوآوری‌هایی دست یافته‌اند؟ پویان قضاوت را به گذشت زمان می‌سپارد: «زمانی باید بگذرد و بعداً می‌شود از آن جواب گرفت. البته بعضی از شاگردهاشان کارهایی کرده‌اند، ملودی‌هایی ساخته‌اند که توانسته در میان مردم هم جا بیافتد، مثل آقای روحانی که طبیعتاً توانسته خلاقیتی را جهت آهنگ‌سازی داشته باشد. ولی این که بشود این را الان قضاوت کرد که نوآوری ‌یا یک شیوه نو نوازندگی است، باید به نظر من موکول شود به گذشت زمان.»

بردی از یادم

هنوز که هنوزه، وقتی این شعر توسط هر خواننده ای باز خوانی می شود، ما را یاد خواننده اصلی این شعر و خانم دلکش می اندازد. عصمت باقر پور، معروف به دلکش درست در زمانی که درخشش قمر الملوک وزیری رو به کاهش بود، توسط پرویز خطیبی کشف شد.
«سال تا سال» گروه پالت، با سال نو گرانترین آلبوم موسیقی جهان هیچ جا بهتر از ایران نمی‌توانستم متولد شوم یک ایرانی در گروه آرکایو جوآن بائز

پر بازدیدترین ها

هنرهای تجسمی

نمایشگاه نقاشی ندا تولایی در گالری سین

نمایشگاه نقاشی ندا تولایی  در نگارخانه سین افتتاح شد. علاقه مندان می توانند تا تاریخ 30 آبان ماه برای بازدید از نمایشگاه به نگارخانه سین مراجعه کنند.

نگارخانه سین – گشایش

نمایشگاه گروهی با عنوان " گشایش " به کوشش زروان روح بخشان در نگارخانه سین برگزار می شود. افتتاحیه این نمایشگاه جمعه 14 بهمن ماه 1390، از ساعت 4 تا 8 بعد از ظهر می باشد.
دختران روی پل رکورد شکست فروش بیش از 12 میلیارد اثر هنری در حراج تهران نمایشگاه گروه نقره فام درنگارخانه شهرزاد باغ جادوی گیزلا و یاسمین سینایی رقص در زندگی و میراث پدر، داستان زندگی پدر و دختر هنر باله ایران

ادبیات

ده زن برتر ادبیات جهان

ادبیات جهان، امروزه شاهد حضور زنانی است که خالق شخصیت ها و داستان هایی جاودانی هستند. میراث هزاران ساله ای که مادربزرگان ما برای ما زنان به جا گذاشته اند اکنون بیش از هر زمان دیگری به شکوفایی رسیده است. در این مطلب با

دوره آشنایی با ادبیات ملل در فرهنگسرای ملل

سومین دوره آشنایی با ادبیات ملل جهان از 23 آبان و هر دو هفته یکبار در فرهنگسرای ملل برگزار می شود.
درگذشت شاعره لهستانی خسته از زنان پخمه و مردان رذل رومن به روایت پولانسکی تنها یک بار زندگی می کنیم دویستمین سالگرد مرگ منادی بی بند و باری